ساخت و تولید

چهار ترفند تبلیغات ویدئویی کارآمد که شرکت شما را دگرگون خواهد کرد

نویسنده: ویدیونگار

ویدئو جذاب‌ترین نوع تبلیغات برای مخاطب امروزی است و ظرفیت این را دارد که با ورود به عرصه حقیقت مجازی در سال‌های پیش رو جایگاه خود را در دنیای سرگرمی تحکیم کند. با علم به اینکه ویدئو یکی از ستون‌های اصلی ارتباطات جمعی است چرا هنوز تبلیغات ویدئویی برای کسانی در این زمینه فعالیت دارند دشوار است؟ بخشی از این دشواری به خاطر تنوع زیاد و پیشرفت روزافزون این صنعت است. من لیست ترفندهای ویدئویی که می‌تواند شما را برای موفقیت در این عرصه یاری کند گردآوری کرده‌ام:

۱- محتوایتان را با ترجیحات مخاطب هماهنگ کنید.

ویدئو مثل گذشته در یک اندازه معین برای همه رسانه‌ها تولید نمی‌شود. تبلیغات یکنواخت تلویزیونی با ورود شبکه‌های اجتماعی منسوخ و برای رقابت در بازار تبدیل به فرمت‌های مختلف کوچک‌تر شده است. در گذشته مخاطب با اطمینان تبلیغات تلویزیونی که فرمت و زمان مشخصی داشت را تماشا می‌کرد درحالی‌که امروزه تبلیغات در رسانه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف و با فرمت، زمان و سبک‌های متفاوت ارائه می‌شود.
حالا بیشتر از همیشه، مشتریان تصمیم می‌گیرند که از چه منبعی ویدئو تماشا کنند. به خلاف باور عمومی، بازه توجه مخاطبین کاهش نیافته بلکه میان رسانه¬ها و فرمت‌های مختلف تقسیم شده است. بسیاری از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی و پخش ویدئو مانند اسنپ چت و اینستاگرام با ارائه ویدئوهای عمودی (ویدئوهایی که موبایل در حالت عمودی ضبط می‌کند) به ثبات این ترند در حال رشد کمک می‌کنند.
نشانه‌ها حاکی از آن است که استفاده از ویدئوهای عمودی افزایش خواهد یافت. همین حالا نیز بیش از سی درصد زمانی که مخاطب به صفحه نمایش نگاه می‌کند مشغول دیدن ویدئوهای عمودی است. تبلیغات افقی قدیمی که در بازه سی ثانیه‌ای تولید می‌شد در محیط شبکه‌های اجتماعی ناآشنا به نظر می‌آید، جایی که در آن محتوا به مدت چند ثانیه مقابل چشمان مخاطبی ظاهر می‌شود که در حال مرور عمودی صفحات است.
فضای جدید واقعیت مجازی که به صورت ۳۶۰ درجه و درگیر با مخاطب است، تغییر نحوه مواجه بیننده‌ها با ویدئو را سرعت می‌بخشد و شرکت‌های تبلیغاتی باید به سمت تولیداتی بروند که این فرمت‌های جدید را پشتیبانی می‌کند. ناشران رسانه‌های مختلف و متخصصان تبلیغات هر دو کسب‌وکارشان در جلب توجه مخاطب است. توفیق از آن کسانی است که بتوانند با ارائه محتوای مرتبط و بومی توجه مخاطبی را که از همه جهت زیر رگبار تبلیغات رسانه‌های است جلب کنند. تبلیغ‌کنندگانی که استراتژی و پروسه تولید تبلیغات ویدئویی‌شان را با این عوامل متغیر هماهنگ کنند موفق خواهند بود.

۲- ویدئوی تان را نزد خود نگه ندارید و آن را در هر جای ممکن منتشر کرده و از منابع مختلف به هم لینک دهید تا توجه جامعه جلب شود.

مشتریان امروزه به انواع رسانه‌ها دسترسی دارند و محتوای تبلیغاتی متعددی را در فرمت‌های مختلف دریافت می‌کنند. تبلیغاتی در ذهن مخاطب می‌ماند که به صورت هماهنگ در رسانه‌ها و محیط‌های مختلف به صورت یکپارچه پخش شود تا یک پیام یا داستان واحد تولید کند. بازاریابان موفق ویدئو خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، کمپین راه می‌اندازند و از روش‌های دیگر تعامل با مخاطبین نیز استفاده می‌کنند تا هرچه بیشتر توجه ایشان را جلب کنند.
تبلیغ‌کنندگان موفق نه‌تنها ویدئوی خود را در رسانه‌ها و کانال‌های مختلف منتشر می‌کنند بلکه با لینک کردن اجزا مختلف کمپین تبلیغاتی خود در فضای مجازی و با استفاده از نفوذ افراد برجسته جهت تکثیر طبیعی آن در خارج از فضای مجازی، محتوای خود را به صورت میان رسانه‌ای نشر می‌دهند. استفاده هم‌زمان از فضای مجازی و ظرفیت افراد صاحب نفوذ می‌تواند یک شبکه رسانه‌ای قدرتمند ایجاد کند و داستانی پیرامون یک محصول یا برند بسازد که بسیار فراتر از یک ویدئو یا یک کانال رسانه‌ای است.
استفاده از استراتژی‌های ترویج میان رسانه‌ای ویدئو، میزان بازدید از محتوا را به‌شدت افزایش می‌دهند، فروش را بالا برده و باعث ایجاد وفاداری به برند می‌شوند.

۳- برای روئیت پذیری و پیشگیری از کلاه‌برداری تبلیغاتی تلاش کنید

برای جلب‌توجه مخاطب باید با اصول اولیه شروع کرد مانند اطمینان از اینکه ویدئو تولیدشده رؤیت پذیر است. شاید چنین به نظر آید که با توجه به پیشرفت صنعت تبلیغات، رؤیت پذیری یک ویدئو ساده است اما در عمل پیچیدگی‌های بسیاری دارد. موانعی برای روئیت پذیری وجود دارد اما تبلیغ‌کنندگان هوشمند می‌توانند با پیشگیری، قبل از شروع کمپین تبلیغات ویدئویی‌شان آن‌ موانع را از سر راه بردارند.
اولین چالش در روئیت پذیری یک ویدئو فریبکاری در تبلیغات است. گزارش‌ها حاکی از آن است که به ازای هر سه دلار که برای تبلیغات دیجیتال هزینه می‌شود یک دلار آن صرف مقابله با فریبکاری است. امروزه در صنعت بازاریابی، کلاه‌برداری تبلیغاتی مشکل بسیار بزرگی است. با توجه به گردش مالی بالایی که در آن وجود دارد این صنعت پر از ربات‌های سوءاستفاده گر، اسکرپر (scrapers) و کراولر (crawlers) است که باعث بی‌اعتمادی به تبلیغات اینترنتی می‌شوند. شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند با به‌کارگیری مدیرانی که در زمینه مبارزه با کلاه‌برداری تبلیغاتی فعالیت می‌کنند، پیروی از آیین‌نامه‌های مبارزه با تقلب در صنعت تبلیغات و حصول اطمینان از وجود تأییدیه شفاف برای ترافیک مصرفی‌شان، از ضرر مالی در کلاه‌برداری‌های تبلیغاتی جلوگیری کنند.
دومین چالش در روئیت پذیری تبلیغات، وجود نداشتن معیارهای مشخص برای آن است. بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه تبلیغاتی و ارائه‌دهنده فضای آن، تنها اطلاعات مربوط به ارائه ویدئو به مخاطب را فراهم آورده و اطلاعات مهمی مانند میزان دیده شدن، اطلاعات مربوط اقناع مشتری برای انجام معامله و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مخاطب مانند رد کردن ویدئو تبلیغی و یا کلیک کردن روی آن را نادیده می‌گیرند. شرکت‌های تبلیغاتی باید با شرکایی همکاری کنند که اطلاعات مربوط به روئیت پذیری ویدئو را به صورت دقیق در اختیار آن‌ها قرار می¬دهند و از به‌روزترین استانداردهای این حیطه برای ارزیابی کسانی که با آن‌ها وارد همکاری می‌شوند استفاده کنند.

۴ –خواستار عملکرد صد درصد بهینه باشید، صرفاً به مطرح‌شدن برندتان راضی نشوید و اجازه پنهان کردن اطلاعات را به شرکای خود ندهید.

تا ده سال پیش، شرکت‌های تبلیغاتی از تبلیغات ویدئویی عمدتاً برای برندینگ استفاده می‌کردند. با ظهور تبلیغات ویدئویی که امکان ارتباط مستقیم با مخاطب را ایجاد می‌کرد شرکت‌های تبلیغاتی شروع به استفاده از تبلیغات ویدئویی برای بازدهی بیشتر کردند.
در آینده اطلاعات بسیار گسترده‌ای در اختیار تبلیغ‌کنندگان ویدئویی قرار خواهد گرفت. برای استفاده موفقیت‌آمیز از ویدئو در بازاریابی، که صنعتی همیشه در حال تغییر است، شرکت‌های تبلیغاتی باید عوامل مؤثری که منجر به اقناع مخاطب و انجام معامله می‌شود را درک کنند. بنابراین واضح است تبلیغاتی که صرفاً برای برندینگ و مبتنی بر ارائه آگاهی کلی انجام شود و معطوف به بازگشت سرمایه طراحی نشده نباشد، امکان کافی جهت متقاعد کردن مشتری و هدایت او از مرحله توجه به محصول به مرحله انجام معامله را فراهم نمی‌کند.
این را نیز به یاد داشته باشید که اختصاص بودجه جداگانه برای برندینگ و بازاریابی بر اساس بازده مثل چسب زخم روی زخمی عمیق بی‌فایده است صرف پوشاندن یک عیب بزرگ، آن را از بین نمی‌برد. باید تمام انرژی شرکت در ایجاد آگاهی از برند و متقاعد کردن مشتریان به انجام معامله، بر اساس بازگشت سرمایه صرف شود. شرکت‌های تبلیغاتی با اصرار بر انجام صحیح تمامی مراحل کمپین تبلیغاتی از طرف شرکایشان می‌توانند بازده هزینه صرف شده در تبلیغات خود را مشاهده کرده و در آینده نیز قادر خواهند بود تا برای تخصیص بودجه در این بخش تصمیمات بهتری بگیرند.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.