بازاریابی و انتشار ویدیو

۵ دلیل برای اینکه کسب‌وکارها باید بر روی ساخت ویدئوهای تبلیغاتی متمرکز شوند

نویسنده: ویدیونگار

در دهه گذشته، بی‌شک بزرگ‌ترین تغییر در فناوری اینترنت افزایش محتوای ویدئویی بوده است. از تبلیغات تجاری گرفته تا سیل ویدئوهای شخصی کاربران، همه‌جا ویدئویی برای دیدن وجود دارد. فناوری روزبه‌روز این وضعیت را متحول می‌سازد؛ هم از جنبه سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری، در تولید ویدئو شاهد تغییرات عمده‌ای هستیم که بر روی کیفیت آن‌ها تأثیر می‌گذارد، البته پهنای باند نیز برای آپلود و دانلود محتوا روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.
تحقیق شرکت وب دَم (WebDAM) که در حوزه سرمایه دیجیتال پیشروست نشان می‌دهد، هوش بصری سریع‌تر از سایر اشکال هوش در حال رشد است زیرا رفتار انسانی نیز به سمت استفاده از روش‌های جدید ارتباطی به پیش می‌رود.
به بیان راشل پاین مؤسس و مدیرکل شرکت FEM «مردم بیشترین زمان فراغت خود را در شبانه‌روز به ترتیب در رسانه‌های اجتماعی (یک ساعت و ۴۴ دقیقه) و تماشای ویدئوهای دیجیتال (یک ساعت و ۵۵ دقیقه) صرف می‌کنند و ۶۸ درصد از بازاریابان آمریکایی قصد دارند بودجه تبلیغات ویدئویی خود را در سال آینده افزایش دهند». برندها به ویدئو به‌عنوان ابزار اصلی در رقابت‌های بازاریابی آینده نگاه می‌کنند. «هرکس که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کند می‌داند که ویدئو ابزاری مهم برای درگیرکردن مخاطب کنونی و آینده است».
تعداد ویدئوها در حال افزایش است و مزایای ویدئو مارکتینگ برای سازندگان محتوا و رسانه‌ها نیز مشخص شده است.هرچند تولید محتوای متنی از بین نخواهد رفت، تحقیقات نشان داده که محتوای ویدئویی روزبه‌روز مخاطبان بیشتری خواهد یافت. پروژه تحقیقاتی سیسکو (Cisco) نشان داده که تا سال ۲۰۱۹، بیش از ۹۰ درصد از ترافیک اینترنت به ویدئو اختصاص خواهد یافت. اکنون زمان آن فرارسیده که از ویدئو برای انتشار محتوا استفاده کنید. در این جا به ۵ مزیت از مزایای ویدئو مارکتینگ اشاره می کنیم:

۱- ویدئو پیوند عاطفی منحصربه‌فردی ایجاد می‌کند

۵دلیل-۷

ویدئو نوعی ارتباط عاطفی را ایجاد می‌کند که هیچ رسانه دیگری توانایی آن را ندارد. به همین دلیل یک ویدئو تبلیغاتی ۳۰ ثانیه‌ای می‌تواند اشک بیننده را درآورد یا اینکه او را مشتاق به کار یا خرید محصولی کند. تصویر، صدا و روایت همراه با هم، تجربه‌ای گیرا و جالب خلق می‌کند که به درون انسان نفوذ می‌کند.

ازآنجاکه جریان کلی به‌سوی افزایش سهم ویدئو از ترافیک وب است، هم خالقان و هم مدیران تولید محتوا باید فرصت منحصربه‌فردی که برای برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق ویدئو در اختیار دارند را قدر بدانند چراکه این ارتباط می‌تواند پایه‌ای برای وفاداری به برند و جذابیت طولانی‌مدت آن باشد.
یک نمونه عالی، مجموعه ویدئوهای تبلیغاتی شرکت ساکنی (Saucony) با عنوان «قوت خود را دریاب (Find Your Strong)» است این شرکت که تولید کننده کفش پیاده روی است از طریق توزیع گسترده ویدئو توانست خود را به یکی از موفق‌ترین شرکت ها در این صنعت تبدیل کند.

۵-دلیل

۲- هدف‌گیری مجدد محتوا

از دیدگاه اجرایی، ویدئو توانایی‌های ویژه‌ای برای هدف‌گیری مجدد محتوا دارد که در سایر رسانه‌ها امکان آن وجود ندارد. همه‌چیز از ویدئو مبدأ آغاز می‌شود، می‌تواند هر چیزی باشد از مصاحبه با یک شخصیت هنری تا روایت یک داستان، مهم است که خوب اجرا شود.
پ

س‌ازآن هدف‌گیری مجدد حالت‌های نامحدودی خواهد داشت. می‌توان از تصاویر منفرد برای آگهی تبلیغاتی استفاده کرد. انتشار پشت‌صحنه روشی مناسب برای درگیر کردن مخاطب خواهد بود. محتوای تصویری تولید شده را می‌توان به کلیپ‌های تبلیغاتی یا دیگر شیوه‌ها برای اهداف بازاریابی تبدیل کرد.
بسترهای ارائه ویدئوهای کوتاه مانند واین (Vine) می‌توانند از کلیپ‌های کوچک برای انتشار محتوا در سطح رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. ویدئو رسانه‌ای انعطاف‌پذیر است و با هوشمندی تمام می‌تواند بدنه قدرتمند بازاریابی را تشکیل دهد و محتوای تکراری را به شکلی بدیع و کاملاً نوآورانه مجددا هدف گذاری کند.

۳-  ویدئو می‌تواند اقدامات برند سازی و بازاریابی را نتیجه‌بخش کند

۵-دلیل-۲

ازآنجایی‌که ویدئو رسانه‌ای تأثیرگذار است می‌تواند هم عامل و هم زمینه برند سازی باشد. با اتخاذ یک رویکرد جامع و کل گرا، ویدئو می‌تواند طیف وسیعی از تلاش‌های بازاریابی را دربر گیرد. دلیلش نیز توانایی قصه‌گویی و روایت در ویدئو است.

استراتژی‌های برند سازی سعی می‌کنند تا این ویژگی را به روش‌های مختلف مانند عکس، متن، صدا و هویت القا کنند. ویدئو تمامی این عناصر را در کنار هم قرار می‌دهد و عاملی برای هدایت سایر اقدامات بازاریابی محسوب می‌شود.
کالیل رابرتز ( Kaliel Roberts)، مدیرعامل بخش تولید و فناوری موسسه کشف ارتباطات در شبکه‌های هوشمند دیسکاوری، می‌گوید: «جلب توجه اساس موفقیت ماست، مقیاس مهمی که ما همیشه بدان توجه داریم دیده شدن یک ویدئو در هر فصل است زیرا این آمار به ما میزان دربرگیری و جلب توجه را نشان می‌دهد و روشی عالی برای گسترش ارزش محتوای ماست».

۵-دلیل۳

۴- ویدئو در خاطره‌ها ثبت می‌شود

یکی دیگر از مزایای ویدئو مارکتینگ ماندگاری است. امروزه ویدئوهای خاطره‌انگیز (و توییت ها و سایر اشکال شبکه‌های اجتماعی) باعث شده‌اند که حتی متخصصان فنی هم تولید محتوای خاطره‌انگیز را افزایش دهند. نوعی انجمن جهانی برای تولید محتوا و سپس انتشار آن در وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها ایجاد شده است.
مشارکت بیننده عامل اصلی بوده و هدف تولیدکنندگان محتوا را دوگانه ساخته است: ابتدا ساخت محتوای باکیفیت، سپس درگیر ساختن بیننده از طریق کانال‌های موجود برای تأثیرگذاری رفتاری در او، تا جایی که ویدئو فراگیر شده و تمامی زندگی را تحت تأثیر خود قرار دهد.

۵-  ویدئو مدت‌زمان مشارکت طولانی‌تری با کاربر دارد.

۵-دلیل-۵

در دسترس بودن حجم بالایی ویدئو هم برای کاربر و هم تولیدکننده سردرگم کننده است، به‌سختی می‌توان از این همهمه دور ماند و پیدا کردن محتوای موردنظر کار مشکلی شده است. بنا بر تحقیق شبکه سی ان ان، درصورتی‌که ویدئو ظرف ۲ ثانیه باز نشود، مخاطب از دیدن آن صرف‌نظر می‌کنند.

چنانچه شیوه دسترسی به ویدئوهایی که در آینده منتشر می‌شود مشخص باشد می‌توان مخاطب را برای دوره‌ای طولانی درگیر ساخت که غایت هرگونه شیوه ارائه محتواست. این بدان معنی است که مدیران رسانه‌ای باید هم بر نیروی انسانی و هم فناوری سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند به نتایج بهتری دست یابند و کاربران را با خود همراه سازند. درگیری مخاطب و جلب‌توجه او، وفاداری به برند را به دنبال دارد. با بالا رفتن آمار بازدید یک ویدئو، یکی از مهم‌ترین جوانب استراتژیک بازاریابی برآورده خواهد شد.

پیشگامی در صنعت ویدئو
تعداد ویدئوها در حال افزایش است و مزایای ویدئو مارکتینگ برای سازندگان محتوا و رسانه‌ها نیز مشخص شده است. هدف برای هر دو طرف پیشی گرفتن در این صنعت و تمرکز بر روی عوامل تاثیرگذار است. تولید ویدئو تاثیرگذار و با کیفیت معمولاً مزیت بزرگی همچون سرمایه انسانی محسوب می‌شود، اگر از این مزیت ها به درستی استفاده شود می‌توان مسیر بازاریابی یا هر اقدام مشابه را به اندازه‌ای به پیش ببرد که هیچ رسانه دیگری توانایی‌اش را ندارد.
در اولویت قرار دادن کیفیت نسبت به کمیت، باعث اعتبار، وفاداری و فرصت‌های درآمدزایی بیشتر خواهد شد.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.