بازاریابی و انتشار ویدیو

چرا بازاریابی هوشمندانه در شبکه‌های اجتماعی استراتژی فوق‌العاده‌ای برای سئو است

نویسنده: ویدیونگار

بازاریابی در شبکه های اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است. متخصصین بازاریابی عموماً استراتژی‌های مختلف بازاریابی را به صورت مجزا تعریف کنند و به نظرم این کار تا حدی قابل قبول است. بازاریابی محتوایی، بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی همگی می‌توانند به صورت جداگانه طراحی و اجرا شوند. به صورت فرضی می‌شود همه آن‌ها را روش‌هایی مستقل در نظر گرفت. 

اگرچه استفاده ترکیبی و هم‌زمان این روش‌ها بسیار مؤثر است و باعث تقویت کار شما می‌شود. محتوا با جذب لینک بیشتر و افزایش کلمات کلیدی باعث تقویت کمپین سئو شما می‌شود و شبکه‌های اجتماعی با افزایش گستره توزیع ، به دیده شدن محتوای تبلیغاتی شما کمک می‌کنند. اما شبکه‌های اجتماعی دقیقاً چگونه به سئو کمک می‌کنند؟ آیا تبلیغات در شبکه اجتماعی می‌تواند رتبه شما را بطور طبیعی در نتایج موتورهای جستجو را بهبود بخشد؟

اهمیت اطلاعات پروفایل

یکی از اولین قدم‌هایی که در راستای کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی برمی‌دارید تکمیل اطلاعات پروفایل شرکتتان است، از جمله نام شرکت، نوع فعالیت، آدرس و اطلاعات تماس. این‌ها اطلاعات قابل طبقه‌بندی هستند که می‌توانند غیرمستقیم به رتبه شما در محدوده جغرافیایی که فعالیت دارید کمک کنند. سایت هایی وجود دارند که به شناسایی کسب وکارهای محلی می پردازند.  این سایت ها از اطلاعات پروفایل شبکه‌های اجتماعی بهره می‌برند و اطلاعات شما را به صفحات سایت خود اضافه می‌کنند. گوگل از این اطلاعات برای تکمیل اطلاعات مشاغل محلی با فرمت استاندارد خودش استفاده می‌کند. بنابراین تکمیل اطلاعات پروفایل در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به بیشتر و درست تر دیده شدن شرکت شما در فضای مجازی کمک کند.

اهمیت لینک‌های ورودی

گوگل برای رتبه‌بندی نتایج یک جستجو دو عامل اصلی را در نظر می‌گیرد : مرتبط بودن و اعتبار. مرتبط بودن به این برمی‌گردد که اطلاعات موجود چه قدر به مورد جستجو مربوط هستند؛ اعتبار میزان قابل اطمینان بودن منبع را نشان می‌دهد. قدرت و اعتبار یک سایت و دامنه آن عمدتاً با لینک‌های که به آن داده شده سنجیده می‌شود. به زبان ساده هر چه قدر از سایت‌های معتبر به سایت شما لینک داده شود باعث بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو می‌گردد.
این قاعده دلیل اصلی اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای سئو بوده و علت آن عملکرد شبکه‌های اجتماعی به صورت یک سیستم یکپارچه کننده است. پست های شما در تلگرام، فیسبوک، توئیت ها یا پیام‌های شما در دیگر شبکه‌های اجتماعی مستقیماً تأثیری در رتبه‌تان در موتورهای جستجو ندارند ولی با افزایش گستره توزیع محتوای شما می‌توانند باعث جذب لینک‌های ورودی از منابعی شوند که در رتبه شما تأثیر مستقیم خواهند داشت.

شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستری برای یکپارچه‌سازی

بزرگ‌ترین مزیت شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای بازاریابی، قابلیت آن‌ها برای پخش محتوا و لینک دهی به تعداد زیاد مخاطب است و اگر بدانید چگونه مخاطبین خود را افزایش دهید این قابلیت همیشه در حال پیشرفت خواهد بود. پخش یک مقاله در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث دیده شدن آن توسط صدها یا هزاران مخاطب جدید شود و این مخاطبین جدید می‌توانند آن را حتی بیشتر پخش کنند. این اتفاق به تنهایی به بهبود سئو کمک نمی‌کند ولی شخصی که مطلب شما را مطالعه کرده و می‌پسندد می‌تواند یک بلاگر، روزنامه‌نگار، سردبیر یا هرکس دیگری باشد که توانایی رفرنس دادن به مطلب شما و ایجاد لینک به آن را دارد. و این بدان معنی است که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند گستره توزیع و امکان لینک دهی به مطلب شما را به میزان زیادی افزایش دهند.

علاوه بر این انتشار مطلب در شبکه‌های اجتماعی از یک راه دیگر نیز می‌تواند باعث دیده شدن آن شود. در حال حاضر گوگل مطالب منتشرشده در فیسبوک، توئیتر و احتمالاً در آینده شبکه‌های اجتماعی دیگر را ، در نتایج جستجوی خود شامل می‌کند. اگر از لحاظ زمان‌بندی و مربوط بودن درست عمل کنید مطلب شما به صورت مستقیم در نتایج جستجو دیده خواهد شد. این موضوع بازاریابی در شبکه های اجتماعی را بسیار پر اهمیت می سازد.

سیگنال‌های اجتماعی (لینک های درون شبکه های اجتماعی)

در موضوع سئو بر سر اینکه آیا سیگنال‌های اجتماعی به بهبود رتبه در موتورهای جستجو کمک می‌کنند و اینکه در واقع سیگنال‌های اجتماعی چه هستند بحث است. دلیل وجود این بحث‌ها این است که گوگل تأثیر آن‌ها را در الگوریتم رتبه‌بندی اش هم تایید و هم انکار کرده است. فرض این است که اگر مقاله‌ای در شبکه‌های اجتماعی زیاد به اشتراک گذاشته شود به اعتبارش افزوده می‌شود. این مسئله طبیعی به نظر می‌رسد اما در واقعیت نتایج مختلفی مشاهده شده است.
در سایت سرچ متریکس (www.searchmetrics.com) «پنج عامل برتر در بهبود رتبه بندی در سال ۲۰۱۵» معرفی شده اند. از جمله این عوامل علاقه ای است که کاربران شبکه های اجتماعی ابراز می دارند. فراوانی انتخاب +۱ برای یک پست در گوگل پلاس با رتبه آن در موتور جستجو همبستگی قابل توجهی نشان می دهد (۰٫۳۱)، این عدد برای فیسبوک (۰٫۲۸) و در توئیتر (۰٫۲۳) بوده است به این معنی پستی که مورد علاقه بازدیدکننده قرار می گیرد در موتور جستجو رتبه بالاتری کسب می کند. سایت ماز (moz.com) نیز گزارش مشابهی را منتشر کرده است. در عین حالی که نمی‌شود شباهت این آمار را عامل صحت آن دانست ولی می‌شود گفت مقاله‌هایی که بیشتر به اشتراک گذاشته شوند ، بیشتر دیده می‌شوند ، ترافیک بیشتری دارند ، لینک بیشتری می‌گیرند و این به‌ هرحال برای سئو مفید است.

تبلیغات به وسیله افراد صاحب نفوذ و فرصت های انتشار اطلاعات

شبکه‌های اجتماعی راهی برای ایجاد ارتباط با افراد صاحب نفوذی است که مخاطب و اعتبار زیادی دارند. این افراد معمولاً امکان هایی خارج از شبکه اجتماعی دارند و ممکن است حاضر باشند محتوای شما را به عنوان پست مهمان منتشر کنند. اگر بتوانید توجه مخاطبان این افراد را هم در شبکه اجتماعی و هم خارج از آن جلب کنید می‌توانید گستره اثرگذاری کار خود را به میزان زیادی افزایش دهید. در این فضا شبکه‌های اجتماعی وسیله ای برای به دست آوردن فرصت‌های متنوع سئو هستند.

کلید موفقیت ماندگار

جواب نهایی این است: بله، کمپین شبکه اجتماعی شما می‌تواند به بهبود رتبه‌تان در موتورهای جستجو کمک کند به شرط اینکه روش‌های زیر را برای موفقیت ماندگار کار خود در نظر داشته باشید:
• پروفایل خود را تکمیل کنید. این اولین قدم است. نمی‌شود پیش‌بینی کرد چه اطلاعاتی می‌تواند مفید باشد پس تمام بخش‌ها را کامل پر کنید.
• محتوای خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی (و فراتر از آن) تبلیغ کنید. تبلیغ محتوا میانبری فوق‌العاده برای دیده شدن در موتورهای جستجوست. بنابراین از این قابلیت حداکثر استفاده را برده و هر محتوایی که تولید می‌کنید را در هر جای ممکن عرضه کنید.
• برای به اشتراک گذاشته شدن تلاش کنید. محتوایی منتشر کنید که قابلیت به اشتراک گذاشته شدن را دارد و مخاطبین را به آن تشویق کنید. این کار باعث جذب سیگنال‌های اجتماعی بیشتر ، لینک بیشتر و مخاطبین بیشتر( که در آینده شما را حمایت خواهند کرد) می‌شود.
• با افراد صاحب نفوذ همکاری کنید. برای ارتباط با افراد صاحب نفوذ تمام تلاشتان را به کار گیرید. این افراد فرصت دیده شدن و افزایش مخاطب به شما می‌دهند.
با این روش‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی که روی بازاریابی محتوایی و سئو متمرکز است بهبود فوق‌العاده ای را در همه جوانب کار خود شاهد خواهید بود. شاید بازاریابی در شبکه های اجتماعی عاملی فرعی در استراتژی شما باشند ولی این چیزی از اهمیت و پتانسیل آن ها کم نمی کند.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.