طراحی و تدوین استراتژی

اهمیت ویدئو مارکتینگ ؛ ۸ دلیل مهم استفاده از ویدیو

اهمیت ویدئو مارکتینگ

 دیگر لازم نیست تا به آینده سفر کنیم تا اهمیت ویدئو مارکتینگ را در این روزها درک کنیم.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

طبق گفته سایت‌های آماری ۶۳% از کسب و کارها امروزه از محتوای ویدیویی برای تبلیغاتشان استفاده می‌کنند. از این تعداد ۸۲% کسانی هستند که می‌گویند ویدیو مارکتینگ جایگاه مهمی در استراتژی‌های تبلیغاتی آن‌ها پیدا کرده است. همه ما می‌دانیم ویدیو مارکتینگ بیشتر از سرعتی که ما فکر می‌کنیم در حال پیشرفت است. به گفته ۸۳% از شرکت‌های معتبر، ویدیو مارکتینگ باعث می‌شود تا برگشت سرمایه بهتری را داشته باشند.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

بدون شک ویدیو مارکتینگ می‌تواند از بهترین گزینه‌ها برای تقویت کردن استراتژی تبلیغات شما باشد. اما اگر شما هنوز شک دارید و سؤال‌هایی دارید مثل، “آیا ارزشش را دارد تا هزینه‌ای برای تولید محتوای ویدیویی کنار بگذارید؟ آیا شما منابع کافی برای ساخت و استفاده از ویدیو برای تبلیغاتتان دارید؟”  این مقاله رو تا آخر بخوانید تا به اهمیت ویدئو مارکتینگ بیشتر پی ببرید.

جواب این سؤال‌ها بسیار ساده است: بله، طبق آمارها و تجربیات شرکت‌های بزرگ مشخص شده که استفاده از ویدیو مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال بشدت در حال رشد است و از آن طرف بازگشت سرمایه بالایی دارد. ما در اینجا ۸ دلیل که شما باید از ویدیو مارکتینگ در بازاریابی خود استفاده کنید را به شما خواهیم گفت تا درک بیشتری از اهمیت ویدئو مارکتینگ به دست آورید.

۱. ویدیو باعث افزایش نرخ تبدیل و فروش میشود

اول از همه ویدیو مارکتینگ می‌تواند برای شما واقعا پول‌ساز باشد. آمار نشان می‌دهد حتی بدون در نظر گرفتن اینکه ویدیو شما مربوط به کدام مرحله از  قیف فروش است با داشتن ویدیو در صفحه فرود خود نرخ تبدیل شما ۸۰% افزایش خواهد داشت.

همچنین ویدیو می‌تواند مستقیم مخاطب شما رو به مشتری تبدیل کند. تحقیقات نشان می‌دهد ۷۴% از مخاطبانی که ویدیوی معرف یک محصول یا خدمت را مشاهده کردند آن را خریده‌اند.

پس بهتر است هرچه سریع‌تر ویدیوی معرف محصول یا خدمتتان را بسازید.

اگر به این قضیه فکر کنید متوجه می‌شوید آن‌قدرها هم موضوع عجیبی نیست زیرا مغز انسان غالباً درگیر حس بینایی است و اکثر اطلاعاتی که به مغز منتقل می‌شود از طریق چشم است.

پس اگر متوجه شدید عکس‌ها چقدر می‌توانند مغز مخاطب شما رو درگیر کنند فکر کنید که تصاویر متحرک چه میزان تأثیر گذار هستند.

۲. ویدیو، بازگشت سرمایه عالی دارد

یکی دیگر از آمارهای هیجان انگیز نشان می‌دهد ۸۳% از کسب و کارهایی که از ویدیو مارکتینگ استفاده می‌کنند برگشت سرمایه بالاتری دارند. گرچه ویدیو ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه نیست و زمان بیشتری می‌گیرد. از آن طرف امروزه ابزارهای تدوین فیلم در دسترس تر هستند و حتی روی موبایلتان می‌توانید ویدیو خود را ضبط و تدوین کنید.

نکته مهم دیگری که باید ذکر کرد این است که احتیاجی نیست ویدیو شما کامل باشد، امروزه محتوا حرف اول را در جذب مخاطب و مشتری می‌زند. تجربه و تحقیقات نشان می‌دهد که بیننده جذب ویدیوهایی می‌شود که محصول یا خدمت خودتون رو به خوبی در آن توضیح داده باشید، پس در نتیجه کیفیت و تکنیک ساخت اولویت اول ویدیو نیستند.

بنابراین می‌تونیم بگیم ویدیو مثل پیتزا است هرچقدر هم بد باشه، بازم خوبه.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

۳. با ویدیو اعتماد می‌سازید

اعتماد، پایه و اساس نرخ تبدیل و فروش است.جلب اعتماد به خودی خود می‌تواند یکی از اهداف اصلی شما باشد، تمام مفهوم بازاریابی محتوا ایجاد اعتماد و روابط بلند مدت است. با دادن چیزی بیشتر از محصول یا خدمتتان به مشتری و برداشتن تمرکز ازینکه صرفاً محصول یا خدمتتان را بفروشید شما می‌توانید در دل مخاطب خود نفوذ کرده و اعتماد سازی کنید.

بقول مارک شفر مدیر اجرایی شرکت بازاریابی شفر:

“عصر جدید وابسته به نوع احتراق و سوخت است. نه فقط محتوا بلکه اعتماد، نه فقط ترافیک سایت بلکه گلچینی از مردم که از محتوای شما حمایت می‌کنند و آن را منتشر می‌کنند، می‌توانند چرخ کسب و کار شما را بچرخانند”

اهمیت ویدئو مارکتینگ

ویدیو همه این کارها را انجام می‌دهد، در محتوای ویدیویی احتمال اینکه احساسات مخاطب را درگیر کنید بسیار بالا است.

وقتی ما از گلچینی از مردم صحبت می‌کنیم به عنوان مثال منظور ولاگر ها و اینفلوئنسر ها هستند که امروزه از قدرتمندترین عناصر فضای مجازی حساب می‌آیند. پس اگر شما می‌خواهید به‌صورت جدی بازاریابی محتوا را شروع کنید تمرکز خود را بر ویدیو بگذارید.

ویدیوهای تبلیغاتی می‌توانند گزینه مناسبی برای ایجاد اعتماد باشند، بعضی از مصرف کنندگان هنوز هم با شک و تردید خرید اینترنتی خود را انجام می‌دهند، اما اگر شما برای محصول یا خدمت خود ویدیو تأثیر گذار بسازید می‌توانید همان مخاطب‌های شکاک را به مشتری تبدیل کنید. بر همین اساس هم آمار نشان می‌دهد ۵۷%  از مخاطبانی که ویدیوی تبلیغاتی از محصول یا خدمتی را مشاهده می‌کنند آن را خریداری خواهند کرد.

۴. گوگل عاشق ویدیو است

اهمیت ویدئو مارکتینگ

وجود ویدیو در سایتتون باعث می‌شود که بینندگان زمان بیشتری در سایت بمانند. از آن طرف هرچه در سایتتون بیشتر بمانند اعتماد بیشتری خواهند کرد و موتورهای جست و جو به این نتیجه می‌رسند که سایت شما محتوای خوبی را ارائه می‌دهد. به گفته سایت Moovly با داشتن ویدیو در سایت احتمال اینکه در صفحه اول سرچ گوگل باشید ۵۳ برابر خواهد شد.

برای داشتن استراتژی بهتر در زمینه انتشار محتوای ویدیویی اینجا را کلیک کنید.

۵. کاربران موبایل به دنبال ویدیو

امروزه موبایل و ویدیو دست به دست هم دادند ۹۰% از مصرف کنندگان، ویدیو را روی گوشی خود می‌بینند، از سال ۲۰۱۳ تا به الان ویدیوهای موبایلی ۲۳۳ درصد افزایش داشته. به گفته سایت یوتیوب هر ساله کاربران موبایلی ۱۰۰% افزایش پیدا می‌کند.

از آنجایی که بیننده‌های ویدیو روز به روز افزایش می‌یابند و از آن طرف دارندگان گوشی‌های هوشمند بیشتر می‌شوند، می‌توان نتیجه گرفت مخاطبان شما هر روز بیشتر از قبل خواهند شد.

همچنین گوگل هم اظهار دارد که کاربران گوشی‌های هوشمند، ۲ برابر نسبت به تلویزیون و ۱٫۴ برابر نسبت به کامپیوتر ترجیح می‌دهند ویدیو را روی گوشی خود تماشا کنند، این امر موجب می‌شود حس نزدیک‌تری به برند و شخصی که ویدیو آن را تماشا می‌کند داشته باشد.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

رشد ویدیوهای موبایلی به این معناست که برندها و اشخاص باید نسبت که تجربه‌های مخاطب با گوشی‌های هوشمندشان حساس باشند.

۶. ویدیو مارکتینگ همه چیز را توضیح میدهد

آیا شما در حال عرضه کردن محصول یا خدمت جدید هستید؟ ویدیویی بسازید که نشان دهد محصول یا خدمتتان چگونه کار می‌کند ۹۸%  از کاربران می‌گویند برای درک بهتر محصول یا خدمت ویدیوی معرف آن را تماشا می‌کنند. به خاطر همین موضوع ۴۵% از کسب و کارهایی که از ویدیو مارکتینگ استفاده می‌کنند در صفحه اصلی سایتشان ویدیو معرف دارند و تحقیقات نشان می‌دهد با داشتن ویدیوی معرف در صفحه اصلی تأثیر گذاری سایت ۸۳% افزایش خواهد داشت.

آیا در تلاشید تا مفهوم پیچیده‌تری بگید؟ از تصاویر متحرک یا انیمیشن استفاده کنید. انیمیشن‌ها مفاهیمی رو می‌توانند منتقل کنند که نوشته‌ها یا ویدیوهای زنده نمی‌توانند. در ضمن دیگر ساخت ویدیوهایی که یک نفر می‌نشیند و حرف می‌زند تا محصول را معرفی کند دیگر جای خاصی را در استراتژی‌های  جدید ندارد. ویدیوهای انیمیشنی ترکیب کاملی از چیزهای سرگرم کننده، نوستالژی و ساده هستند که همگی کار می‌کنند.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

مطمئن باشید فرایندی را پیش می‌برید که کارش را به درستی انجام می‌دهد. به ۲۰ نکته‌ای که باید در مرحله پیش تولید در نظر داشته باشید توجه کنید تا هر چه بهتر فرایند تولید و ساخت استراتژی‌های ویدیو مارکتینگ را درک کنید.

۷. حتی تنبل‌ترین‌ها هم با ویدیو درگیر میشوند

ویدیو یکی از بهترین روش‌های یادگیری است، از آن طرف استفاده از آن بسیار راحت است.

مشغله‌های زندگی امروز به قدری زیاد شده که کمتر کسی حاضر است متن توضیحات محصول را بخواند یا نسبت به خدمت شما مطالعه کامل داشته باشد. مشتریان مدرن ترجیح می‌دهند کارکرد محصول یا خدمت شما را ببینند. بنابراین می‌توان گفت داشتن محتوای ویدیویی در بازاریابی محتوا امروزه جایگاه مهمی را پیدا کرده.

ویدیو مارکتینگ می‌تواند بر روی مخاطبان گسترده‌تری نسبت به سایر استراتژی‌ها تأثیر گذار باشد، حتی افراد تنبل.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

۸. ویدیو، مردم را تشویق میکند تا آن را منتشر کنند

در هشتمین سالانه گزارش صنعت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، مایکل استلزنر اظهار داشت در سال ۲۰۱۵، ۶۰%  از بازاریاب‌های رسانه‌های اجتماعی از محتوای ویدیویی استفاده می‌کرده‌اند که این آمار در سال ۲۰۱۶ به ۷۳% رسیده است و مطمئناً این آمار هرساله بیشتر شده و خواهد شد.

شبکه‌های اجتماعی امروزه به‌واسطه قابلیت‌ها و ابزارهایی  که دارند مردم را تشویق می‌کنند که محتواهای مختلف را اشتراک بگذارند. به‌عنوان مثال اینستاگرام از فرمت ویدیوهای ۶۰ ثانیه‌ای، استوری، IGTV و پخش زنده استفاده می‌کند.

با این حال بازاریاب‌ها نباید فراموش کنند که مردم در رسانه‌های اجتماعی احساسات را منتشر می‌کنند نه حقیقت را.

۷۶% از کاربران ادعا می‌کنند در صورتی که یک محتوا سرگرم کننده باشد آن را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

پس برای اینکه مخاطب را تشویق کنید تا محتوای شما را منتشر کند آن را بامزه ، سرگرم کننده و احساسی بسازید، درسته برافروختن احساسات برای شما بازگشت سرمایه نیست اما باعث می‌شود تا بیننده را به سایت خود هدایت کنید.

در ادامه این مقاله دو نکته کاربردی را به شما خواهیم گفت:

۱. تبلیغات ویدیویی به‌صورت عجیبی تأثیرگذار هستند

میانگین نرخ کلیک ویدیو ۱٫۸۴% است که این نرخ از تمام فرمت‌های تبلیغات دیجیتال بیشتر است. برای یک کلیپ ۱۵ ثانیه‌ای غیر قابل پرش یا عبور یوتیوب نرخ تکمیل ۹۲% است و برای ویدیوهای قابل پرش ۹% است.

همچنین تبلیغات ویدیویی، تأثیرگذاری زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند، طبق تحقیق نیلسن بر روی پلتفرم فیسبوک به این نتیجه رسیده که ۷۴% از ویدیوهای تبلیغاتی در ۱۰ ثانیه اول می‌توانند بازخورد  مخاطب را به همراه داشته باشد.

پس بجای ساخت بیلبورد به فکر ساخت ویدیو باشید.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

۲. ویدیو، بازاریابی ایمیلی را به دست گرفته است

در حین ساخت ویدیوی تبلیغاتی در نظر داشته باشید که آن را با کمپین تبلیغاتی ایمیلتان ترکیب کنید. با داشتن محتوای ویدیویی در ایمیلتان نرخ کلیک شما ۹۶%  افزایش خواهد داشت. این روشی بسیار کاربردی برای جایگزینی تبلیغات پیامکی به کمپین تبلیغات ایمیلی است.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

و باز در ادامه این مقاله ۱۰ مورد از استفاده‌های محتوای ویدیویی را به شما میگوییم:

۱.  اکثر مصرف کنندگان، ویدیو دیدن را به جای خواندن ترجیح میدهند

امروزه اولویت مصرف کنندگان به دیدن ویدیو است که این امر باعث می‌شود در آینده‌ای نزدیک، محتوای ویدیویی حرف اول را در بازاریابی محتوا بزند. در آینده ویدیو بیشتر برای نرخ تبدیل و هدایت استفاده خواهد شد. خیلی از خریداران امروزه دیگر نمی‌خواهند با فروشندگان صحبت کنند، به همین دلیل در آینده ویدیو می‌تواند تأثیرگذارترین نوع تبلیغات باشد.

محبوبیت ویدیو نیز بدین معنی است که باید محتوای بیشتری در بالای قیف فروش در فرمت ویدیو باشد. در موارد B2C به‌صورت واضح می‌تواند از ویدیو استفاده کرد، اما B2B هم به هر حال جایگاه خودش را دارد و طرف مقابل شما یک فرد است. استفاده از محتوای ویدیویی در استراتژی‌های تبلیغاتی باعث می‌شود احتمال اینکه مخاطبان در منطقه راحتی  بمانند بیشتر است.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

۲. کیفیت محتوا مهم است نه کیفیت تولید آن

به این معنی نیست که کیفیت تولید محتوای شما در حد استاندارد نباشد ولی باید در نظر گرفت امروزه محتوا بخش مهم‌تری از یک کمپین تبلیغاتی را دارد، اما شما با داشتن کیفیت بهتری از تولید می‌توانید اعتماد بیشتری را جلب کنید. امروزه با در اختیار داشتن انواع فرمت‌های ویدیویی مثل پخش زنده، ضبط وبینار و… این امکان به شما داده شده تا بتوانید اعتمادسازی بهتری در دل مخاطبان خود کنید.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

۳. تولید محتوا ویدیویی به‌طور مداوم و با کیفیت مناسب

اهمیت ویدئو مارکتینگ

این کار باعث می‌شود تا در آینده‌ای نزدیک در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی به مخاطبان خود حجم زیادی از محتوا را ارائه دهید که به نوعی یک استراتژی تبلیغاتی محسوب می‌شود.

۴. به زودی برندها متوجه قدرت ویدیو خواهند شد

به زودی برندها متوجه اینکه فرمت‌های مختلف ویدیو چه کمکی به استراتژی تبلیغاتشان می‌کند و هر کدام چه کانال‌هایی را حمایت و پشتیبانی می‌کند و چطور محتوای ویدیویی می‌تواند سنگ بنایی باشد تا محتواهای مختلف را برای گسترده کردن استراتژی خود به کار ببرند و در نهایت، ساختن ویدیو چقدر به جهانی شدن آن‌ها کمک خواهد کرد.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

۵. داستان گویی از همه چیز مهم‌تر خواهد شد

مردم می‌توانند فهرستی از واقعیت‌ها و دستورالعمل‌ها را در یک مقاله یا نوشته بخوانند، با وارد کردن تمام این اطلاعات به یک ویدیو شما مخاطب خود را از دست می‌دهید. با برقراری ارتباط احساسی در بین مخاطبان خود و تعریف هر کدام از محصولات یا خدمات خود به‌صورت داستانی در ویدیوهای مختلف می‌توانید به‌راحتی بر مخاطبان خود تأثیرگذار باشید.

۶.آزمایش کردن ویدیو مارکتینگ

در چنین استراتژیی هیچ قاعدهٔ طلایی  وجود ندارد. وقتی شرکت‌ها و برندها بخواهند وارد چنین استراتژیی بشوند باید تجربه‌های زیادی را به دست بیاورند مثل ساخت ویدیوهای کوتاه و بلند در کانال‌های مختلف، استفاده از تصاویر متحرک، تبلیغات حرف محور، بازیگران، جلوه‌های ویژه و چطور ارائه دادن و معرفی محصول یا خدمت و در نهایت چطور از طریق ویدیو می‌توان مخاطب را به قلاب بکشند و آن را تبدیل به مشتری کنند.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

۷. ویدیوها باید برای پلتفرم‌ها و موارد مختلف بهینه سازی شوند

برای مثال در بعضی شرایط مخاطب ویدیو شما را بدون صدا گوش می‌دهد، در چنین شرایطی شما باید به فکر زیرنویس باشید تا بتوانید پیامتان را به‌درستی منتقل کنید. تحقیقات نشان می‌دهد در تبلیغات تلویزیونی با داشتن زیرنویس حتی به همان زبان ویدیو بازخورد بهتری خواهید داشت.

۸. پخش زنده به‌زودی جایگاه مهمی را در محتوای ویدیویی خواهد داشت

حتی شما با ضبط پخش زنده‌ای که در یک رویداد می‌گیرید می‌توانید در آینده آن را تدوین کرده و از آن استفاده کنید. پخش زنده به علت حالت تعاملی آن با مخاطب راه مناسبی برای جذب مخاطب است. اگر شما در پخش زنده خود از افراد مشهور یا اینفلوئنسرها استفاده کنید بیننده بیشتری خواهید داشت.

۹. ویدیو در آینده برای فروش محصول یا خدمت و پشتیبانی استفاده خواهد شد

روش اول این است که شما همراه با محصول یا خدمتتان ویدیوهایی را به مشتریان خود ارائه می‌دهید.

روش دوم هم این است که اگر مشتری شما به مشکلی برخورد کند شما با فرستادن ویدیو از نحوه کارکرد محصول یا خدمتتان به مشتری مشکل را حل می‌کنید.

۱۰. بازگشت سرمایه ویدیو مارکتینگ

در مرحله اول قیف فروش اندازه گیری بازگشت سرمایه می‌تواند پیچیده باشد، اما با استفاده از ویدیو در مراحل دیگر قیف فروش شما به نرخ تبدیل و فروش بیشتری خواهید رسید. ویدیو باعث می‌شود فرایند فروش شما سرعت بیشتری بگیرد و مشتری شما کمتر فکر کند و بیشتر خرید کند.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

هرروزه تعاریف، نکات، ترفندها و آمارهای جدید و شگفت انگیزی از بازاریابی به گوشمان می‌خورد یا آن‌ها را مطالعه می‌کنیم اما حالا شما با دانستن نکاتی مهم در رابطه با اینکه چرا باید از ویدیو مارکتینگ در بازاریابی کسب و کارتان استفاده کنید و با درک بهتری که از اهمیت ویدئو مارکتینگ و موارد استفاده از آن رسیدید، هرچه سریع‌تر به فکر راه اندازی و طراحی کمپین ویدیو مارکتینگ خود باشید.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.