بازاریابی و انتشار ویدیو

بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار

نویسنده: ویدیونگار

آیا شما به‌عنوان یک تولیدکننده ویدیو به دنبال بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار هستید؟
آیا تبلیغ محتوا از طریق ویدیو می‌تواند روشی موفقیت‌آمیز برای کسب درآمد باشد؟

در این مقاله بر اساس دستاوردهای یکی از پژوهش‌های اخیر مشخص می‌شود که چگونه بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در طی سال گذشته افزایش‌یافته و چگونه تولیدکنندگان ویدیو تلاش می‌کنند با برندها ارتباط برقرار کنند؟

1) بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار آن‌چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، افزایش نیافت

یک سال پیش، مجله آنلاین (Social Media Examiner) مقاله‌ای در مورد افزایش بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد. نتایج تحلیلی این مقاله نشان می‌داد که ۶۶% از ۲۰۰ متخصص بازاریابی از افراد چهره در رسانه ها به‌عنوان بخشی از استراتژی‌های بازاریابی در سال ۲۰۱۶ استفاده کرده‌اند، همچنین وب‌سایت تخصصی (eMarketer) که به تحقیق در حوزه بازاریابی دیجیتال می‌پردازد گزارش کرد که ۸۴% از متخصصانی که موردپژوهش قرار گرفتند تصمیم بر استفاده از بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در سال ۲۰۱۶ داشتند.
آیا پیش‌بینی‌ها به‌درستی پیش رفت؟ نه درواقع… اما به‌هرحال این تحقیقات در نقطه شروع است.
تحقیق اخیر وب‌سایت بلاگلوین (Bloglovin ) با عنوان «چگونه متخصصان تبلیغات، بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار را تقویت می‌کنند؟» بیان می‌کند که از هر ۱۰۰ متخصص بازاریابی، ۶۷% اعتقاد داشتند که کمپین‌های بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در رسیدن به مخاطب هدف کمک زیادی کرده و تقریباً یک‌سوم (۳۲%) پاسخ دادند که بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار بخش مهمی از استراتژی بازاریابی آن‌هاست.
هرچند تعداد کسانی که از این روش استفاده می‌کنند در سال گذشته تغییر زیادی نداشته، تعداد جستجوهای گوگل برای موضوعات مرتبط با بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در مقایسه با سایر موضوعات بازاریابی محتوایی چندین برابر شده است.

نکته کاربردی
همیشه چیزهای جدید و جذابی برای بازاریابان دیجیتال وجود دارد که باید در پروژه‌های آینده خود از آن بهره ببرند.
درحالی‌که فراگیری بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار با شدت سایر روش‌ها افزایش نیافته است، به‌وضوح روزبه‌روز این موضوع بیشتر موردتوجه بازاریابان حرفه‌ای قرار می‌گیرد.
به نظر می‌رسد که تولید ویدیو زنده یک‌چیز و استفاده از چهره‌های تأثیرگذار برای تبلیغ در ویدئو چیز دیگری است. جالب است که در شرایط کنونی چهره‌ها برای اینکه با برندی همکاری داشته باشند، بسیار هوشمندانه و با دقت عمل می‌کنند. افراد تأثیرگذار خودشان به‌منزله برندهایی با طرفداران وفادار هستند به همین دلیل بازاریابان سعی دارند از آن‌ها به‌عنوان سفیر برندشان استفاده کنند.
استفاده گسترده از افراد سرشناس در گستره اجتماعی قطعاً از افق‌های جدید بازاریابی است.

2) تولیدکنندگان ویدیو امسال خالق فرصت‌های بیشتری برای بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار بوده‌اند

گزارش بخش مالی وب‌سایت (Social Media Examiner) در سال ۲۰۱۷ نشان داد که تنها ۱۹% از تولیدکنندگان ویدیو محتوایی از بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار یا اسپانسرگیری استفاده کرده‌اند. از این میان تنها ۶% از درآمدشان حاصل از این روش بوده است. جدای از این ۵۰% برای ۱۲ ماه آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند تا از بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار استفاده کنند.
همچنین ۶۲% از تولیدکنندگان ویدیو اعلام کردند که قصد دارند بیش‌ازپیش با مزایای بازاریابی از طریق افراد تاثیر گذار آشنا شوند.
در گزارش «بازاریابی از طریق افراد سرشناس: شرح گزارش جامع» وب‌سایت (#HASHOFF) که در پاییز ۲۰۱۷ منتشر شد یکی از بزرگ‌ترین یافته‌ها این بود که تنها ۲٫۷% از ۴۰۰ چهره‌های تأثیرگذار یوتیوب را بستری برای حضور و فعالیت انتخاب کرده‌اند. بااین‌حال بر اساس پیش‌بینی‌ها، این تعداد تا چهار برابر رشد خواهد کرد. تقریباً ۹۲% از پاسخ‌دهندگان از اینستاگرام و ۲٫۷% از فیسبوک استفاده می‌کنند که هر دو بستری برای محتوای ویدئویی محسوب می‌شود.
خوشبختانه در این زمینه، تعداد رسانه‌های اجتماعی که بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار را تسهیل می‌کنند، در سال گذشته رشد زیادی داشته است.
سال گذشته تنها تعداد کمی از شرکت‌ها از این بسترها استفاده کرده‌اند. مقاله سایت ( TopRank Marketing) 25 ابزار را برای بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار فهرست کرده که همه مراحل را شامل می‌شود؛ از برقراری رابطه میان شرکت‌ها و تأثیرگذاران و کمک به شرکت‌ها برای مدیریت روابطشان گرفته تا کمک به مدیریت حساب‌ها.
با توجه به افزایش تعداد بسترهای موجود برای تبلیغات، برندها و چهره ها راحت‌تر می‌توانند با یکدیگر کنار آیند و این خبر خوبی برای چهره‌های سرشناس است. بر اساس مطالعات وب‌سایت ژولیوس ( Julius) از هر ۱۰ چهره در رسانه اجتماعی ۹ تای آن‌ها با یک برند در ارتباط بوده‌اند تا محتوای پشتیبانی شده را تولید کنند.
تحقیقات نشان داده که از هر ۱۱۴۰ چهره سرشناس، ۴۵% از آن‌ها حداقل چهار بار در ماه با یک شرکت همکاری دارند.

نکته کاربردی
ازآنجاکه تولیدکنندگان ویدیو به دنبال افزایش سفارش و همکاری با برندها در سال جاری هستند، لازم است این نتکه در نظر گرفته شود که دیگر صرفا تعداد فالورها اهمیت نخواهد داشت.
همچون رسانه‌های اجتماعی، حجم مشارکت و تعداد چهره‌های تأثیرگذار می‌تواند در رده‌بندی کمپین‌های تبلیغاتی مؤثر باشد. چهره‌های تأثیرگذار خود را به‌عنوان نهادهای تجاری یا برند می‌بینند، بنابراین برای آن‌ها مهم است که آمارهای موفقیت‌آمیزی را از شرکتی که قصد همکاری با آن را دارند، دریافت کنند.
افراد تأثیرگذار باید برای زمان موعود آماده شوند. از میان افراد تأثیرگذاری که در پژوهش (#HASHOFF) شرکت کرده‌اند، بیش از ۳۵% همچنان دارای مشاغل تمام‌وقت هستند، درحالی‌که تنها ۱۲٫۳% پول کافی به دست می‌آورند به‌گونه‌ای که تبلیغات را به‌عنوان یک شغل تمام‌وقت در نظر گیرند.
به‌علاوه بازاریابی با افراد تاثیر گذار توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) موردتوجه قرار گرفته است. این سازمان اخیراً نامه‌هایی به بعضی از بزرگ‌ترین چهره‌ها در اینستاگرام ارسال کرده و به آن‌ها یادآوری کرده‌ است که باید کاملاً شفاف عمل کنند و در مورد پست‌های تبلیغاتی خود توضیح دهند. تولید کنندگان ویدیوهای تبلیغاتی باید از جدیدترین قوانین آگاه باشند.

3) افراد تأثیرگذار از برندشان حفاظت می‌کنند

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، موفق‌ترین افراد تأثیرگذار برندهای خودشان را دارند. به همین دلیل و این حقیقت که شرکت‌ها به دنبال تعداد بیشتری از این افراد هستند، چهره ها باید نسبت به افرادی که قصد همکاری با آن‌ها را دارند، انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشند.
چند سال پیش یک حساب کاربری اینستاگرام که به یک سگ محبوب تعلق داشت در بسیاری از پست‌هایش شروع به تبلیغ برای یکی از برندهای اتومبیل لوکس کرد. صاحب سگ (عکاس) سوژه‌های پست‌های خود را در قالب سفرهای داخل کشور نمایش داد. تقریباً تمام پست‌های این حساب کاربری عکس‌هایی از سگی بود که به روش‌های مختلف با آن خودرو در ارتباط بود. در ابتدای کار به نظر بسیار غیرطبیعی می‌آمد.
دنبال کنندگان این حساب کاربری کم‌کم به چنین پیوند تجاری بدگمان شدند، دلیلش این نبود که چرا صاحب آن صفحه به دنبال پول‌سازی از مطالبش است، مشکل این بود که یک برند لوکس اتومبیل تطابق چندانی با یک عکاس سگ ندارد. درنتیجه صاحب حساب کاربری نسبت به نظراتی که در صفحه‌اش گذاشته شد، حالت بسیار تدافعی به خود گرفت و بازاریابان رسانه‌های اجتماعی به‌خوبی می‌دانند که نتیجه این کار چیست.
چهره های اجتماعی مسیر طولانی پیموده‌اند و در طی این مسیر درس‌های زیادی آموخته‌اند. اکنون به‌سختی می‌توان یک چهره تأثیرگذار موفق را یافت که با برندی همکاری داشته که بسیار از ماهیت حرفه ای خودش به دور است. به همین خاطر همیشه صداقت نتیجه می‌دهد.
مصرف‌کنندگان زمانی به‌خوبی به چهره ها پاسخ می‌دهند که صداقت را در تبلیغ محصولات ببینند. بنا بر تحقیقات صورت گرفته آن‌هایی صادق و صمیمی به نظر می‌رسند که واقعاً چنین هستند. آن‌ها قابل‌اعتماد و در دسترس تلقی می‌شوند. و این ویژگی‌ها همان چیزی هستند که مصرف‌کنندگان از برندها انتظار دارند.
نکته کاربردی
وقتی با برندها کار می‌شود، تولیدکنندگان محتوای ویدئویی که سعی دارند به رسانه اجتماعی تاثیرگذار تبدیل شوند باید نه‌تنها با برندهای مرتبط با خودشان فعالیت مشترک را آغاز کنند بلکه باید به برندهایی وابسته باشند که اعتبار مثبتی در میان مصرف‌کنندگان دارند.
باید به خاطر داشت که داشتن خلاقیت در تولید محتوا ضرورتاً با اطمینان از این موضوع باید همراه شود که افراد تأثیرگذار نسبت به برند خودشان وفادار بمانند. بعضی برندهای مطرح نمی‌توانند چنین کنترلی را واگذار کنند، پس بستگی به چهره ها دارد که نسبت به خودشان و برندشان صادق باشند و محتوای صادقانه و هماهنگ با اهداف تجاری‌شان تولید نمایند.

نتیجه‌گیری
شرکت‌های زیادی به دنبال استفاده از بازاریابی با افراد تاثیر گذار هستند، بنابراین اکنون زمان خوبی برای تولیدکنندگان ویدیوهای تبلیغاتی است تا وارد عرصه شوند. زمانی که بتوانند نسبت به برندشان صادقانه رفتار کنند، سفیر یک برند شدن روشی جایگزین برای کسب درآمد از محتوای دیجیتال خواهند بود.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.