طراحی و تدوین استراتژی

۵ قدم برای ساخت استراتژی ویدیو مارکتینگ برای استارت آپ ها

چکیده یک روز عادی برای شما چیزی شبیه این است:

با صدای ساعت گوشیتون بیدار شدید و در همان حالت که گوشی توی دستتان است ایمیلتون رو چک می‌کنید. در حین خوردن صبحانه به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روید. سپس لباس‌هایتان را می‌پوشید و به سمت محل کارتون می‌روید.

وقتی در محل کارتون هستید روز را پشت کامپیوترتون سپری می‌کنید، به تحقیقات آنلاین می‌پردازید و گاهی هم به اینستاگرامتون سر می‌زنید، و بعد در حال خوردن ناهار با دوست قدیمیتان چت می‌کنید.
پس از بازگشت به خانه در انتهای روز، چند دقیقه به دخترتان کمک می کنید که برای پروژه علمی در لپ تاپتان تحقیق کند، و در نهایت مابقی روز را پای تلویزیون سپری می‌کنید.

و در نهایت قبل از رفتن به تخت ساعت خود را تنظیم کرده و نگاه دیگری به صفحات شبکه‌های اجتماعی می‌اندازید، و آماده می‌شوید تا همه اینها فردا دوباره تکرار شود

بنظر شما موضوع اصلی این روال روزانه چه چیزی بود؟

تمام روز شما با صفحات نمایشی پر شده است.

۳۶۷۰۴۷-PAVYER-562

این از دیدگاه یک بازاریاب چه معنایی دارد؟ این روزها ویدیو اهمیت خاصی در بین مردم پیدا کرده است و راه شماره یک، برای ارتباط با مشتریان، مخاطبان و بازدید کنندگان است. با آمارهای عجیب این روزها در زمینه بازدید مردم از ویدیو می‌توان گفت ویدیو مارکتینگ این روزها تبدیل به مهم ترین نوع بازاریابی شده است، و از طرف دیگر نشان می‌دهد بازگشت سرمایه بسیار خوبی دارد.

اما ساخت یک استراتژی مناسب ویدیو مارکتینگ می‌تواند کمی دلهره آور باشد، مخصوصاً برای یک استارت آپ.
مطمئناً شما با سرمایه چند میلیونی و با توانایی آوردن بازیگران شاخص می‌توانید یک ویدیو عالی و تأثیر گذار بسازید، اما وقتی شما یک استارت آپ هستید و بودجه‌ای یک چندم شرکت‌های بزرگ دارید از چه استراتژی می‌توانید استفاده کنید.

ویدیونگار

خوشبختانه امروزه برای ساخت استراتژی ویدیو مارکتینگ لازم نیست حساب بانکی خود را خالی کنید. چرا که امروزه بیننده بیشتر دنبال محتوای مناسب می‌گردد پس شما می‌توانید با داشتن استراتژی مناسب برای ساخت و انتشار ویدیو خود مخاطب خود را جذب کنید.

ما در این مقاله می‌خواهیم چند راهکار مناسب ساخت استراتژی بازاریابی ویدیو با سرمایه استارت آپی را به شما آموزش دهیم.

قدم اول
درک درست از هدف ساخت استراتژی ویدیو مارکتینگ خود داشته باشید.

اگر استراتژی شما فقط فروش محصول یا خدمت شما باشد بی فایده است چون حس التماس کردن در مخاطب خود بوجود می‌آورید.
البته هدف نهایی شما این است که محصول خود را بفروشید اما امروزه مخاطب فقط به دنبال محصول شما نیست بلکه هرچه شما به مخاطب خود حس ارزشمند بودن را القا کنید بیشتر به شما جذب می‌شود، بنابراین مخاطب شما بیشتر به دنبال محتوایی است که شما به او می‌دهید.

هدف استراتژی ویدیو مارکتینگ شما باید دادن آموزش، سرگرمی و محتوای الهام بخش به بازدید کنندگان باشد، در این صورت محتوای شما هم بیشتر بازنشر می‌شود و به یاد می‌ماند.
بنا بر این شما باید مخاطب را به مراحل بعدی هدایت کنید، و این حس را بدهید که شما چیزی بیشتر از یک محصول به او فروخته‌اید نه اینکه احساس کند شما صرفاً محصول خود را به او فروخته‌اید و دیگر با شما کاری نداشته باشد.

در اینجا نگاهی به ویدیو تبلیغاتی گوگل در سال ۲۰۱۵ می‌اندازیم.

video
play-sharp-fill

وقتی یک ویدیو خاطره انگیز و احساساتی باشد چرا نباید آن را منتشر کرد؟

این ویدیو در آن سال بیشترین تعداد بازنشر یک ویدیو تبلیغاتی رو در اینترنت به خود اختصاص داد.
اگر مخاطب از ویدیوی شما لذت ببرد، و اگر محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت شما به اشتراک گذاشته شود، مخاطب نام تجاری شما را به راحتی حفظ می‌کند و پیدا خواهد کرد. بنابراین نگران این نباشید که بستر تبلیغاتی بخواهید راه اندازی کنید فقط کافیه که مخاطب رو جزئی از خودتون بکنید.

در واقع برای درک بهتر استراتژی ویدیو مارکتینگ تون شما باید به سه نکته زیر توجه کنید:

  • مخاطب هدف خود را بشناسید
  • بفهمید چه چیزی باعث می‌شود مخاطب، ویدیو شما را منتشر کند و در نهایت محصول شما را خریداری کند
  • محتوایی بسازید که مخاطب شما به آن احتیاج دارد و از آن قدردانی می‌کند

قدم دوم
موضوعات و فرمتهای ویدیویی خود را تعیین کنید.

وقتی به درستی مخاطب هدف خود را پیدا کردید وقت آن است که موضوع و فرمت ویدیویی خود را تعیین کنید.
آیا فیلم شما بهتر است گواه باشد یا how to یا داستان برند؟ مهم این است که محتوایی که می‌سازید برای مخاطب با ارزش باشد و حاضر باشد آن را منتشر کند.
چه موضوعاتی بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت؟ هرچقد محتوایتان به برند شما مربوط باشد، بهتر است.

یک نمونه بسیار عالی از این نوع استراتژی شرکت لووز (lowes) است که ساختار ویدیویی خود را به طوری انتخاب کرده که بیشترین تأثیر را بر مخاطب می‌گذارد. از ویدیوهای این شرکت متوجه می‌شویم که این شرکت یک خرده فروش لوازم خانگی است که به شما نوع استفاده از محصولات را در فرمت ساده و بامزه و در عین حال بسیار کوتاه نشان می‌دهد.
شما را به دیدن چند نمونه از ویدیوهای این شرکت دعوت می‌کنم:

۱۳۹۷-۰۷-۰۱ ۱۰_۰۰_۴۳-Window

با این اطلاعات مفید و مرتبط هر کسی به این فکر می‌افتد که خانه خود را ارتقا بدهد و یا علاقه‌مندان به این کارها کمپین این شرکت را دنبال کنند. و به عنوان بیننده این ویدیوها می‌تواند راه کارهایی برای ارتقاء منزلشان باشد پس همه ما می‌دانیم مخاطبان این ویدیوها اگر بخواهند خانه‌شان را تغییر بدهند به کجا می‌روند. همچنین در اینجا این شرکت چیزی بیشتر از محصولاتش به مشتری می‌فروشد آن هم ایده‌هایی برای بهتر کردن خانه‌شان است.

با تحقیق و کسب تجربه می‌توانید به درستی، موضوع و ساختار استراتژی خود را برای معرفی محصول یا خدمت خود تعیین کنید.
و از قرض گرفتن و الهام گرفتن ایده از شرکت‌هایی که استراتژی موفقی داشتند نترسید.

برخی از بزرگ‌ترین کمپین‌های بازاریابی، کسانی بودند که یک استراتژی را از یک صنعت غیر مرتبط گرفتند و آن را در بازار خود ادغام نمودند.

قدم سوم
توسعه دهنده محتوای ویدیویی خود را انتخاب کنید

وقتی زمان تولید ویدیو می‌رسد، شما چند انتخاب دارید:

شما یا تیمتان می‌توانید آن را بسازید، ممکن است بهترین انتخاب برای شما این باشد که به طور مرتب و با هزینه کم آن‌ها را بسازید ولی با این حال اگر ویدیوهای آماتوری باشند باید مطمئن بشوید که به‌اندازه کافی تأثیرگذار هستند و از کیفیت استانداردی برخوردار هستند. گذاشتن وقت برای یاد گیری هرچه بهتر ساخت ویدیو می‌تواند به شما برای به دست آوردن نتیجه مطلوب کمک کند.

شما می‌توانید با یک آژانس تبلیغاتی همکاری کنید، این روش ممکن است کمی هزینه بر باشد اما قطعاً نتیجه بهتری خواهد داشت، اگر شما می‌خواهید یک ویدیو تأثیر گذار داشته باشید یا اگر بودجه‌ای برای تبلیغات کنار گذاشته‌اید این انتخاب برای شما بهتر است

شما می‌توانید با بلاگرها یا اینفلوئنسرها تعامل کنین، بجای ساختن ویدیو به همراه تیم خودتان یا همکاری با یک آژانس تبلیغاتی شما می‌توانید با استفاده از جایگاهی که بلاگرها و اینفلوئنسرها دارند محصول یا خدمت خود را توسعه دهید، یا همراه با این افراد محتوای ویدیویی خود را بسازید.

هنگام انتخاب بهترین راه برای توسعه و انتشار ویدیو خود در طراحی استراتژی بازاریابی ویدیو به مخاطبان هدف خود و به بودجه‌ای که برای ارتقاء ویدیو خود گذاشته‌اید توجه کافی داشته باشید. هرچقدر در این زمینه‌ها خلاقیت به خرج بدهید و از افراد با تجربه مشورت بگیرید به سودتان خواهد بود. و با بررسی دقیق نتایج در طول زمان قطعاً به شما کمک می‌کند تا هرچه بهتر محصول یا خدمت خود را معرفی کنید. ا

قدم چهارم
کاری کنید تا بازدید کنندگان منتظر ویدیو بعدی شما باشند.

همیشه انتهای تمام سریال‌هایی که دوستشان داریم ناراحت می‌شویم که باید تا هفته دیگر صبر کنیم تا قسمت بعدی پخش شود، یا هیچ وقت از تبلیغاتی که بین برنامه مورد علاقه‌مان که در حال دیدن هستیم پخش می‌شود خوشمان نمی‌آید. در عین حال تبلیغاتی هستند که وقتی پخش می‌شوند با دقت می‌بینیم و یا منتظر هستیم تا قسمت جدید آن تبلیغ را تماشا کنیم یا در شبکه‌های اجتماعی برندهایی هستند که آن‌ها را به خاطر نوع تبلیغاتشان یا ویدیوهایی که می‌سازند دنبال می‌کنیم. شما هم با داشتن خلاقیت یا همکاری با یک تیم حرفه‌ای می‌توانید مخاطبان خود را با این روش هدایت کنید.
در این حالت هر وقت مخاطب از شما محتوای بیشتری بخواهد به موفقیت رسیده‌اید.

قدم پنجم
بدانید کی و کجا ویدیوی خود را ترویج کنید

ضبط ویدیو و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی کافی نیست شما باید برای هر کاری استراتژی داشته باشید.

چند وقت پیش استارت آپ بیمیتو با همکاری اینفلوئنسرها و واینِرهای ایرانی چند محتوای ویدیویی تولید کرد که تأثیر خیلی خوبی بین مردم داشت. این ویدیوها در حال ساده بودن بامزه و به یاد ماندنی هستند. این همکاری باعث شد تا تعداد زیادی بازدید کننده داشته باشد و خیلی‌ها به خاطر محتوای بامزه‌ای که داشت آن را منتشر کردند.

شاید شما نتوانید در مرحله اول با این اشخاص همکاری داشته باشید ولی می‌توانید از دوستان و آشنایان خود بخواهید تا محتوای شما را منتشر کنند و یا حتی پیدا کردن اشخاصی که حاضر باشند محتوای شما را رایگان منتشر کنند کار سختی نخواهد بود.

آیا شما آماده هستید اولین کمپین بازاریابی ویدئویی خود را راه اندازی کنید؟

حالا اگر مطمئن شدید که می‌خواهید استراتژی بازاریابی ویدیو خود را شروع کنید، احتیاج دارید تا اصول اولیه ویدیو مارکتینگ را بدانید، اما برای یادگیری هیچ راهی بهتر از انجام دادن و تجربه کردن نیست.

هروقت که کمپین ویدیو مارکتینگ خود را راه اندازی کردید، حتما با ما در تماس باشید تا از تجربیات و مشاوره های ما نهایت استفاده را بکنید، شاید که کمپین شما در مقاله بعدی ما به عنوان نمونه موفق مثال زده شود.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.