بازاریابی و انتشار ویدیو

استراتژی بازاریابی دیجیتال و تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۱۸ چگونه تغییر خواهد کرد؟

بازاریابی-و-تبلیغات
نویسنده: ویدیونگار

استراتژی بازاریابی اینترنتی اخیراً تغییر چندانی نداشته است، به‌جز اینکه مجبور بوده‌ایم صفحات سایت‌ها را با ابعاد تلفن‌های همراه سازگار نمائیم، به بهبود میزان یافته شدنمان در موتورهای جستجو بپردازیم و تغییرات کوچک دیگری نیز در کارمان ایجاد کنیم. شبکه‌های اجتماعی نیز از رونق زیادی برخوردار بوده‌اند ولی نکته قابل‌تأملی درباره آنان به نظر نمی‌آید.

اما سال جدید اینطور نخواهد بود و ما نیز نمی‌توانیم دست روی دست گذاشته و منتظر بمانیم. به اتفاقاتی که تابه‌حال افتاده توجه کنید: شبکه‌های اجتماعی در حال تغییرند، قوانین در حال تغییرند و زمزمه‌هایی از اینکه بی‌طرفی مجازی (یا نبود آن) چه تأثیری در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال خواهد داشت به گوش می‌رسد. به‌راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که صنعت تبلیغات در سال ۲۰۱۸ دچار تغییرات زیادی خواهد شد.

موارد مهمی که باید در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۸ در نظر گرفت:

۱- حریم خصوصی

شاید بتوان گفت که اینترنت سرمایه‌اش را عمدتاً از تبلیغات به دست می‌آورد. سایت‌ها از کوکی استفاده می‌کنند تا به شرکت‌ها سوابق جستجوی مخاطبین را ارائه کنند. اما مخاطبین دائماً در حال تغییر ابزار و وسایلی هستند که با آن از اینترنت استفاده می‌کنند و این دنبال کردن ردپایشان را توسط سایت‌ها دشوارتر می‌کند. حتی زبده‌ترین بازاریابان نیز برای یافتن مسیر و روش مناسب جهت تأثیرگذاری روی مخاطب زحمت زیادی را متحمل می‌شوند.

اما در عین حال انجام این کار ممکن است. ابزارهای بازاریابی قدرتمند می‌توانند از اطلاعات مخاطبین جهت یافتن تمایلات شخصی آن‌ها استفاده کنند. با این حال بعضی نگرانی‌ها در زمینهٔ حریم خصوصی باعث می‌شود تبلیغات اینترنتی قدری دشوار شوند. پس باید در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال به این مورد توجه ویژه داشت.

حریم-خصوصی

به‌عنوان مثال مسدودکننده‌های تبلیغات تنها یکی از موانع موجود هستند. بنا بر گزارش کمپانی PaigeFair که در ماه ژانویه منتشر شد یازده درصد مخاطبین اینترنت از یکی از انواع مسدودکننده تبلیغات استفاده می‌کنند که نشان از رشد سی‌درصدی نسبت به سال گذشته دارد. مخاطبین می‌خواهند که از حریم خصوصی، امنیت و وقت باارزششان در مقابل وقفه‌هایی که تبلیغات در زندگی‌شان ایجاد می‌کند محافظت کنند. برای جلوگیری از این مسئله بعضی سایت‌ها اجازه ورود مرورگرهایی که دارای مسدودکننده تبلیغات هستند را نمی‌دهند. این سایت‌ها از مخاطب درخواست می‌کنند که مسدودکننده تبلیغات را برای مشاهده محتوای سایت غیرفعال کنند اما با توجه به گزارش منتشرشده در PaigeFair هفتادوچهار درصد از آن‌ها از مشاهده سایت مذکور منصرف می‌شوند.

۲- ویدیو زنده

محتوای تصویری در اینترنت بیش از همیشه محوبیت پیداکرده و شرکت‌ها آماده تبدیل آن به ابزار اصلی ارتباط با مخاطب در سال ۲۰۱۸ هستند. این بدین معنی است که تبلیغات هوشمند، ویدیوهای خلاقانه، گیف ها و بقیه محتوای از این قبیل در سال ۲۰۱۸ از استقبال بیشتری برخوردار خواهند بود که دلیل خوبی نیز برای این اتفاق وجود دارد: مخاطب با محتوای تصویری ارتباط بهتری برقرار می‌کند.

استراتژی بازاریابی دیجیتال

میان همه این گزینه‌ها ویدیو زنده از بقیه جذاب‌تر است. بر مبنای یک تحقیق که در سال ۲۰۱۶ انجام شد بیش از ۸۰ درصد بازاریابان تمایل به ساخت هر چه بیشتر ویدیو دارند. در آن زمان تعداد قابل‌توجه (۴۲ درصد) از آنان تمایل به ساخت ویدیو زنده داشتند. در همان سال فیسبوک اعلام کرد که ویدیوهای زنده بیش از سه برابر ویدیوهای از پیش ضبط‌شده مخاطب داشته و ۱۰ برابر بیشتر کامنت می‌گرفتند. ویدیو زنده به خاطر واقعی، انسانی و پر از خطا بودنش تا این حد در استراتژی بازاریابی دیجیتال مؤثر است.

مسئله فقط ویدیو زنده در مقابل ویدیو از پیش ضبط‌شده نیست بلکه ویدیو زنده در مقابل همه انواع دیگر محتواست. به گزارش لایواستریم (Livestream.com) هشتاد و دو درصد مخاطبان ترجیح می‌دهند ویدیو زنده یک برند تجاری را ببینند تا پست‌های ایشان را در شبکه‌های اجتماعی مطالعه کنند. همچنین ۸۰ درصد از مخاطبین نیز تماشای ویدیو زنده را به مطالعه وبلاگ ترجیح می‌دهند.

برای ساخت ویدیوهای خوب خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد: چگونه ویدئوهای وایرال (با قابلیت انتشار وسیع) بسازیم؟

۳- هوش مصنوعی

به نظر شما برای پرداختن به اثر هوش مصنوعی در تبلیغات و بازاریابی زود است؟ باید بدانید که در اشتباهید زیرا هوش مصنوعی همین حالا نیز وارد زندگی روزمرهٔ ما شده و به‌سرعت تبدیل به بخش مهمی از بازاریابی می‌شود. در عرصه جهانی ۵۸ درصد بازاریابان برجسته معتقدند که شرکت‌ها در پنج سال آینده برای موفقیت بر سر فضای هوش مصنوعی باهم رقابت خواهند کرد.

تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

هر چه سریعتر به تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی وارد شوید زیرا این عرصه پلی میان فناوری اطلاعات و بازاریابی است. تکنولوژی به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد در حجم وسیع اطلاعات جستجو کرده و چیزهایی به دست آورند که به آن‌ها برای رسیدن به مخاطب موردنظر و به ثمر رسیدن سرمایه‌گذاری‌شان کمک خواهد کرد. نکته جالب‌تر اینکه این نوع از بازاریابی وقت زیادی از آن‌ها اشغال نمی‌کند زیرا عمده مراحل این کار می‌تواند در پس‌زمینه به‌صورت خودکار انجام شود. بااین‌همه مزایا چرا نباید هوش مصنوعی در استراتژی تبلیغاتی گنجانده شود؟
و شما …

اینکه ۲۰۱۸ سال موفقی برای تبلیغات باشد یا نه بستگی به سهامداران دارد. افراد حرفه‌ای باید به مطالعه تمایلات مخاطبین بپردازند (اگر تابه‌حال این کار را نکرده‌اند) و استراتژی‌های خود را بر این اساس بنا کنند. داشته‌های فعلی آن‌ها باعث نمی‌شود سال آینده که با توجه به ظواهر امر سالی شدیداً رقابتی خواهد بود را به‌سلامت بگذرانند.

 

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.