ساخت و تولید

ترفند هایی برای حرفه ای جلوه دادن ویدیوهای آماتور

نویسنده: ویدیونگار

“اسراری برای اینکه بتوانید ویدئو غیرحرفه‌ای خود را حرفه‌ای جلوه دهید”

حرفه‌ای جلوه دادن ویدئوهایی که ساخته‌اید بیش از آنکه به ابزار و تجهیزات شما مربوط باشد به توانمندی شما و رعایت اصول حرفه‌ای ارتباط دارد. بسیاری از فیلم‌سازان آماتور الزاماً همه امکانات مورد نیاز را ندارند اما ویدئوهایی با کیفیت عالی می‌سازند. در واقع این تجهیزات نیستند که یک فرد به‌واسطه ویدئوهایی که ساخته و در اینترنت منتشر کرده مشهور می‌کنند. نمونه‌های زیادی در یوتیوب وجود دارد که با تلفن‌های همراه خود ویدئوهای فوق‌العاده می‌سازند. ترفندهایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان به تدوین حرفه ای ویدیو پرداخت.در این مقاله قصد داریم برخی از این ترفندها را معرفی کنیم. با استفاده از این روش‌ها حتی می‌توانید یک ویدئو بد را تبدیل به ویدئویی کنید که به نظر خوب می‌آید!

اگر از تلفن هوشمند، تبلت یا دوربین فیلم‌برداری غیرحرفه‌ای برای ساخت ویدئو استفاده می‌کنید، با استفاده از این ده ترفند می‌توانید ویدئو خود را حرفه‌ای جلوه دهید!

حرفه-ای۲

۱- استفاده از نور کافی

احتمالاً مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای کمک به حرفه‌ای‌تر شدن ویدئو خود انجام دهید فیلم‌برداری با نور زیاد است. نورها در ویدئو تأثیر بسیاری بر روی کیفیت دارد و می‌تواند مرز میان ویدئو حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای باشد. لازم نیست که برای نورپردازی حرفه‌ای هزینه کنید، کافی است از لامپ‌های گیره‌دار یا لامپ‌های محیط‌های تجاری استفاده کنید و یا اینکه با استفاده از مجموعه‌ای از لامپ‌های کم‌مصرف و یک صفحه انعکاسی در پشت آن، نور مورد نیاز خود را ایجاد کنید.

حرفه-ای

۲- از خورشید به نفع خود استفاده کنید

درصورتی‌که نور مناسب ندارید می‌توانید از خورشید استفاده کنید، هیچ هزینه‌ای ندارد. بهترین زمان برای فیلم‌برداری در محیط باز ساعات ابتدایی صبح یا بعدازظهر است زمانی که خورشید در افق پایین قرار می‌گیرد و سایه‌ها ملایم‌تر هستند. اگر سایه‌های مزاحم در محیط وجود داشت می‌توانید از کاغذ سفید یا صفحه‌ای برای انعکاس نور بر روی قسمتی که قصد فیلم‌برداری از آن را دارید استفاده کنید.

۳-از اصلاح‌کننده رنگ استفاده کنید

اگر هیچ‌چیز خوب پیش نرفت و در آخر شما یک ویدئو تاریک داشتید، باید یاد بگیرید که چگونه از اصلاح رنگ در آماده‌سازی پست استفاده کنید تا اشکالات برطرف شود. با بالا بردن هایلات ها شروع کنید اما اگر کنتراست رنگ‌ها زیاد بود، تناژهای رنگ را بالا ببرید. ممکن است تصویر روشن شود بنابراین درصورتی‌که سایه‌ها را تاریک کنید و اشباع رنگ را بالا ببرید می‌توانید به تصویری نیمه روشن دست یابید. البته ممکن است رگه‌هایی در تصویر نمایان شود اما هیچ راه دیگری برای خلاص شدن از یک ویدئو تیره وجود ندارد.
می‌توانید بالانس رنگ سفید را در آماده‌سازی پست خود با تغییر رنگ‌های آبی و زرد در تصویرتان تنظیم کنید. همچنین اگر هیچ‌کدام نتیجه نداد، می‌توانید رنگ را حذف کنید و سفید و سیاه نمایش دهید.

حرفه-ای۶

۴- سه‌پایه دوربین خود را بسازید

اگر سه پایه‌ای برای دوربین ندارید، ناراحت نباشید می‌توانید با استفاده از یک پیچ (با قطر ۶/۰ سانتی‌متر) و یک زنجیر، سه‌پایه بسازید. زنجیر را بر روی پایه دوربینتان با استفاده از پیچ محکم کنید، مطمئن شوید که انتهای زنجیر به زمین می‌رسد سپس بر روی آن بایستید و با فاصله مناسب دوربین را در دست بگیرید. این‌گونه لرزش دست کم‌تر خواهد شد.

۵- پایدارسازی

اگر هنوز در فیلم‌برداری لرزش دارید می‌توانید از تأثیر پایدارسازی استفاده کنید. همچنین می‌توانید اندازه را کاهش دهید تا لرزش‌ها زیاد مشخص نباشند.

حرفه-ای-۷

۶- قاب را ببرید

وقتی‌که در حال فیلم‌برداری از یک مصاحبه یا نمایش هستید، باید سعی کنید که با بالاترین رزولوشن ممکن فیلم‌برداری کنید. این‌گونه وقتی‌که از یک شات به شات دیگر می‌روید، قاب را ببرید و به نظر می‌رسد که شما بر روی یک صحنه زوم کرده‌اید یا از دوربین دوم استفاده می‌کنید. بنابراین در زمان تدوین کردن نیازی به جامپ کات نامناسب قاب نیست.

حرفه-ای-۸

۷- از لنزهای زوم کننده برای ایجاد پس‌زمینه محو استفاده کنید

بدون لنز ایجاد عمق در تصویر و زیباسازی زمینه و محو کردن آن مشکل خواهد بود. کاری که با لنزهای زوم می‌توان انجام داد دور شدن از شی و سپس نزدیک شدن به آن است که زمینه را محو می‌سازد.

۸- از نزدیک فیلم‌برداری کنید تا صدا کیفیت خوبی داشته باشد

حرفه‌ای به نظر رسیدن تصویر ویدئو اهمیت دارد، اما لازم است صدای آن نیز حرفه‌ای باشد. حقایق و داده‌های مختلفی برای حمایت از این ایده وجود دارد که کیفیت صدا مهم‌تر از تصویر برای جلب تماشاچی است، هیچ‌چیز بدتر از یک‌صدای بد بیننده را نمی‌رنجاند. وقتی‌که از سوژه فیلم‌برداری دور باشید، صدایی که دریافت خواهد شد خوب نیست، پس تا حد ممکن نزدیک شوید تا صدای خوبی دریافت کنید. لازم است که بازیگران دیالوگ‌های دقیق را دریافت کنند تا بتوانید بعداً در صورت نیاز آن‌ها را با سکانس‌های مختلف تطبیق دهید

حرفه-ای-۵

۹-تقویت صدا

اگر صدا بسیار کم است یا از شما دور است می‌توانید آن‌ها تقویت کنید اما در صوت ویدئو اختلال ایجاد خواهد شد. بسیاری از برنامه‌های نرم‌افزاری تدوین ویدئو به شما امکان شناسایی نویز و سپس حذف آن از طریق فیلترهای صدا خواهند داد.

۱۰- از جایگزینی خودکار دیالوگ (ADR) استفاده کنید

اگر تمام ترفندها با شکست مواجه شد، هنوز امکان استفاده از جایگزینی خودکار دیالوگ یا ضبط دیالوگ مازاد (ADR) وجود دارد. در فیلم‌ها وقتی‌که دیالوگ جداگانه در محیط مناسب با کیفیت بهتر ضبط می‌شود، این کار صورت می‌گیرد. بدین منظور لازم است که بازیگر صدای اصلی را بشنوند و سپس آن‌ها را با همان حالت بیان کند تا با ویدئو تطبیق یابد. این رویه زمان‌بر و طاقت فرساست بنابراین بهتر است که در همان زمان فیلم‌برداری صدای با کیفیت را ضبط کنید.

باوجوداینکه این ترفندها همگی خوب هستند اما بهتر است از همان ابتدا حرفه‌ای بود تا اینکه تلاش کنیم خود را حرفه‌ای جلوه دهیم. پس سعی کنید پس از کسب دانش و تجربه کافی و البته تهیه لوازم مورد نیاز فیلم‌برداری را شروع کنید و از این ترفندها برای تدوین حرفه ای ویدیو در صورت شکست خوردن سایر روش‌ها استفاده نمایید.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.