ساخت و تولید

سه گام ساده برای تولید و ساخت ویدئوهای آموزشی جذاب

ساخت ویدئو
نویسنده: ویدیونگار

متخصصان تولید ویدئو می‌دانند که ساخت ویدئو کلیپ‌های آموزشی و دستورالعمل نحوه مواجهه و حل مشکلات به‌ویژه برای مجموعه وسیعی از وبلاگ‌ها و صفحات اینترنتی درآمد زیادی دارد. هرچند تولید این‌گونه ویدئوها ساده به نظر می‌آید، اما برداشتن دوربین و بدون مقدمه شروع به ضبط کردن الزاماً راه خوبی نیست. بیشتر ویدئوهای آموزشی جذاب نیستند و خیلی سریع مخاطب را خسته می‌کنند. به همین دلیل نیز نمی‌توانند مخاطب را جذب کرده و بازدید زیادی داشته باشند. بااین‌حال همه ویدئوهای آموزشی این‌چنین نیستند. درواقع تکنیک‌های به‌ظاهر کوچکی وجود دارند که هنگام فیلم‌برداری با اعمال آن‌ می‌توانید مردم را برای دیدن ادامه ویدئوتان ترغیب کنید. محتوا ممکن است کاملاً مناسب باشد اما با تغییرات کوچکی در نحوه فیلم‌برداری گاهی تفاوت‌های زیادی ایجاد می‌شود.
آنچه در ادامه می‌آید سه ترفند مفید برای افزایش کیفیت کار و ساخت ویدئو جذاب است

ساخت ویدئو

به چشم‌ها نگاه کنید

هنگام تماشای یک ویدئوی آموزشی مخاطب باید بتواند با شما به‌عنوان یک فرد واقعی ارتباط برقرار کند به همین دلیل بسیار مهم است که بتواند چشمان شما را ببیند. ممکن است عجیب به نظر برسد اما بسیار مهم است که مخاطب ارائه‌دهنده ویدئو را در یک موقعیت واقعی تصور کند. از دیدگاه مخاطبی که با شما ارتباط چشمی برقرار کرده، ناخودآگاه شما فردی در یک موقعیت واقعی و نشسته روبه روی او جلوه می‌کنید. اگر مستقیم به دوربین نگاه کنید و صحنه به‌گونه‌ای آراسته شده باشد که مخاطب بتواند مستقیم به چشمان شما بنگرد، با شما احساس راحتی کرده و با اعتماد به سخنانتان گوش می‌دهد.
دیدن چشم‌های شما باعث می‌شود مخاطب حس کند که شما را می‌شناسد. اگر نتوانند به‌طور واضح چشمان شما را ببیند توجه اش از دست رفته و ادامه ویدئو را تماشا نخواهند کرد. ازآنجایی‌که مدت تماشا مهم‌ترین عامل در الگوریتم موتور جستجوی گوگل و یوتیوب است این امر می‌تواند نکته بسیار مهمی در تولید و ساخت ویدئوهای آموزشی پربازدید باشد.

ساخت ویدئو

انتخاب نمای متوسط

برای اینکه مخاطب چشمان شمارا ببیند و ازنظر حسی با شما ارتباط برقرار کند باید دوربین نمایی تقریباً نزدیک و بسته داشته باشد، نه نمایی کلی و یا بیش‌ازحد نزدیک و ناجور، بهترین حالت نمایی متوسط (Medium) است. کادر را روی شانه‌ها و سینه ببندید. این کار فضای کافی برای حرکت سر و دست‌ها در صحنه ایجاد می‌کند و درعین‌حال آن‌قدر نزدیک هست که چشمان شما نیز نمایان باشد. در نماهای دورتر چشم‌ها به‌سختی دیده می‌شوند.

در ساخت ویدئو های آموزشی دائماً تغییر داشته باشید

خوب است هر پنج تا ده ثانیه در تصاویر تغییری ایجاد کنید تا مخاطب خسته نشود و توجه اش به خاطر تماشای نمایی تکراری از دست نرود. حفظ تمرکز و توجه مخاطب به‌ویژه هنگام تماشای ویدئوهای آموزشی می‌تواند سخت باشد به‌ویژه زمانی که از طریق یک ویدئوی آموزشی مطلب جدیدی فرا می‌گیرد. اغلب حواس مخاطب به‌تدریج پرت می‌شود (روزهای مدرسه را به خاطر دارید؟). شاید در حال تماشا کردن باشد ولی با دقت گوش نمی‌کند. بهتر است با نمایش محتوای مختلف مانند جدول، عکس‌ و حتی پخش ناگهانی صدا توجه او را جلب کرده و نگه دارید. شما که نمی‌خواهید مخاطب ویدئو را در پس‌زمینه اجرا کند و هم‌زمان مشغول مرور صفحات دیگر وب باشد. پس بسیار مهم است که توجه او را مرتب جلب کرده و از دور شدن افکارش از ویدئوتان پیشگیری کنید.
با این ترفندهای ساده کسانی که به‌صورت انفرادی اقدام به ساخت ویدئو می‌کنند می‌توانند ویدئوهایی آموزشی یا ویدئوهای شامل دستورالعمل انجام کارها را بسیار بهتر بسازند، بازدید محتوای خود را افزایش دهند، توجه مخاطب را بهتر جلب کنند و نزد ایشان محبوب‌تر شوند.

با ترفندهایی که گفته شد می توانید دست به ساخت ویدئو جذاب بزنید.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.