بازاریابی و انتشار ویدیو

ده استراتژی بازاریابی برای پیشرفت کسب‌وکار

استراتژی بازاریابی
نویسنده: ویدیونگار

شما به بیش از یک استراتژی نیاز دارید. شما برای هر فرصت به یک استراتژی نیازمندید

ایجاد پیشرفت در کسب‌وکار آسان نیست و باید راههای پیشرفت در کسب و کار را بشناسید. در وهله اول شما نیاز به یک ایده قابل اتکا دارید. سپس باید موقعیتی سودآور بیابید، مشتری خود را بشناسید و چیزی با ارزش برای فروش به وی داشته باشید. صرف‌نظر از اینکه سعی دارید یک محصول، خدمت یا اطلاعات به مشتری ارائه کنید تبلیغ آن هر روز سخت‌تر می‌شود و اگر راهکار مناسبی برای بازاریابی نداشته باشید رسیدن به سود و یافتن ثبات در بازار عملاً غیرممکن می‌شود.

یافتن راهکار مناسب برای بازاریابی معمولاً بسیار پیچیده است. چطور باید پیامتان را به مشتری موردنظر برسانید؟ چطور می‌توانید با یک پیشنهاد فروش اغواکننده میزان دیده شدن را بالابرده و درعین‌حال سود کنید؟ امروزه با توجه به رقابتی که برای جلب‌توجه در شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، وبلاگ‌ها و تبلیغات کلیکی انجام می‌شود خسته و دل‌زده شدن مخاطب قابل درک است.

حقیقت این است که آنچه شما را تا به اینجا رسانده از این به بعد کافی نخواهد بود. اگر احساس می‌کنید در سطحی که هستید گیر کرده‌اید همین حالا دست‌به‌کار شوید. اکثر کارآفرینان به‌قدری روی کار در کسب‌وکارشان متمرکز شده‌اند که فرصتی برای بهبود آن ندارند. به دنبال درگیر شدن با کارهای روزمره مثل سروکله زدن با مشتریان و تهیه محصولات، آن‌ها معمولاً از راهکارهای بازاریابی که می‌تواند در رشد کسب‌وکارشان مؤثر باشد غافل می‌شوند.

چه باید کرد؟ به زبان ساده، باید برای مدتی کوتاه کمی از کار روزمره فاصله بگیرید. باید پایه و اساس پیامی که می‌خواهید به مخاطب برسانید و نحوه صحیح رساندن آن به ایشان را بررسی کنید. چگونه باید این کار را انجام داد؟ صرف‌نظر از راهکاری که برای بازاریابی انتخاب می‌کنید اگر مخروط فروش مؤثری نداشته باشید و میزان جلب مشتری خود را افزایش ندهید وقت و هزینه خود را هدر خواهید داد.

بهترین راهکارهای بازاریابی

بهترین راهکارهای بازاریابی کدام اند؟

اکثر کسب‌وکارها در موقعیتی دشوار هستند. برای بهبود فروش باید میزان دیده شدن را افزایش داد که نیاز به هزینه دارد اما وقتی‌که سرمایه‌تان تمام شد چه باید بکنید؟

هیچ جواب واضح و کاملی برای این سؤال به‌طوری‌که برای همه موارد قابل‌استفاده باشد وجود ندارد. اما روش هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را همین امروز حتی با بودجه کم برای رساندن پیامتان به مخاطب امتحان کنید. البته همه‌چیز به زمان بستگی دارد، اگر سرمایه کافی ندارید حداقل باید زمان داشته باشید.

درهرصورت اگر کسب‌وکارتان پایه و اساس لازم را داشته باشد و خودتان نیز بدون خستگی برای افزایش ارزش محصولتان و ایجاد ارتباطی صادقانه با مخاطب تلاش کنید، ده استراتژی برای تبلیغ کسب‌وکارتان به‌صورت آنلاین وجود دارد که به کارتان خواهد آمد.

۱- از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

نمی‌توان شبکه‌های اجتماعی را نادیده گرفت زیرا آن جاست که اتفاق‌های به‌قول‌معروف جادویی می‌افتد. بعضی کسب‌وکارها فقط با کمک شبکه‌های اجتماعی بنا شده‌اند. شاید در ابتدا سخت باشد اما زمانی که راه و روش کار با شبکه‌های اجتماعی را بیاموزید به مرور انجام آن برایتان آسان می‌شود. اگر نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید، به مقاله‌ای که با همین موضوع در سایت ما وجود دارد مراجعه کنید.

البته اگر سرمایه لازم را دارید می‌توانید فردی متخصص در این زمینه استخدام کنید. اما اگر این‌طور نیست سعی کنید صادقانه رفتار کرده و خودتان باشید. افکارتان را به اشتراک بگذارید، محصولتان را معرفی کنید و هر چیزی که می‌تواند باعث شناساندن شما یا صنعتی که در آن مشغول به کار هستید شود به مخاطب ارسال کنید.

برای ارتباط با دیگر کسب‌وکارهای موفق و مشتریان بالقوه از پیام‌های مستقیم در اینستاگرام، توئیتر و حتی اسنپ چت استفاده کنید. این روشی بسیار فوق‌العاده برای بازاریابی است.

۲- ویدیو آموزشی بسازید

یکی از راه‌های معرفی کسب‌وکارتان ساختن ویدیوهای آموزشی است. به مردم چیزی مفید بیاموزید، آن‌ها را راهنمایی کنید و دستشان را بگیرید. آموزش‌های مرحله‌به‌مرحله در این زمینه بسیار مفید است و هر چه‌بهتر آن را انجام دهید بیشتر دیده خواهید شد و در نتیجه فروشتان افزایش خواهد یافت.

امروزه یوتیوب بزرگ‌ترین منبع جستجو بعد از گوگل است. زمانی که کسی می‌خواهد چیزی را تصویری بیاموزد در یوتیوب آن را جستجو می‌کند. احتمالاً شما نیز بارها این کار را انجام داده‌اید، پس از خودتان بپرسید چه چیزی از کسب‌وکار شما می‌تواند برای مخاطب مفید بوده و دردی از او دوا کند. چه چیزی باعث شده شما این کسب‌وکار را انتخاب کنید؟

سخت‌ترین قسمت این کار چیست؟ شاید شنیدن صدا و دیدن تصویر خودتان! البته نیازی نیست جلوی دوربین ظاهر شوید، ولی حتماً باید صدایتان شنیده شود. کم‌کم به آن عادت می‌کنید. قدرت یوتیوب در کمک به دیده شدن را نمی‌توان نادیده گرفت پس همین حالا شروع به ساختن ویدئوهای آموزشی مفید کنید.

۳- همین حالا شروع به وبلاگ نویسی کنید

اگر برای کسب‌وکارتان وبلاگ ندارید باید فوراً یک وبلاگ ایجاد کنید اما فقط مجبور نیستید روی وبلاگتان پیام بگذارید. اکثر مردم وبلاگ‌ها را بیهوده می‌دانند زیرا به اندازه کافی دیده نمی‌شوند. در حقیقت اگر شیوه صحیح انجام این کار را ندانید وبلاگتان بازدید کننده‌ای نخواهد داشت.

البته فقط به ارسال ایده‌هایتان در وبلاگ خود بسنده نکنید. شما باید شروع به پیام گذاشتن در سایت‌های برجسته و مهم کنید. از محیط و ابزارهای مختلف برای ارسال مطالب استفاده کنید. از وبگاه‌های پرسش و پاسخ مانند کورا (Quora) و ردیت (Reddit) استفاده کنید و به سؤالات دیگران پاسخ دهید. یا وارد بخش انتشار محتوای لینکدین (LinkedIn) شوید. این‌ها همگی سایت‌های مهم و اثر گذاری هستند که همه افراد می‌توانند در آن‌ها مطلب بگذارند و مخاطبان بسیار زیادی دارند و به شما دسترسی سریع و گسترده به ایشان را می‌دهند.

اگر مطلب در وبلاگ می‌گذارید سعی کنید این کار را به نحوی تأثیر گذار انجام دهید، محتوای سایت‌های دیگر را منتشر نکنید و به افزایش ارزش مطلبتان بیاندیشید. نگران برملا شدن اسرار کارتان هستید؟ نگران نباشید. آن قدر به مردم مطالب ارزشمند بدهید تا در چشم آنان مهم و مؤثر به نظر برسید. این یکی از کارآمدترین روش‌های تبلیغ برای هر کسب‌وکاری و یکی از راههای پیشرفت در کسب و کار است.

۴- سئو را درک کنید

امروزه سئو یکی از راههای پیشرفت در کسب و کار است.این شاخه‌ای از بازاریابی است که من خیلی به آن علاقه دارم اما خیلی از مردم از آن وحشت دارند. بله درک صحیح سئو می‌تواند ترسناک به نظر برسد اما همچنین می‌تواند قدرتمند نیز باشد و وقتی استفاده از آن را به‌درستی بیاموزید واقعاً دیگر محدودیتی برایتان وجود نخواهد داشت.

شرکت‌هایی هستند که به شما می‌آموزند از روش‌های متقلبانه برای گول زدن گوگل استفاده کنید. با این کار شاید در کوتاه‌مدت نتیجه بگیرید ولی در میان‌مدت ضرر خواهید کرد. در سئو میانبر نمی‌توان زد و درست مثل دنیای کسب‌وکار اگر می‌خواهید در آن نتیجه بگیرید باید واقعاً زحمت بکشید.

چطور باید این کار را درست انجام داد؟ مطلب خود را با کلمات کلیدی جهت دیده شدن در گوگل پر نکنید. این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که اکثر مردم مرتکب می‌شوند. درحالی‌که به موتورهای جستجو نیز توجه دارید، مطالب خود را با هدف ارائه به انسان‌ها طراحی کنید. مهم‌تر اینکه سعی کنید هر چیزی که منتشر می‌کنید جذاب، خاص و متفکرانه بوده و ارزش زیادی به کارتان اضافه کند.

۵- از چهره‌های تأثیرگذار استفاده کنید

اگر می‌خواهید بدون صبر کردن برای جذب مخاطب، مطالب خود را به وی برسانید باید از افراد تأثیرگذار کمک بگیرید. اما نکته مهم پیدا کردن فرد مناسب است. مجبور نیستید سراغ کسانی بروید که میلیون‌ها دنبال کننده دارند بلکه می‌توانید از افرادی که کمتر مطرح هستند کمک بگیرید. مثل افرادی که چند صد یا حتی چند ده هزار دنبال کننده دارند.

راه درست انجام این کار چیست؟ فرد مناسب با موضوع کار خود را پیدا کنید تا پیامتان به مخاطب درستش برسد. مسئله فقط پخش کردن مطلب نیست بلکه باید آن را به مخاطب مناسب خودش ارسال کرد. اگر این کار را به‌درستی انجام دهید با در نظر گرفتن بازدهی که دارد، بدون هزینه کرد زیاد می‌توانید پیام خود را به تعداد قابل‌توجهی از مخاطبین برسانید.

اگر سیستم فروش محصولتان آماده‌ به‌ کار است این کار مناسب شماست. اگر پیشنهاد فروشی دارید که واقعاً اغواکننده است و برای بیشتر دیده شدن ایجاد شده این روش از بازاریابی برای شما مفید خواهد بود. موقعیت را بررسی کنید و سپس به سراغ افراد تأثیرگذار بروید و قیمت آن‌ها را بسنجید. آزمون‌های کوچک انجام دهید تا ببینید کدام روش مؤثرتر است سپس آن را گسترش دهید.

۶- موضوعی مناسب برای جذب کردن مخاطبین پیدا کنید

در بازاریابی پیدا کردن چیزی که برای مخاطب جذاب باشد بسیار مهم است و اگر به مخاطب خودش ارائه شود نتایج بسیار خوبی به بار خواهد آورد. کلید این کار پیدا کردن یک مشکل در حیطه کارتان که مخاطب با آن درگیر و ارائه راه‌حل در ازای دریافت اطلاعاتی برای ارتباط با مخاطب می‌باشد (lead magnet).

مشتریان در حیطه تخصص شما درگیر چه مشکلی هستند؟ چه چیزی باعث شد شما وارد این کار شوید؟ قبل از پیدا کردن روش مناسب برای انجام این کار به این سؤالات فکر کنید. اگر در شناخت مشکلات احتمالی مشتریان درست عمل کنید در ارائه راه‌حل مناسب به ایشان موفق‌تر خواهید بود.

چه نوعی از lead magnet باید برای جلب نظر مخاطب ارائه کنید؟ می‌توان یک کتاب الکترونیکی، کدهای تقلب بازی‌ها، یک لیست یا یک ویدئو را ارائه کرد. البته فقط ایجاد lead magnet کافی نیست و باید صفحه‌ای شامل پیشنهادهای فروش جذاب (squeeze page) که مخاطب به آن هدایت می‌شود نیز داشته باشید. اما در نهایت یک lead magnet عالی باعث می‌شود مشتری در ازای آن اطلاعات تماسش را در اختیار شما بگذارد. هر چه قدر lead magnet قوی‌تر باشد شما دسترسی بهتری به مشتریان خواهید داشت.

۷- از تبلیغات فیسبوک که بر اساس سوابق جستجوی مخاطبین هستند استفاده کنید

امروزه یکی از قوی‌ترین روش‌های تبلیغ برای هر چیزی استفاده از فیسبوک است. با فیسبوک می‌توانید به‌آسانی به مخاطب موردنظر خود دسترسی پیدا کنید. می‌توان این کار را با توجه به علایق، سن، روابط، منطقه جغرافیایی و مسائل دیگر انجام داد.

البته این فقط به افزایش کلیک روی مطالب شما بر نمی‌گردد. باید بتوانید با استفاده از Facebook Pixel روی اغوا کردن مشتری تمرکز کنید. اگر طریقه استفاده از این برنامه در سایت خود را نمی‌دانید همین حالا برای یادگرفتن آن اقدام کنید. حتی اگر در فیسبوک تبلیغ نکنید نیز می‌توانید با Facebook Pixel برای خود مخاطب جمع کنید.

Facebook Pixel رد همه کسانی که به سایت شما سر می‌زنند می‌گیرد و با این حساب شما می‌توانید مخاطبین خود را از میان آنان انتخاب کنید. مثلاً اگر مطلبی درباره چگونگی راندن کامیون منتشر کنید و با Facebook Pixel رد کسانی که به سایتتان می‌آیند را بگیرید می‌توانید به این افراد که به این مسئله خاص علاقه دارند پیشنهاد شرکت در دوره دریافت گواهینامه رانندگی کامیون بدهید. با این کار خواهید دید که بسیاری از آنان به مشتریان شما تبدیل خواهند شد.

۸- از LinkedIn به‌درستی استفاده کنید

شبکه های اجتماعی از جمله Linkedin یکی از مهمترین راههای پیشرفت در کسب و کار است. روی پروفایل Linkedin خود ویدئو دارید؟ می‌دانستید که می‌شود به آن ویدئو اضافه کرد؟ چرا برای معرفی خود و کسب‌وکارتان وقت نمی‌گذارید؟ لینک این ویدئو را در بخش معرفی پروفایل خود قرار دهید. این روشی است که می‌توان از آن برای تبلیغ استفاده کرد بدون اینکه انرژی زیادی صرف کنید. اگر از این روش درست استفاده کنید نتایج بسیار خوبی کسب خواهید کرد.

اگر در Linkedin ارتباطات زیادی دارید ولی در آن مطلبی ارسال نمی‌کنید همین حالا شروع کنید. با این کار می‌توانید به مخاطبین زیادی دست پیدا کنید مخصوصاً وقتی مطالبتان به‌طور همه‌گیر دیده شود. اینجا بستر مناسبی برای توصیف راهی است که در مسیر کارآفرینی خود طی کرده‌اید. از چالش‌های سر راهتان بگوئید و اتفاقاتی که برایتان افتاده را تعریف کنید. مطالبی که مطرح می‌کنید هر چه جذاب‌تر باشند باعث می‌شوند زمانی که دیده شدید مخاطب بیشتری جذب کنید. همچنین می‌توانید به سراغ کسب‌وکارهای دیگر بروید و با کارآفرینان مشابه خود مراوده داشته باشید. این روشی مناسب برای معرفی کسب‌وکارتان است که مخاطبین زیادی از آن بازدید خواهند کرد.

۹- یک برنامه فروش واسطه‌ای ایجاد کنید

اکثر مردم قدرت بازاریابی و فروش واسطه‌ای (affiliate marketing) را درک نمی‌کنند. شرکت‌های فروش واسطه‌ای کمک زیادی به پیشرفت شما می‌کنند اما پیدا کردن مورد مناسب برای انجام این کار همیشه آسان نیست. اگر بخواهید شرکت‌های واسطه‌ای بزرگ‌تری کار شما را قبول کنند باید پیشنهادهای فروش اغواکننده‌تری داشته باشید.

من متوجه شده‌ام که کار کردن با شرکت‌های واسطه‌ای دشوار بوده و انجام آن انرژی زیادی می‌گیرد. اکثر ما با چند شکست کوچک ناامید می‌شویم ولی در این کار نباید احساسات را دخیل کنیم. یک برنامه تبلیغ واسطه‌ای طراحی کنید و سراغ شرکت‌هایی بروید که می‌توانند در این راه شما را یاری کنند.

۱۰- از تبلیغات ایمیلی استفاده کنید

بخشی مهمی از هر مخروط فروش مؤثر استفاده از تبلیغات ایمیلی است که به‌صورت خودکار به مخاطبینی که در خبرنامه شما عضو شده‌اند ارسال می‌شود. از این راه برای برقراری ارتباط با مخاطب خود استفاده کنید. سعی کنید صادق و شفاف باشید و از راهی که طی کرده‌اید برایشان بگوئید.

از پاسخ‌ها و کلیک‌ها برای تقسیم‌بندی مخاطبین استفاده کنید. مثلاً اگر مخاطبی روی لینکی کلیک کرد قطعاً به آن علاقه نشان داده است. این مخاطب را برای اینکه بعداً برای او تبلیغ بفرستید در لیست خود اضافه کنید. اگر کسی خرید کرد او را در لیست خریداران قرار دهید. شناخت خریداران و علایق ایشان برای دسته‌بندی آن‌ها بسیار مهم است.

زمانی که مطلبی ارسال می‌کنید بازخورد آن را بسنجید زیرا تا وقتی این کار را نکرده باشید نخواهید دانست کدام بخش از فعالیت‌های شما واقعاً تأثیرگذار بوده است. این کار به شما کمک می‌کند بدانید مخاطبتان به چه چیزهای توجه بهتری نشان می‌دهد و باعث می‌شود در برقراری ارتباط با ایشان بهتر عمل کرده و بتوانید فروش بیشتری داشته باشید. امیدواریم از این پس بهتر بتوانید راههای پیشرفت در کسب و کار را طی کنید و به موفقیت برسید.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.