بازاریابی و انتشار ویدیو

استفاده از ویدیو برای فروش ایده – ویدیومارکتینگ

نویسنده: ویدیونگار

اگر ایده ­ای دارید که می­خواهید آن را وارد زندگی مردم کنید، باید خیلی زود دیگران را متقاعد کنید که این ایده شایستگی لازم را دارد. در جهان امروز، بهترین راه برای این کار، استفاده از ویدئوست. ویدئو گردش اطلاعات را تحت الشعاع خود قرار می­دهد.  توجه ما را به خود جلب می­کند. به بیان ساده­ تر، ما دوست داریم آن را تماشا کنیم. منظورم این است که چه کسی مایل به کلیک کردن روی یک ویدئو نیست؟ من سالها برای واگذاریِ ایده­ هایم در خصوص محصولات جدید، به برگه ­های فروش کاغذی تکیه کرده بودم. برگه­ های فروش درست مثل بیلبوردها صاف و ساده ­اند: روی یک برگه کاغذ، مزایای مهم ایده­ام را برجسته می­کردم. همچنین یک عکس، اسم، اطلاعات تماس و یک مهر “حق ثبت اختراع مشروط” در قطعه کوچک، به آن اضافه می­کردم. البته این برگه­ های فروش کاغذی هنوز هم بسیار مهم­ اند. اما اگر می­خواهید واقعاً با مخاطبان­تان ارتباط برقرار کنید توصیه من این است که یک برگه فروش ویدئویی هم تهیه کنید. ویدیو مارکتینگ و فروش امروزه هم معنا هستند.

men share news, photos, video on the smartphone. A man shows a friend an application in a mobile phone. Friends with a smartphone, technology.

واقعیت این است که، در مورد یک ایده خیلی چیزها را می­توان در یک ویدئوی یک دقیقه­ ای عنوان کرد. و این یک دقیقه، در واقع همه­ ی آن زمانی است که شما باید تأثیر لازم را بگذارید. مواردی که در این ویدئوی بازاریابی بیان می­کنید، باید مثل یک طعمه عمل کند و مخاطب را ترغیب کند که بخواهد بیشتر در مورد محصول بداند. این را به خاطر داشته باشید که مردم منفعت­ طلب هستند. آن­ها می­خواهند بدانند چه چیزی به آن­ها می­رسد؟ چه سودی عایدشان می­شود؟ برای جلب توجه­ شان، باید به آن­ها یک دلیل بدهی. در واقع، هیچ­کس به حقیقت­ ها و یا به ترکیب و ویژگی­های ظاهری اهمیتی نمی­دهد. این ویژگی ­ها تغییر پیدا می­کنند. مسأله حائز اهمیت سود و منفعت است. نکته فوق العاده­ ای که در مورد ویدئو وجود دارد، این است که ویدئو به ما کمک می­کند تا مزایای ایده ­­هامان را در سطحی احساسی و مهیج به نمایش بگذاریم. از ویدئو به ­عنوان یک تلنگر برای برانگیختن احساسات مخاطب استفاده کنید. نشان بدهید چگونه مشکل خسته­ کننده­ ای که ایده­ ی شما آن­ را حل می­کند، واقعا مشکل مصرف کنندگان است. تا به این ترتیب، خرسندی و رضایت خاطری که راهکار شما به ارمغان خواهد آورد برای شان آشکار شود. برگه فروش ویدئویی خود را به­ عنوان یک مینی فیلم در نظر بگیرید. ویدیو مارکتینگ و فروش امروزه جدایی ناپذیر هستند. این طور فکر نمی کنید؟

surprised blond man

پر واضح است که لوازم بازاریابی استاتیک مانند برگه­های فروش هنوز مهم­اند و همیشه هم مهم خواهند بود؛ چرا که این برگه­ها به راحتی پخش و توزیع می­شوند. و از این لحاظ که شما را مجبور می­کند، زمینه کار را به یک برگه محدود کرده و در نتیجه لب مطلب را بگویید نیز مفید هستند. اما قدرت در ویدئوست. ویدئو طوری توجه فرد را جلب می­کند که یک برگه­ی کاغذی­ به سادگی نمی­تواند. این روزها که درمورد معاملات واگذاری ایده­ها بحث و گفتگو می­کنم، حدود ۹۰ درصد افراد در خصوص استفاده از برگه­های فروش ویدئویی اطمینان خاطر دارند. واقعا این کار یک ضرورت است. خبر خوب هم اینکه با کمی تمرین، خودتان می­توانید یاد بگیرید چطور برگه­ فروش ویدئویی­ بسازید. در ادامه نکاتی درباره ی ویدیو مارکتینگ و فروش را با هم مرور می کنیم:

۱-از فرمت تبلیغات تلویزیونی، پیروی کنید.

ابتدا یک مشکل پیش روی مخاطب بگذارید و سپس برای آن یک راه ­حل ارائه بدهید. به همین سادگی! نباید دوباره­ کاری کنید و وقتتان را برای تولید چیزی که قبلا ساخته شده هدر دهید. نگاهی به ویدئوهای سایت allstarmg.com بیندازید تا متوجه منظورم بشوید. اگر خیال می­کنید ایده­ محصولتان در تلوزیون فروخته شده است، تهیه یک برگه فروش ویدئویی ضروری است. تقریباً ۱۵ ثانیه از ویدئوی خود را به مشکلی اختصاص دهید که راهکار شما در پی حل آن است. نشان بدهید که نکته­ کلیدی کار شما چیست؟ سپس روی راه حلی تمرکز کنید، که مختص به محصول شماست. محصولتان چگونه مشکل مذکور را حل می کند؟ چگونه زندگی مردم را بهتر می کند؟ چرا مصرف کنندگان باید به­ جای محصول موجود در بازار، محصول شما را بخرند؟ این مهمترین جنبه­ ویدئوی شماست، پس مطمئن شوید چیزی را بیان کنید که  تأثیرگذار باشد. روش­های خلاقانه­ زیادی وجود دارد که با استفاده از آن­ها می­توانید ویدئوتان را با برجسته کردن مزایای طرح کلی­ تان، به نمایش بگذارید.

۵

۲-مدت زمان ویدئو را کوتاه کنید.

چیزی حدود یک دقیقه برای ویدئوی شما کافی است. کوتاه مدت بودن تبلیغات بی دلیل نیست. هدف شما این است که مزایای محصولتان را در کوتاه ترین زمان ممکن به بیننده انتقال دهید. این ویدئو نه در مورد شخص شماست و نه حتی در مورد ویژگی های ایده­­ شما؛ باید توجه مردم را جلب کنید و برای این کار، روی تأثیرگذاری تمرکز کنید. نه اینکه تا حد ممکن جزییات را وارد کارتان کنید. عنصر زمان در ویدیو مارکتینگ و فروش حیاتی است.

Businessman hand holding thumb finger on chrome stopwatch with seconds arrow. Flat style vector illustration clipart.

۳-از تجهیزات، نرم افزاری که پیش از این داشته ­اید استفاده کنید.

اگر صاحب یک گوشی هوشمند مدل جدید هستید، این گوشی کارتان را راه می­ اندازد. خرید یک میکروفن را هم در نظر داشته باشید. میکروفن گوشی، در صورتیکه در فاصله دور بایستید برای ضبط صدا مناسب نیست. ( این نکته را در نظر داشته باشید که بدون صحبت کردن هم می­توانید یک برگه­ فروش ویدئویی عالی بسازید و آن را تا یک دقیقه ادامه دهید). امروزه، سه­ پایه­ ها بسیار ارزان­ قیمت هستند و به خوبی نیازتان را برآورده می­کنند. گوشی­های شرکت اپل به نرم­ افزار iMovei مجهز شده ­اند. اگر رایانه شخصی دارید از نرم افزار Windows Movie Maker استفاده کنید. برای ساختن یک ویدئوی تأثیر گذار نیازی نیست تمام جزییات ادیت فیلم را یاد بگیرید. برای آشنایی بیشتر با این مقوله، ویدئوهای خودآموز در یوتیوب را تماشا کنید. یک هشدار! ممکن است رزولوشن روی گوشی چندان عالی به نظر نرسد. پس تا زمانیکه، فایل روی کامپیوترتان آپلود می­شود، صبر کنید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی واضح است.

Three teenagers studying with laptop

۴-آزمایش کنید.

آزمایش را در ویدیو مارکتینگ و فروش فراموش نکنید. فیلمبرداری را در چند نوع نورپردازی­ مختلف امتحان کنید. زاویه­ های متفاوت­ مثل نمای نزدیک یا دور را نیز بسنجید. هدف شما این است که برای اولین ادیت، محتوای کافی فراهم کنید. نمونه­ های اولیه­ دست نخورده روی دوربین عالی به نظر می­رسند، بنابراین در مورد کامل کردن کارتان، وسواس به خرج ندهید. وقتی ببینید کمی ادیت چه کار می­تواند بکند شگفت­ زده خواهید شد.

quito-ecuardor-video-guy-1407952

۵-از همان اول دسته بندی کنید.

اگر این کار را بکنید برای خودتان کلی زمان می­خرید. برگه­ فروش ویدئویی خود را با یک صفحه­ عنوان آغاز کرده و با اطلاعات تماس به پایان برسانید. دسته بندی یک عنصر مهم در ویدیو مارکتینگ و فروش است.

۶-اگر صدایتان را دوست ندارید صحبت نکنید.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که جلوی دوربین  کارشان حرف ندارد، این فوق العاده است. اما بیشتر مردم اینطور نیستند! مشکلی هم نیست. متخصصین صدا گذاری مقرون به صرفه کار می­کنند. و البته شلیک بدون صدا، به شما انعطاف زیادی می­دهد. مثلاً اگر به یک راوی تکیه نمی­کردید، مجبور بودید زیرنویس­ هایی را برای توضیح اتفاقات هر صحنه، درج کنید. که این شیوه، راه را برای ایجاد کژفهمی و خطا باز می­کند. اگر فکر می­کنید مایل به حضور در ویدئوی خود هستید، از اعضای خانواده و دوستان­تان بخواهید صریح و صادقانه بگویند کارتان روی صحنه چطور است.  آخرین چیزی که به آن نیاز دارید یک ویدئوی ناشیانه­ و اعصاب خرد کن است!

Closeup portrait of serious young man looking at camera and making silence gesture. Isolated front view on white background.
  • همانطور که گفتم، برگه­ های فروش ویدئویی جایگزین برگه­ های کاغذی نیستند. مردم  به چیزهای ثابتی نیاز دارند که در دسترس باشد و بشود به آن رجوع کرد. لینک ویدئوی خود را روی برگه­­ های کاغذی فروش، قرار دهید. مطمئن شوید که لینک به خوبی قابل مشاهده باشد. یادتان باشد همه ­ی این تلاش ­ها را انجام نمی­دهید که دست آخر گیرنده اصلا متوجه نشود چنین ویدئویی وجود دارد.

 اگر برگه­ ها­ی فروش سنتی، که از آن­ها استفاده کرده­ اید تا مردم ایده­ شما را انتخاب کنند، توجه هیچ کسی را به خود جلب نکرد، یک ویدئوی جانبی برای کارتان بسازید. این کار ممکن است شما را به نتیجه­ مطلوب برساند. من بارها و بارها دیده­ ام که بعد از تهیه یک برگه فروش ویدئویی برای یک ایده، شرکت­ ها با سر به دنبال آن می­روند. ویدئو واقعاً یک ابزار قدرتمند است.

  • آخرین نکته مهم در مورد محفاظت از طرح است؛ قبل از اینکه شروع به اشتراک گذاری مطالب بازاریابی خود با دیگران کنید، یک پرونده حق ثبت اختراع تهیه کنید. حواستان باشد این یک رقابت است. برگه­ فروش ویدئویی شما یک طعمه است، نه یک تابلو اعلانات! بنابراین در برگه ویدئویی، مزایای ایده خود را بدون افشای دقیق جزییات و نحوه­ ی کار محصول بیان کنید. این نکته بسیار مهم است. در مرحله بعدی، یعنی وقتی علاقه دیگران را جلب کردید، از هر کدامشان بخواهید تا توافقنامه­ عدم افشای اطلاعات را امضاء کنند. حالا شما هم به این نتیجه رسیدید که ویدیو مارکتینگ و فروش امروزه به یک معنا هستند.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.