بازاریابی و انتشار ویدیو

چهار محرک روانی برای اشتراک بیشتر یک مطلب

نویسنده: ویدیونگار

 چگونه مطالب جذاب بنویسیم و چطور مردم را مجاب کنیم که مطالب شما را لایک کنند یا به اشتراک بگذارند؟ سوال بسیار مهمی است ، نه؟ 

تبادلات اجتماعی بیشتر ، موجب ترافیک بیشتر و ترافیک بیشتر باعث تبادلات حتی بیشتر اجتماعی می شود که این سبب هدایت شدن هر چه بیشتر مخاطبین به  سمت محتوای شماست. این برای موقعیت شما در موتورهای جستجو بسیار مفید بوده ، باعث بالا رفتن رتبه شما در آن ها می شود و گلوله برفی غلتان ترافیک ، تبادلات اجتماعی و لینک به مطلب شما را بزرگتر می کند.

اما صبر کنید ، بیایید کمی به عقب تر برگردیم. همه چیز با مجاب کردن مردم برای پخش محتوای آنلاین شروع می شود ، نه؟ چطور آن ها برای لایک کردن و به اشتراک گذاشتن مطالب تان مجاب می کنید؟ چه چیزی باعث می شود مخاطب مقاله ، عکس یا ویدئو شما را بپسندد و بر آن مهر تایید بگذارد؟

در ادامه با چهار محرک روانی که مردم را برای لایک کردن و به اشتراک گذاری مطلب شما متقاعد می کند آشنا خواهید شد:

محرک-روانی۱٫jpg5

۱- مردم دوست دارند در نظر دیگران خوب جلوه کنند

به خاطر دارید که در دوران کودکی همراه والدین خود به ساحل می رفتید ، در شن ها می نشستید و به دنبال صدف می گشتید؟ وقتی که یک صدف بزرگ و جالب پیدا می کردید از خوشحالی به هوا پریده و سعی می کردید این کشف فوق العاده خود را به همه نشان دهید. چرا ؟ چون دوست داشتید در نظر دیگران خوب جلوه کنید.
اینکه واقعا این کار موثر بود یا نه مطلب دیگری است ولی آن لحظه این همان حسی بود که داشتید ، درست است؟ شما یک صدف عالی پیدا کردید ، این یعنی شما یک صدف پیدا کن خیلی خوب یا کلا آدم موفقی هستید.

البته ما میدانیم که این صد درصد درست نیست. پیدا کردن چیزی فوق العاده شما را فوق العاده نمی کند ولی عملکرد مغز انسان اینگونه است. ما اهل رقابت هستیم و دوست داریم در نظر دیگران خوب به نظر برسیم. به اشتراک گذاشتن مطالب خوب این امکان را به ما می دهد. وقتی یک مقاله خیلی آموزنده پیدا می کنید به اشتراک گذاشتن آن به این معنی است که : “ببینید من چی پیدا کردم” و بنابراین ” ببینید من چی بلدم”.
بافر(یک سرویس مدیریت شبکه های مجازی) به نقل از یک مطالعه می گوید که شصت و یک درصد مردم معتقدند که علاقه دارند بیشتر مطالب جالب را به اشتراک بگذارند تا مطالب مهم یا خنده دار. وقتی ما احساس می کنیم مطلبی خیلی جالب است آنرا به اشتراک می گذاریم تا دیگران بدانند که ما چه قدر جالب هستیم. وقتی مطلبی خنده دار را به اشتراک می گذاریم حس می کنیم این کار به دیگران حس شوخ طبعی و این که ما چه قدر بامزه هستیم را نشان می دهد. خوب جلوه کردن اولین پاسخ به سوال چگونه مطالب جذاب بنویسیم است.

چطور می شود از این نکته در تجارت استفاده کرد؟ به سادگی. به خوانندگان تان چیزی بدهید که بتوانند در اینترنت پخش کنند و این کار باعث شود جالب به نظر برسند. به عنوان مثال ، شما اگر در همین مقاله ای که مطالعه می کنید چند نکته جالب پیدا کنید آنرا به اشتراک خواهید گذاشت. اگر نگاهی گذرا به آن بیاندازید و چند نکته جذاب به چشمتان بخورد آن را با دیگران به اشتراک می گذارید. چرا؟ چون می خواهید به دیگران نشان دهید چه مقاله ی مفیدی پیدا کرده اید. اینکار به شما اعتبار اجتماعی می دهد و انگار همان کودکی هستید که به دنبال صدف می گشت.
ترفند: در مطلب خود از آمار و ارقام یا حقایق ناشناخته استفاده کنید. مردم عاشق اعدادند و اگر آمار و ارقام دهن پر کنی پیدا کنند که بتوانند در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند باعث می شود آدم جالبی به نظر برسند ( یا فقط فکر کنند که جالب هستند که همین هم کافیست).

محرک-روانی۱٫jpg2

۲- مردم دوست دارند مردمان دیگر و اهدافی که برایشان اهمیت دارند را حمایت کنند.

می دانیم که مردم از لایک کردن و به اشتراک گذاری مطالب جهت ارتباط با دوستانشان استفاده می کنند اما دلایل دیگری نیز برای این کار وجود دارد. به نقل از بافر هشتاد و چهار نفر از موارد مورد مطالعه ایشان گفته اند که به اشتراک گذاری مطالب راه خوبی برای حمایت از یک هدف یا مساله که برایشان اهمیت دارد است.

به عنوان مثال اگر شما جمعیت خیریه محک را حمایت می کنید یا طرفدار فعالیت های آنها هستید، و آنها اعلام میکنند که در فلان مکان در حال اجرای نمایشگاه خیریه هستند احتمالا پیامشان را لایک یا بازنشر خواهید کرد. چرا؟ زیرا این راهی ست برای حمایت از چیزی که برایتان اهمیت دارد ، به دیگران نشان میدهد شما چه جور آدمی هستید و در نتیجه شما را انسان بهتری جلوه میدهد و به آنها نیز در گسترش فعالیت شان کمک کرده اید.
این خودخواهی نیست ، حداقل نباید باشد ، اما ته دلمان دوست داریم مردم بدانند ما به چه چیزهایی باور داریم. بنابراین به اشتراک گذاری محتوایی که از چیزی حمایت میکند ، حتی در حد یک توئیت ، برای بهبود وجه اجتماعی مان به ما .کمک میکند و به دنیا نشان می دهد ما چطور آدمی هستیم. علاوه براین به ما کمک میکند با حمایت از چیزی که برایمان اهمیت دارد حس بهتری داشته باشیم.
یک مثال دیگر : در حال مرور پست های فیسبوک خود هستید که یک مقاله از بلاگر محبوب خود میبینید. حس می کنید که باید آن را لایک کرده یا به اشتراک بگذارید تا دین خود را به آن بلاگر ادا کرده باشید. آنها با پست ها ، ویدئو ها ، آموزشها و دیگر مطالب شان به شما کمک کرده اند ، پس لایک کردن مطالب شان راهی ست تا بدون اینکه به زحمت بیافتید از ایشان حمایت کنید.
اما اگر از وبلاگ نویسی که‌ نمی شناسید پستی ببینید چطور ؟ احتمالا آن را هم به اشتراک خواهید گذاشت ، مخصوصا اگر از چیزی حمایت کند که شما به آن اعتقاد دارید. شما دوست دارید مردم بدانند که مانند آن بلاگر فکر می کنید.
اگر کسب وکار شما مثل بلاگر مذکور ناشناخته باشد چه پیامی می توانید بدهید که مردم از آن استقبال کنند؟ اینکار برای مؤسسات غیر انتفاعی و خیریه ها آسان است اما برای یک مؤسسه تجاری شاید سخت تر باشد.
به عنوان مثال یکی از کارهایی که ست گودین ( نویسنده مشهور) می کند مخالفت با تبلیغات وقفه ایست ( تبلیغاتی سنتی که فرد باید برای دیدن یا خواندن تبلیغ وقت بگذارد و معمولا بر خلاف تمایل فرد است. مثل تبلیغات تلویزیونی یا ایمیل های تبلیغاتی یا بازاریابی از طریق تلفن) . اگر او راجع به اینکه تبلیغات راهی قدیمی و منسوخ برای بازاریابی است مطلبی پست کند صرفنظر از کیفیت مقاله اش کسانی که با او دیدگاه یکسانی دارند مطلبش را به اشتراک خواهند گذاشت.
دیو رمزی یکی از کسانی است که بر علیه قروض بانکی فعالیت میکند. هر مطلبی که او راجع به کنار گذاشتن کارت های اعتباری و بیرون آمدن از زیر بار قرض پست کند توسط کسانی که با او هم عقیده اند به اشتراک گذاشته خواهد شد.
شرکت آنست طرفدار محصولات طبیعی و ضد محصولات شیمیایی ست. کسانی که با ایده های این شرکت موافقند مطالبی که درباره مصرف محصولات طبیعی ارسال میکنند را به اشتراک خواهند گذاشت.
پس سوال من از شما اینست ، شما به چه چیزی اعتقاد دارید ؟ صبح ها به چه امیدی از خواب بیدار میشوید ؟ چه تغییری میخواهید در صنعت خود ایجاد کنید ؟ از بحث های جنجالی نهراسید. فکر میکنید عمده افراد فعال در حرفه شما با کدام باورتان مخالفت دارند.
ترفند : این مساله معمولا به عقاید شخصیتان برمی گردد و نیازی نیست خیلی خاص باشد. فقط باید چیزی باشد که به آن باور و اعتقاد دارید.
شاید برای صنف لوله کش ها پیدا کردن چیزی که به آن اعتقاد دارند خیلی سخت تر باشد تا برای یک پناهگاه که به افراد بی خانمان سکنی می دهد. ولی در کل غیر ممکن نیست. شاید برای یک لوله کش هدف ، انجام صادقانه کار به بهترین نحو باشد. شاید شما به شدت مخالف پیمانکاران شیاد باشید پس برند خود را بر اساس صداقت و درستی بنا می کنید. البته باید واقعا به چیزی که ادعا می کنید عمل کنید ، ولی اگر از چنین چیزی حمایت کنید محتوای تان قطعا دیده خواهد شد.
اگر همان لوله کش مطالبی مثل “چطور یک پیمانکار شیاد را تشخیص بدهیم؟” ، “سه نشانه از اینکه تماس های شما نادیده گرفته می شوند” و یا ” سه روش آموزش درستکاری به کودک سه ساله” منتشر کند چه اتفاقی می افتد؟ توجه مردم را جلب خواهد کرد. همه صداقت و درستی را می پسندند پس چنین مطلبی را به اشتراک خواهند گذاشت تا بگویند به آن باور دارند و نشان دهند چگونه آدمی هستند. به علاوه اینکه شما از چیزی حرف میزنید و به آن باور دارید که دیگر پیمانکارها توجهی به آن ندارند. این کار شما و محتوای تان را متمایز می کند.
آیا مطلب تان باید مستقیما مربوط به لوله کشی باشند؟ همیشه نه. ولی مشتریان شما کسی را می خواهند که بتوانند رویش حساب کنند. وقتی چاه آشپزخانه شان گرفته یا سرویس بهداشتی شان خراب است به چنین آدمی احتیاج دارند. و من به شما اطمینان می دهم احتمال اینکه مردم یک پیمانکار صادق و درست کار را انتخاب کنند خیلی بیشتر از این است سراغ فردی بروند که کلی مدرک و گواهینامه دارد.

از چیزی حمایت کنید که برای آن ها مهم است. این کار راه خوبی است تا مردم را مجاب کنید مطلب شما را منتشر کرده و درباره آن بحث نمایند. حمایت کردن از چیزی که مردم دوست دارند یکی دیگر از پاسخ ها به سوال چگونه مطالب جذاب بنویسیم است.

محرک-روانی۱٫jpg6

۳- مردم دوست دارند روابط را حفظ کنند.

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و دوست دارند در فعالیت های گروهی سهیم باشند. در گذشته این اتفاق فقط در کلیسا ، مدرسه ، محل کار ، مهمانی ، رستوران و در واقع جمع هایی برای شرکت در آن باید جابجا می شدید ممکن بود. اما حالا با وجود شبکه های اجتماعی این کار در همه شرایط امکان پذیر است.

با این روابط آنلاین ، ما امکان اینکه مانند یک مهمانی با همه معاشرت کنیم را نداریم پس برای اینکار از کامنت گذاشتن ، لایک کردن و به اشتراک گذاشتن مطالب دیگران استفاده می کنیم. به نظر ساده می آید ولی این نقطه شروع درک این است که مردم چرا محتوایی را لایک می کنند یا آن را به اشتراک می گذارند.شبکه های اجتماعی دورهمی های امروزی هستند که هیچگاه متوقف نمی شوند. حالا به جای مکالمه با یکدیگر لایک می کنیم ، نظر می دهیم و به اشتراک گذاری می کنیم. ولی در اکثر مواقع مردم فقط برای اینکه اجتماعی تر باشند این کار را می کنند. این باید متوقف شود. به این فکر نکنید که چطور می شود کاری ارائه کرد که مردم آن را لایک کنند ، کامنت دهند یا آن را به اشتراک بگذارند ، به این فکر کنید که چطور می شود به مردم کمک کرد تا با دوستان شان ، خانواده شان و چیزهایی که برایشان اهمیت دارد ارتباط برقرار کنند.چگونه مطالب جذاب بنویسیم را همیشه در ذهن خود داشته باشید. محتوای شما یا باید آن ها را خوب جلوه دهد یا اینکه به آن ها حس خوب کمک به دیگران را القا کند. بالاخره ته دلمان چیزی که بیشتر از کمک به خودمان ما را خوشحال می کند کمک به دیگران است مخصوصا دوستانمان.
یک مثال: در حال چرخیدن در فیسبوک هستید که متوجه می شوید دوست تان عکسی از ماشین جدیدش فرستاده ، و شما آن را لایک می کنید. چرا؟ چون شما به وسیله این کار به او تبریک می گویید. در ذهنتان فقط با یک کلیک هم از دوست تان حمایت کرده و هم روابط تان را حفظ کرده اید.

چطور می توانید با استفاده از کسب و کارتان مردم را به هم نزدیک کنید؟
به این فکر کنید که چطور می توانید یک نفر را مجاب کنید که مطلبتان را به اشتراک بگذارد و دوستش را نیز تگ کند. هر محتوایی ارزش تگ کردن را ندارد ، ولی آن هایی که دارند خیلی بیشتر از یک تگ به خود توجه جلب می کنند. به مقاله هایی مثل ” سه نکته بامزه که مادر کودکان سه ساله می فهمند” یا ” سه نشانه از اینکه همسر شما شیرینی های شما را دوست ندارد و به شما نمی گوید ” فکر کنید. موضوع این گونه مطالب نه تنها باعث می شوند مردم بخواهند آن ها را به اشتراک بگذارید بلکه باعث می شوند که آن را برای شخص خاصی نیز بفرستند. چرا؟ چون علاوه بر اینکه باعث می شود با کسی که برایشان اهمیت دارد ارتباط بهتری برقرار کنند موجب این می شود که با اشتراک گذاری مطلبی بامزه یا تفکر برانگیز در نظر دیگران بهتر جلوه کند.
واضح است که در این مرحله برای اینکه مخاطب خود را مجاب کنید که محتوای شما را به اشتراک بگذارد حتما باید با ایشان ارتباطی واقعی برقرار کنید. با گفتن داستان های شخصی ، صادق بودن ، ارائه حجم زیادی از مطالب مفید به صورت رایگان و حفظ دائمی ارتباط می توانید با مخاطبین خود رابطه ای عمیق برقرار کنید. با اینکار آن ها مطالب شما را ، حتی اگر خیلی خوب هم نباشد ، لایک کرده و به اشتراک می گذارند فقط برای اینکه ارتباط شان را با شما حفظ کنند.

۴-محرک-روانی

۴- مردم به صورت غریضی تمایل دارند به دیگران کمک کنند.

شاید این را از قبل بدانید ولی علم نشان داده که مردم از کمک کردن حس بهتری دارند تا کمک گرفتن. روانشناسی به نام لیز دان آزمایشی روی تعدادی دانشجو انجام داد که به اثبات این تئوری کمک می کند:

دان و همکارانش به تعدادی دانشجو پاکتی از پول دادند و به آن ها گفتند که تا قبل از ساعت پنج آن روز باید آن را برای خودشان یا دیگران خرج کنند. آن ها متوجه شدند دانشجوهایی که پول را برای دیگران خرج کردند از آن هایی که برای خودشان هزینه کردند خوشحال تر بودند.
جالب اینجاست که در پاکت ها مقادیر مختلفی از پول بود ولی این در اندازه خوشحالی آن ها تاثیری نداشت. بخشش به دیگران ، هر چه قدر کوچک ، ما را خوشحال می کند. در به اشتراک گذاری آنلاین مطالب نیز همین اصل صادق است. ما به اشتراک گذاری مطالب الهام بخش ، انرژی بخش یا سرگرم کننده با دیگران را خیلی دوست داریم. ما از دادن حس لذت و رضایت به دیگران بیشتر خوشمان می آید تا غیبت کردن.
فرکتل و بازسومو تحقیقی روی یک میلیون مطلب که بیشترین به اشتراک گذاری را در اینترنت داشتند انجام دادند و متوجه شدند که هزار مقاله برتر به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی یعنی دو سوم آن ها لحنی مثبت داشته اند.
از این مساله چطور می شود در کسب و کار استفاده کرد؟ اگر می خواهید محتوای تان به اشتراک گذاشته شود باید حداقل بخشی از آن به شدت انگیزشی و مفید باشد. این بخش می تواند یک نقل قول ، آمار ، اخبار ، آموزش یا هر چیز دیگری باشد ، به شرط اینکه مفید باشد. به خاطر داشته باشید که مطلب تان را با لحن مثبت بنویسید. بعضی نویسندگان مقالاتی می نویسند که موضوع مثبتی دارد ولی با لحنی منفی نگارش شده است.
نکته آخر در مورد این که چگونه مطالب جذاب بنویسیم این است که باید مطالب را با این نیت نگارش کنید که فقط به خاطر مفید بودنش به دست مخاطب برسد. اگر واقعا مطلب شما اینطور نیست باید به عقب برگشته و دوباره سعی کنید.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.