ساخت و تولید

۱۰ روش برای اینکه کارآفرینان با ویدئو زنده بهتر کار کنند

نویسنده: ویدیونگار

هرچه بازاریابی ویدئویی فراگیرتر می‌شود مصرف‌کننده به دنبال ویدئویی خواهد بود که به لحاظ فنی کیفیت بالاتری داشته باشد وگرنه اساساً به آن توجه نخواهد کرد.

ویدئو زنده ممکن است روشی تازه برای کارآفرینان باشد تا کسب‌وکار خود را رونق ببخشند، اما از زمان همه‌گیر شدن فیسبوک – در ایران به‌ویژه اینستاگرام- این روش تبدیل به یکی از مهمترین فرصت های بازاریابی شده است. هیچ مسیر دیگری نمی‌تواند این‌گونه تعامل و فوریت را با هم ترکیب کند. اما لازم است که این کار به‌درستی انجام شود. در اینجا ده روش برای بهتر شدن ویدئو زنده معرفی می‌شود

۱-  بیرون بروید

صاحبان کسب‌وکارها بیشتر ترجیح می‌دهند که در دفتر کار خود بنشیند و مستقیماً از طریق تلفن با مخاطبانشان در تماس باشند، اما چنین رویکردی برای موضوعات جذاب قابل‌اجرا نخواهد بود. وقتی رایان استینولفسان متخصص بازاریابی دیجیتال، ویدئو موج‌سواری خود را با یک دوربین GoPro (شرکت آمریکایی که به تولید دوربین‌های با کیفیت بالا و قابل‌نصب بر هر سطوحی متمرکز است) منتشر کرد، میزان بازدیدها از این ویدئو نسبت به سایر ویدئوهایش ۲۰ تا ۴۰ برابر بیشتر شد. او می‌گوید سال ۲۰۱۷، سال ورزش‌های پرتحرک در ویدئوهای زنده خواهد بود.
در ایران که امکان موج‌سوار محیا نیست، می‌توانید از پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا هر لحظه هیجانی خود فیلم برداری کنید تا مخاطبان را با خود همراه سازید.

۲-  از پشت صحنه‌ها فیلم‌برداری کنید

ظهور دی‌وی‌دی‌ها به‌تدریج نشان داد که مردم به دیدن چه چیزی علاقه‌مند هستند. همه می‌خواهند بدانند در پشت‌صحنه برندهایی که دوستشان دارند چه می‌گذرد. می‌خواهند بدانند محصولات چگونه ساخته می‌شوند و به نوعی خود را بخشی از گروه تولید احساس کنند. «اجازه دهید مخاطبان دفتر کار شما را ببینند و با افرادی که محصول را تولید می‌کنند، رودررو شوند». و به این صورت کمک کنید «مشتری عضوی از مجموعه تولیدی شما شود».

۳-  نظرات مطرح‌شده توسط مردم را بررسی کنید

برخی نرم‌افزارها مانند نرم‌افزار «Only Facebook Live» که بر روی رایانه نصب می‌شود این امکان را به منتشرکنندگان ویدئو می‌دهد که به‌محض دریافت بازخوردی از مخاطب به آن پاسخ دهند. با وجود موبایل بهتر است پاسخ‌ها به‌صورت صوتی یا تصویری باشد اما ضروری است پس از اتمام گفته‌هایتان مجدداً به عقب بازگردید و به تمامی سؤالات باقی‌مانده، پاسخ دهید.

۴-  به مخاطبین توجه کنید

در بازاریابی ویدئویی از نقطه مناسب شروع کنید. ویدئو زنده به شما این امکان را می‌دهند ببیند چه کسانی وارد تماشای صفحه شما می‌شوند. بهتر است به تک‌به‌تک آن‌ها سلام کنید و خوش‌آمد بگویید. رفتار مناسب در ویدئو زنده بسیار مهم است و این روش برای ایجاد ارتباط نزدیک با مخاطب مؤثر خواهد بود.

۵- ویدئو زنده طولانی پخش کنید

گفتگوی کوتاه و فوری با مخاطب کم تعداد می‌تواند ارزشمند باشد اما وقتی‌ قرار است با مخاطبان زیادی صحبت کنید لازم است که زمان کافی را برای این کار در نظر بگیرید. به عقیده گرازیا، سردبیر مجله ناتاشا پرلمن (Natasha Pearlman) « نیم ساعت تا یک ساعت بهترین محدوده زمان‌بندی است» این زمان‌بندی باعث شد که شرکت در اولین انتشار زنده خود به ۹۰۰۰۰۰ بیننده دست یابد.

۶-  آمارهای خود را کنترل کنید

به تازگی تنها فیسبوک است که برای ویدئوهای زنده آمارهای دقیقی را نمایش می‌دهد. در این آمارها افراد بازدیدکننده و علایق آن‌ها گزارش می‌شود. از آن‌ها در ساخت ویدئوهای زنده‌تان استفاده کنید و ویدئوهایی منتشر کنید که همیشه بیشترین جذابیت را برای مخاطب به همراه داشته باشد. آمارها در بازاریابی ویدئویی به شما کمک می کند که بتوانید در ویدیوهای بعدی با برنامه ریزی بهتری حضور پیدا کنید.

۷-  مخاطب خود را آماده کنید

فیسبوک ادعا می‌کند که در حال فراهم آوردن اتاق‌های انتظار و برنامه‌ریزی‌شده برای مخاطبان است اما حتی اگر این برنامه‌ها هم در دسترس نباشند، این شما هستید که به مخاطب خود در مورد مکان و زمان پخش ویدئو و موضوع آن اطلاع‌رسانی می‌کنید. در مورد ویدئو خود تبلیغ کنید و مطمئن شوید که در زمان پخش آن مخاطبان حضور دارند.

۹-  گستره دنبال کنندگان (فالوئر) خود را افزایش دهید

وقتی‌که پخش ویدئو آغاز می‌شود تمامی دنبال کنندگان شما این گزارش را دریافت می‌کنند که شما در حال پخش ویدئو زنده هستید. مخاطبان حتی در هنگام صرف شام هم نمی‌توانند از شر تماس‌های بازاریابی خلاص شوند. هر چه دنبال کنندگان بیشتری داشته باشید، افراد بیشتری پیام شما را دریافت خواهند کرد. داشتن فهرست طولانیدنبال کنندگان در بازاریابی ویدئویی بسیار مهم است.

۱۰-  تعداد ویدئوهای زنده را افزایش دهید

همین‌الان می‌توانید در فیسبوک، اینستاگرام و توییتر ویدئو خود را به‌صورت زنده به نمایش بگذارید. شبکه‌های مجازی تفاوت‌های اندکی با هم دارند و هرکدام مخاطب مختلفی به شما می‌دهند. همه شبکه‌ها را در زمان‌های مختلف و به طرق گوناگون امتحان کنید. هر چه بیشتر ویدئو زنده بگذارید، بیشتر در مورد درگیر ساختن مخاطب و نتایج حاصل از این کار درس خواهید گرفت.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.