ساخت و تولید

راحت باش! شش نکته برای اینکه جلوی دوربین راحت‌تر باشید

نویسنده: ویدیونگار

تحقیقی که در اوایل سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان می‌دهد شصت‌وپنج درصد مدیران ارشد بازاریابی معتقد هستند برای معرفی برندشان استفاده از محتوای تصویری مانند ویدئو ضروری است. این تحقیق برای شما که در کار تجارت هستید، به چه معناست؟ وقت آن است که مقابل دوربین‌ها راحت باشید. استفاده از ویدیو مارکتینگ راه‌های جدیدی برای ارتباط با مخاطب پیش پای شما می‌گذارد، از شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام گرفته تا انواع جدیدی مانند پریسکوپ. در ادامه با شش ترفند برای راحت بودن با دوربین آشنا می‌شوید.

۱- بدون آمادگی وارد کار نشوید

حتی اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه بدون تجربه قبلی وارد کارها می‌شوند، و برای بار اول جلوی دوربین قرار می‌گیرید – مخصوصاً پخش زنده – هرگز بدون آمادگی شروع نکنید. افراد با اعتمادبه‌نفس زیادی را می‌شناسم که هنگام مواجهه با دوربین دست و پای خود را گم کرده‌اند. با مقداری آمادگی قبلی می‌توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد.

۲-لباس راحت و مناسب فیلم‌برداری بپوشید

اگر به پوشیدن لباس رسمی عادت ندارید بهتر است برای اولین تجربه خود مقابل دوربین نیز این کار را نکنید. لباسی بپوشید که در عین راحتی مرتب به نظر بیاید. یک پیراهن اتو شده و کمی براق هم احساس راحتی به شما می‌دهد و هم تصویر مطلوبی از شما ارائه می‌کند.

۳-خیره نشوید

هنگام فیلم‌برداری احتمالاً احساس خواهید کرد که باید مستقیم به عدسی دوربین خیره شوید. این حس کاملاً طبیعی است اما اگر نگاه خود را گاهی از دوربین برندارید تصویر ناخوشایندی پدید خواهد آمد.
به‌جای خیره شدن فرض کنید در حال گپ زدن با دوستتان هستید. احتمالاً به چشمانش نگاه خواهید کرد ولی نه اینکه تمام مدت به او خیره شوید. مقابل دوربین نیز همین‌طور باید باشید. به‌مانند زمانی که با فردی گفتگو می‌کنید یا در حال گوش کردن به او هستید گاهی نگاه خود را از عدسی دوربین بردارید. تمرین قبلی کمک می‌کند این اشکال را از بین ببرید.

۴- با برنامه وارد شوید

اگر برای ضبط محتوایی از پیش تعیین شده مانند یک ویدئوی تبلیغاتی جلوی دوربین قرار می‌گیرید قاعدتاً باید طبق برنامه پیش بروید. اما اگر در حال مصاحبه یا شرکت در برنامه‌ای زنده هستید بهتر است به‌جای استفاده از متنی از پیش تعیین شده بر اساس شرایط موجود، در رابطه با موضوع صحبت کنید. با این کار سخنان شما طبیعی‌تر به نظر خواهد رسید.
پنج تا ده نکته مهم، همراه کلمات کلیدی مربوط به موضوع بحث خود را یادداشت کرده و برای یادآوری همراه داشته باشید. با این کار اگر چیزی را فراموش کردید می‌توانید به‌راحتی از یادداشت خود استفاده کرده و سپس به بحث ادامه دهید.

۵- از مکث کردن و مرور افکارتان نهراسید

زمانی که مقابل دوربین قرار می‌گیرید طبیعی است که گاهی رشته سخن را از دست داده یا از بحث دور بیافتید. اگر این اتفاق افتاد سعی کنید مضطرب نشوید. اندکی مکث کنید، افکار خود را مرور کنید و به نکته بعدی که در لیست خود دارید بپردازید. مکث‌هایی که می‌کنید خیلی کوتاه‌تر از آن هستند که به نظر شما می‌آیند.

۶- از نکوهش خود بپرهیزید

اگر به پخش تصویر و صدای خود عادت نداشته باشید ممکن است به نظرتان ناخوشایند بیاید، اما سخت نگیرید. ایرادات کوچکی که در خود می‌بینید احتمالاً به چشم دیگران نمی‌آیند. علاوه بر آن هیچ‌کس برای بار اول مقابل دوربین بی ایراد نیست. با تمرین و تکرار در مدت کوتاهی در این کار خبره خواهید شد.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.