بازاریابی و انتشار ویدیو

وبینارها از سه طریق می‌توانند جلوی رشد کسب‌وکار شما را بگیرند

نویسنده: ویدیونگار

“درباره اینکه آیا برگزاری یک وبینار یا شرکت در آن قدم خوبی برای کسب‌وکار یا فعالیت شماست صادق باشید”
احتمالاً اولین کاری که صبح‌ها بعد از بیدار شدن می‌کنید چک کردن ایمیلتان است. افراد کمی را می‌شناسم که هنوز صبح‌ها سراغ تلفن هوشمند یا ایمیل‌هایشان نمی‌روند، ولی اکثر کارآفرینان در اولین فرصت آن را چک می‌کنند. ما به دنبال آخرین خبرها و تغییرات هستیم و بر اساس آن برنامه روزانه را تنظیم می‌کنیم.
اخیراً در میان پیام‌هایی ارسالی، برگزاری وبینار جابازکرده و می‌رود که تبدیل به یک رویه شود. این پیام‌ها شما را ترغیب می‌کند که ثبت‌نام کنید. شما می‌دانید که هدف نهایی از این پیام‌ها فروش است ولی همواره بخشی از وجود شما تصور می‌کند می‌توانید از وبینار آن‌ها مجانی استفاده کرده و محصولشان را خریداری نکنید.
حدس می‌زنم که حداقل در چند وبینار شرکت کرده باشید. بعضی از آن‌ها مفید نبودند ولی از بعضی از آن‌ها چیزهایی آموخته‌اید. امروزه مشکل وبینارها هیاهویی ست که درباره آن‌ها وجود دارد و اینکه باعث ارائه بیش‌ازحد اطلاعات به شما می‌شود. بگذارید واضح بگویم که این مطلب قصد تخریب وبینارها را ندارد بلکه نگارش شده تا شما را قبل از ثبت‌نام کردن در وبینارها، راجع به اینکه چه کسی آن را میزبانی می‌کند و چه چیزی را تبلیغ می‌کند، کمی به فکر وا دارد.

۱-  شما این اطلاعات را در اختیار دارید

فرم ثبت‌نام وبینارها، تبلیغاتشان در فیسبوک و ویدئوهایشان طوری القا می‌کنند گویی حلقه گمشده‌ای هستند که شما را برای برداشتن قدم بعدی در کسب‌وکارتان یاری خواهند کرد، ولی اغلب این‌طور نیست. البته می‌تواند باشد به‌شرط اینکه واقعاً برای شما مفید واقع شود.
بیشتر اطلاعاتی که در وبینارها ارائه می‌شود در اینترنت نیز موجود است. حتی شاید در سایت همان شخصی که میزبان وبینار است. شما به این اطلاعات دسترسی دارید پس دقت کنید زمانی را که صرف تماشای وبینارها می‌کنید از چه کاری می‌زنید؟

۲- اکثر وبینارها به شما اطلاعات مقدماتی ارائه می‌دهند

بعضی وبینارها به صورت رایگان برگزار می شود، خود من چند تایی از آن‌ها را میزبانی کرده‌ام. هدف نهایی اکثر آن‌ها فروش خدمات یا نرم‌افزار است. شاید در خود وبینار این کار را نکند ولی همینکه در فهرستشان قرار بگیرید بالاخره این کار را انجام خواهند داد. آن‌ها کارشان را خوب بلدند، به شما صرفاً به اندازه‌ای اطلاعات می‌دهند که مجبور باشید برای دفعات بعد نیز ثبت‌نام کنید. اما آیا واقعاً لازم است برای این کار پول بیشتری صرف کنید؟
اکثر وبینارها مخصوصاً آن‌هایی که معروف هستند درواقع توسط افراد معدودی ارائه می‌شوند هرچند که به روش‌های گوناگون و گسترده تبلیغ می‌شوند. باید متوجه این شده باشید، نه؟ در اکثر ایمیل‌هایی که مشترک آن هستید وبینارهای یک نفر تبلیغ می‌شود. به یاد داشته باشید که هدف آن‌ها چیست و آیا با هدف شما همخوانی دارد یا خیر.

۳-  از وبینارها زمانی استفاده کنید که به کارتان می‌آید

زمانی خواهد آمد که با توجه به شرایط کارتان، میزبانی یک وبینار یا شرکت در یک وبینار مشخص برای شما مفید خواهند بود. مانند هر کار دیگری در این مورد نیز داشتن یک برنامه شفاف برای دستیابی حداکثری به اهداف به شما کمک خواهد کرد.
اینکه یک وبینار برای کسی مفید بوده دلیل نمی‌شود برای شما نیز همین‌طور باشد. باید تمام محتوای تبلیغاتی وبینار را نادیده بگیرید و بدانید که در حال حاضر چه چیزی برای کسب‌وکار و زندگی شما مفید است. احتمالاً بخش مفید اطلاعات در سایت میزبان آن موجود است پس وقت ارزشمند خود را تلف نکنید و اطلاعات مورد نیازتان را از همان‌جا دریافت کنید.

اگر امسال سال شکوفایی و پیشرفت شما باشد به برنامه‌ریزی و تمرکز نیاز دارید. باید اراده لازم برای نادیده گرفتن کارهایی که دیگران به شما توصیه می‌کنند را داشته باشید. کسب اطلاعات بیش‌ازحد نیاز برای کار شما مضر خواهد بود.
لطفاً از این مطلب سوءبرداشت نکنید. حرف من این نیست که همه وبینارها بد هستند و شما نباید در آن‌ها شرکت کنید یا اینکه خودتان وبینار برگزار کنید بلکه حرف من این است که باید زمان خود را به‌صورت صحیح مدیریت کرده و راجع به اینکه آیا این وبینارها برای شما مفید هستند یا خیر با خود صادق باشید. اگر این دفعه موفق به شرکت در یک وبینار نشدید ایرادی ندارد زیرا اکثر آن‌ها چند بار در طول سال برگزار می‌شوند.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.