بازاریابی و انتشار ویدیو

کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک و بازاریابی

کاربرد-هوش-مصنوعی-در-تجارت-الکترونیک-
نویسنده: ویدیونگار

در این مقاله به بررسی کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک می‌پردازیم. هوش مصنوعی دیگر فقط به فیلم‌های علمی تخیلی محدود نمی‌شود و اثر آن در زندگی ما در حال افزایش است. شرکت‌هایی مثل استارباکس (Starbucks) از آن استفاده می‌کنند تا از توان تکنولوژی دستیار مجازی (مثل Alexa شرکت(Amazon برای ساده کردن فرایند سفارش مشتری بهره ببرند. به بیان جان سوانسیگر (John Swanciger) در مجله اینترپرینیر (Entrepreneur) زمانی که مشتریان به خدمات هوش مصنوعی مثل پیشنهاد الکسای شرکت استارباکس عادت می‌کنند از شرکت‌های کوچک اطرافشان نیز انتظار همین خدمات را دارند. این به این معنی است که امروزه بیشتر از همیشه نیاز است که کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی را در نظر بگیرید.

استفاده از هوش مصنوعی در استراتژی بازاریابی کار هوشمندانه‌ای است زیرا همین حالا نیز هوش مصنوعی در حال تغییر روش دستیابی به مخاطب است، کاری که پرهزینه و پر از آزمون‌وخطاست. به گفته توبی نوازور (Toby Nwazor) با استفاده از برچسب‌های جستجوی ابتدایی که برای نتایج به کار گرفته می‌شود، زمانی که کاربر از میان نتایج جستجو موارد مورد نظرش را انتخاب می‌کند هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از این اطلاعات به‌صورت خودآموز خود را به‌تدریج بهبود داده و هر دفعه نتایج بهتر و مرتبط‌تری را استخراج کند.

هوش-مصنوعی

۱- پردازش اطلاعات

ازآنجاکه هوش مصنوعی توانایی خارق‌العاده‌ای در پردازش و آنالیز حجم بالای اطلاعات را دارد می‌تواند برای شرکت‌ها در وقت و هزینه صرفه‌جویی زیادی کند. مهم‌تر اینکه هوش مصنوعی نتایج بهتر و مفیدتری از اطلاعات موجود استخراج خواهد کرد. هوش مصنوعی از هدر رفتن فرصت‌های دستیابی به مشتریان جلوگیری می‌کند. برای رسیدن به مرحله فروش نیاز به ۶ تا ۸ لمس روی تلفن همراه است و زمان به سراغ مخاطب رفتن نیز نقش مهمی در این زمینه دارد.

۲- شخصی‌سازی

کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک باعث سهولت فرآیند رساندن پیام مناسب به فرد مناسب در زمان مناسب می‌شود. اگر تکنولوژی هوش مصنوعی را در اختیار داشته باشید استراتژی بازاریابی‌تان می‌تواند بهره‌وری کارتان را بالا برده و باعث ایجاد رابطه با مخاطب شود (به‌طوری‌که شش تا هشت لمس مذکور زودتر اتفاق بیافتد) و همچنین زمانی که هوش مصنوعی باعث جلب توجه مخاطب شد توانایی عکس‌العمل شما را بالا ببرد.

شخصی-سازی

هوش مصنوعی و هر چه انسانی‌تر شدن ربات‌های گفتگو باعث می‌شود بخش خدمات مشتریان شما بتواند در تمام ساعات شبانه‌روز مکالمه‌ای بامفهوم با مشتریان داشته و به تمام سؤالاتشان پاسخ دهد.

۳- سفارشی‌سازی

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی علاوه بر ظرفیت‌هایش برای نسل امروزی می‌تواند به بازاریابان هوشمند درزمینهٔ شخصی‌سازی ارتباط با مشتریان کمک کند. تکنولوژی تشخیص چهره هوش مصنوعی نزدیک به ۹۹ درصد دقت پیدا کرده و این ابزاری است که ۵۹ درصد فروشندگان لباس در انگلیس برای فرستادن پیشنهادهای تخفیف و پیام‌های خوش‌آمد گویی به مشتریان استفاده می‌شود.

سفارشی-سازی

هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از تکنولوژی در حال پیشرفت، متن‌هایی را تولید کند که گویی توسط انسان‌ها نگارش شده و با این کار در انتخاب و حتی تولید محتوا به شما کمک کند. این‌ها فقط چند نمونه از کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی است که می‌تواند به کمپین تبلیغاتی شما کمک کند. تکنولوژی تشخیص صدا و ترجمه خودکار می‌تواند ورود شما به دنیایی جدید از فرصت‌ها را هموار سازد درحالی‌که صدها ساعت محتوا را فقط در مدت چند دقیقه ترجمه می‌کند تا به صورتی قابل‌قبول در اختیار مشتریان بین‌المللی قرار گیرد. به کمک کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک قادر هستید صفحات جذاب اینترنت را فقط در چند ثانیه طراحی کرده و هزینه طراحی وب را از کار شما کسر کنند.

۴- قیمت‌گذاری

نهایتاً یک امکان دیگر که هوش مصنوعی برای بازاریابان حرفه‌ای فراهم می‌کند قیمت‌گذاری شناور است. رابرت آلن (Robert Allen) مدیر محتوای دیجیتال، در LinkedIn گفته است که تخفیف‌ها خیلی اثر گذارند اما می‌توانند به کار شما آسیب نیز بزنند. حراجی‌ها نیز بسیار مؤثر هستند زیرا کسانی که قبلاً فکر می‌کردند از پس هزینه محصول شما برنمی‌آیند را ترغیب به خرید می‌کند. اما همچنین به این معنی است که کسانی که حاضر بودند قیمت بیشتری برای محصول شما پرداخت کنند حالا کمتر هزینه می‌کنند. قیمت‌گذاری شناور این مشکل را با فرستادن تخفیف به کسانی که به آن احتیاج دارند و تشویق آن‌ها به خرید حل می‌کند. فرستادن پیشنهاد حراج محصولاتتان به کسانی که به آن نیاز دارند و نه همه مشتریان باعث جلوگیری از ضرر کردن شما می‌شود.

قیمت-گذاری

درنهایت باید گفت که الان وقت شروع استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی است زیرا همین حالا نیز این تکنولوژی توسط شرکت‌های عظیمی مثل آمازون، استارباکس و هول فود (Whole Foods) استفاده می‌شود و این باعث پیشرفت این عرصه و پاسخگویی دائم به نیاز مشتریانی شده که هر چه بیشتر به دنبال محتوا و تجربه خرید شخصی‌سازی‌شده هستند.

زمانی که دستیاران فروش مجازی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند تکنولوژی هوش مصنوعی هر چه بیشتر با عادات مشتریان آشنا شده و می‌تواند به‌صورت دقیق‌تری بازاریابی کند. با استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک احتمال افزایش تأثیرگذاری و یافتن مخاطب مناسب افزایش می‌یابد.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.