بازاریابی و انتشار ویدیو

ده قانون استفاده از فضای مجازی برای پیشرفت کسب‌وکار

نویسنده: ویدیونگار

به‌واسطه یک پروژه نوشتاری که اخیراً درگیر آن بودم نگاهی دقیق به دنیای تعدادی از مهم‌ترین افراد برجسته و تأثیرگذار در اینترنت داشتم. از گذشته آن‌ها آگاهی یافتم و متوجه شدم چگونه در فضایی که میلیاردها انسان دیگر در آن برای جلب‌توجه رقابت می‌کنند و توجه مخاطبانشان به‌راحتی منحرف می‌شود به چنین موفقیتی دست یافته‌اند. موفقیتی که شاید در گذشته تصورش را نیز نداشتند.

چیزی که فهمیدم این بود که برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی فرمولی واضح و مشخص وجود دارد. برای اینکه از قدرت ذاتی این فضای همیشه در حال تغییر جهت رساندن پیامتان به دیگران استفاده کنید قوانینی وجود دارد. صرف‌نظر از اینکه چه کسی و از کجا هستید می‌توانید از قدرت شبکه‌های اجتماعی برای رشد و توسعه کسب‌وکارتان استفاده کنید.

اگر در شبکه‌های اجتماعی خیلی فعال هستید یا برعکس از ارتباط آشکار با دیگران بیم دارید به‌هرحال قوانینی لازم‌الاجرا برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. رعایت این قوانین نه‌تنها با افزایش دنبال کننده‌هایتان وضعیت شما را در شبکه‌های اجتماعی بهبود می‌دهد بلکه علاوه بر آن به شما کمک می‌کند با ارتباطاتی که ایجاد کرده‌اید آوازه کسب‌وکار و حرفه خود را به افراد بیشتری برسانید و درآمد خود را افزایش دهید.

اخیراً با الکس جیمنز (Alex Jimenez) صاحب اکانت محبوب @theyachtguy در اینستاگرام صحبتی داشتم. او ترفندهایی که برای جلب حدود هشتصد هزار دنبال کننده در چند سال را به کار برده را برایم فاش کرد. این اتفاق یک‌شبه نیفتاده، بلکه حاصل تلاش‌های زیاد، نظیر لایک کردن و کامنت دادن زیر پیام‌های دیگران و ارتباط با ایشان است.

او در سال‌های ابتدایی اکثراً درگیر قایق‌های تفریحی بود و آرشیو بزرگی از بهترین عکس‌های موجود از آن‌ها را جمع‌آوری کرده بود. شاید بتوان گفت او از قانون جاذبه برای تحقق آرزوهایش استفاده کرده و یا اینکه بگویید وضعیت امروز وی حاصل تلاش او درزمینهٔ یک هدف مشخص بوده است.

به‌هرحال برای رسیدن به اینجا تلاش زیادی کرده و حالا از ثمره آن تلاش‌ها استفاده کرده و برای تبلیغ قایق‌های تفریحی به سراسر دنیا سفر می‌کند. درواقع او در صنعت قایق‌های تفریحی چهره‌ای مطرح است و تجار و افراد ثروتمند و معروفی که به قایق‌های تفریحی علاقه دارند از طریق شبکه‌های اجتماعی از او در این زمینه راهنمایی می‌گیرند. در ادامه با قوانینی که او به آن‌ها اشاره کرد آشنا می‌شوید:

۱- بازار خود را بشناسید

اولین قانون ایجاد پیشرفت در کسب‌وکار شناخت بازار کارتان است. هر چه قدر مشتری خود را بیشتر و بهتر بشناسید در رساندن پیامتان به او موفق‌تر خواهید بود و اگر اطلاعات لازم راجع به بازار و مشتری خود نداشته باشید در این زمینه موفق نخواهید بود.

۲- یک استراتژی تعیین کنید

ایجاد یک اکانت محبوب در شبکه‌های اجتماعی ‌علاوه بر اینکه کار زیادی می‌برد به برنامه‌ریزی نیز نیاز دارد. برای رسیدن به هر هدفی به برنامه نیاز است. مشخص کنید چطور می‌خواهید از نقطه الف به نقطه ب برسید. آیا از تبلیغات استفاده می‌کنید؟ از چهره‌های تأثیرگذار؟ از افراد کاربران قدرتمند؟ چه نوع محتوایی منتشر خواهید کرد؟ هرچند وقت یک‌بار مطلب منتشر می‌کنید؟ و…

۳- به‌جای کمیت به کیفیت مطالبتان فکر کنید

هدف بمباران مخاطب با مطالب نیست بلکه آنچه اهمیت دارد کیفیت مطالب است نه کمیت آن. سعی کنید مطالبتان با توجه به مخاطبانتان تدوین شود و شامل پیامی خاص و مهم برای ایشان باشد. این نکته باعث جذابیت بیشتر و جلب مخاطب جدید می‌شود.

۴- ارزش واقعی ایجاد کنید

در شبکه‌های اجتماعی ارزش سازی بسیار مهم است. مطلب شما چه ارزشی دارد؟ آموزنده یا الهام‌بخش است؟ آیا به دیگران برای دستیابی به سبکی از زندگی انگیزه می‌دهد؟ چیزی شبیه به کاری که آنیش بات (Anish Bhatt) صاحب پروفایل @watchanish انجام می‌دهد؟ به‌عبارت‌دیگر چرا باید دیگران مطالب شما را دنبال کنند؟

۵- پروفایل‌های مهم را دنبال کنید

همه افراد معروف اینستاگرام که با ایشان صحبت کرده‌ام اذعان دارند که در شروع کار پروفایل‌های مهم را دنبال می‌کرده‌اند. این کار شروع دیده شدنشان بوده. همچنین برای ارزیابی مطالبی که در نظر مخاطب مؤثر واقع می‌شد نیز به آن‌ها کمک کرده است.

۶- تا می‌توانید نظر بدهید، اشتراک‌گذاری کنید و لایک بزنید

همه کسانی که می‌خواهند از شبکه‌های اجتماعی برای پیشرفت کارشان استفاده کنند باید بدانند که برای جلب‌توجه باید ابتدا به دیگران توجه کنند. هر روز مطالب دیگران را لایک بزنید، به اشتراک بگذارید و زیر آن‌ها نظر دهید تا به‌مرور با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این اتفاق یک‌شبه نمی‌افتد و اگر برای دیگران وقت نگذارید نمی‌توانید توقع داشته باشید آن‌ها برای شما وقت بگذارند.

۷- از قدرت چهره‌های تأثیرگذار بهره ببرید

افراد تأثیرگذار و کاربران قدرتمند در اینترنت می‌توانند راه دستیابی به دیده شدن به طور وسیع باشند. اگر پروفایلی داشته باشید که به درد دنبال کننده‌های آن فرد تأثیرگذار بخورد می‌توانید مخاطبان مورد نظر خود را جلب کنید. خیلی از کسب‌وکارهای جدید در ابتدای کارشان از این روش برای جلب مشتری استفاده می‌کنند. خلاصه اگر بودجه دارید می‌توانید این کار را انجام دهید ولی توجه داشته باشید که محتوایتان نیز باید جالب و جذاب باشد.

۸- تا می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید

پویا شمساداتی صاحب پروفایل @thisisamans.world که بیش از دو میلیون دنبال کننده دارد بخش زیادی از وقت خود را برای ارتباط با دیگران صرف کرده است. او با استفاده از اینستاگرام و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای برای تبلیغات سنتی، شرکتی به نام تفکر طلایی (Golden Concept) تأسیس کرده است. این شرکت که پوشش محافظ گوشی آیفون تولید می‌کند وقتی دیده شد که شمساداتی شروع به همکاری با افراد تأثیرگذار در اینستاگرام نمود و برایشان گوشی مجانی فرستاد با آگاهی از اینکه آن‌ها در صفحه شخصی‌شان آن را نشان می‌دهند و به این صورت بدون هزینه‌ بر او تبلیغ خواهند کرد.

۹- همیشه در حال تبلیغ نباشید

همیشه نباید در حال تبلیغ بود. اگر می‌خواهید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارتان را پیش ببرید باید وقت زیادی را صرف ارزش سازی کنید. مطالب الهام‌بخش، انگیزه دهنده و سرگرم‌کننده منتشر کنید و سعی نکنید در همه حال به مردم چیزی بفروشید زیرا در این صورت از شما روی‌گردان می‌شوند.

۱۰- خرید را برای مردم آسان کنید

اگر می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی موفق شوید کارتان را روی تلفن‌های همراه متمرکز کنید. در پروفایلتان لینکی به سایت خود بگذارید و سعی کنید سایت شما جذاب بوده و کاربری آسانی داشته باشد. سعی کنید تمام مراحل خرید با تلفن همراه قابل انجام باشد تا مردم بتوانند به‌راحتی آنچه را که ارائه می‌کنید تهیه کنند. هر چه خرید راحت‌تر باشد فروش بیشتر خواهد شد.

۲ نظر

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.