بازاریابی و انتشار ویدیو

ویدئو مارکتینگ چیست ؟ مزایا ، چالش ها و بهترین روش ها برای یک کمپین ویدئو مارکتینگ موفق

نویسنده: ویدیونگار

ویدئو مارکتینگ چیست ؟

برای درک اهمیت این سوال که ” ویدئو مارکتینگ چیست ؟ ” بهتر است مثالی بزنم. اگر به قول معروف یک عکس از هزاران سخن گویا تر است ، یک ویدئو چه قدر ارزش دارد؟ این پایه و اساس ویدئو مارکتینگ است، روشی جسورانه از بازاریابی که ویدیوهایی جالب توجه و جذاب را به کمپین تبلیغاتی شما می افزاید.

ویدئو مارکتینگ می تواند برای مقاصد مختلفی از جمله بهبود روابط با مشتریان و مطرح نمودن برند ، خدمات یا محصولات استفاده شود. به علاوه ویدئو مارکتینگ در زمینه ویدئوهای آموزشی ، انعکاس نظرات مشتریان ، پخش زنده رویدادها و انتشار محتوای سرگرم کننده وایرال ( گونه ای از محتوا که در سطح وب محبوبیت یافته و به شدت گسترش می یابد. ) نیز کاربرد دارد.

ویدئو مارکتینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

پاسخ به این سوال که ویدئو مارکتینگ چیست در ظاهر ساده به نظر می رسد : برند شما ویدئویی می سازد که به طریقی شرکت شما را مطرح می کند ، باعث افزایش فروش می شود ، محصول یا خدمتی که ارائه می دهید را به مردم می شناساند و توجه مشتریان را جلب می کند. اما در عمل کمی پیچیده تر است. مانند همه روش های دیگر بازاریابی ، ویدئو مارکتینگ نیز بر مبنای اطلاعات است یعنی باید معیارهای مختلفی را بررسی و آنالیز کرده و میزان توجه مشتری را دقیقا سنجید.

برای طرح استراتژی ویدئو مارکتینگ خود می بایست کارهای زیر را انجام دهید:

• منابع مالی به این کار اختصاص دهید

شما می بایست برای هزینه ساخت ویدئو ، تجهیزات مناسب ، نرم افزار تدوین کارآمد و همچنین فرد یا بهتر از آن تیمی متخصص در زمینه ویدئو مارکتینگ ، بودجه لازم را اختصاص دهید، به علاوه زمان لازم برای انجام کار را نیز در نظر بگیرید

• داستان خود را تعریف کنید

در ساخت ویدئو هیچ وقت روایت داستان به اندازه فعلی با اهمیت نبوده پس فکرهای خود را روی هم بگذارید. چه داستانی می خواهید روایت کنید و چگونه؟

• توجه مخاطب را جلب کنید

فقط روایت داستان کافی نیست بلکه باید توجه مخاطب را نیز به آن جلب کرد. چگونه به داستان خود جذابیت می بخشید؟ کدام قسمت آن ذهن مخاطب را درگیر خواهد کرد؟

• ویدئو خود را کوتاه درست کنید.

معیار مشخصی برای مدت زمان یک تبلیغ ویدئویی نعیین نشده ، اگر چه نظراتی در این زمینه مطرح است اما قانون کلی این است که هر چه کوتاه تر بهتر. هنگام تدوین رحم نداشته باشید. حذف ، حذف ، حذف ، هر چیز فرعی را حذف کنید. بازه توجه مفید مخاطب کوتاه است پس سعی کنید از آن حداکثر استفاده را ببرید

• ویدئو خود را منتشر کنید

ویدئو خود را به صورت گسترده همه جا پخش کنید. آن را در سایت خود قرار دهید ، در یوتیوب آپلود کنید و در تمام شبکه های اجتماعی که در آن حضور دارید منتشر کنید. سپس سعی کنید آن را ترویج دهید.

• آنالیز کنید

آمار و معیارهای مختلف را بررسی کنید تا بدانید کدام ویدئو ها و چرا موفق بوده اند.

مزایای ویدئو مارکتینگ چیست ؟

مزایای ویدئو مارکتینگ چیست؟ و چه مواردی باعث تاثیرگذاری آن می شود؟

با مواردی شروع می کنیم که به سادگی قابل سنجش هستند مانند آمار، اعداد و اطلاعات:

  • ویدئو به شما کمک می کند تا با مخاطب ارتباط موثر تری برقرار کنید. امروزه شرکت ها بیشتر انرژی شان را صرف اعتماد سازی می کنند.
  • ویدئو پل ارتباطی است میان حرفی که می زنید و چیزی که واقعا هستید و به مشتریان فرصت مشاهده ماهیت حقیقی شما و شناخت برند تان را می دهد.
  • ویدئو منبع فوق العاده ای برای سئو بوده ، باعث ایجاد راه های ارتباطی به وب سایت شما می شود ، میزان به اشتراک گذاری و پسندیده شدن مطلب شما را ( که می تواند رتبه شما را در جستجو ها افزایش دهد) بیشتر کرده و ترافیک سایت شما را زیاد می کند. همچنین فراموش نکنید که یوتیوب متعلق به گوگل است پس حتما ویدئو های خود را در آن انتشار داده و تا می توانید کلمات و عبارات کلیدی به آن ضمیمه کنید.
  • ویدئو ها باعث افزایش ماندگاری اطلاعات در ذهن مخاطب می شوند. اگر مشتریان شما چیزی را بشنوند در فاصله سه روز احتمالا حدود ده درصد آنرا به خاطر خواهند داشت اما در مقابل اگر صدا با تصویر همراه شود ، به طور میانگین شصت و پنج درصد آن را به خاطر می سپارند.
  • در سال ۲۰۱۷ محتوای تصویری حدود هفتاد و چهار درصد ترافیک آنلاین را تشکیل می دهد. مشتریان شما عاشق ویدئو هستند. مشتریان بالقوه نیز همینطور و این بدان معنیست که ویدئو مارکتینگ به خوبی می تواند مخاطبین جدید نیز جذب کند.
  • نامه های الکترونیکی که لغت “ویدئو” را در قسمت موضوع خود دارند به میزان نوزده درصد افزایش باز کردن مطلب و شصت و پنج درصد افزایش کلیک بر روی لینک آن دارند.
  • هشتاد درصد مشتریان تماشای ویدئو راجع به یک محصول را به خواندن توضیحات آن ترجیح می دهند.
  • به پول علاقه دارید؟ پس در نظر داشته باشید که بعد از تماشای یک ویدئو تمایل مشتریان به خرید شصت و چهار تا هشتاد و پنج درصد افزایش می یابد.

چالش های مهم ویدئو مارکتینگ چیست ؟

در گذشته از هر شخص یا سازمانی می پرسیدید که بزرگترین چالش ویدئو مارکتینگ چیست؟ در پاسخ می گفت: هزینه! هزینه چالش بزرگی در ویدئو مارکتینگ بود. هزینه تجهیزات ، نرم افزار تدوین و حجم اینترنتی که برای دریافت ویدئو از طرف مشتری هزینه می شد.
امروزه این هزینه ها کمتر شده اند اما هنوز به مقداری بودجه نیاز دارید. البته تجهیزات خوب ، نرم افزار تدوین و فضا برای ارائه محتوا ارزانتر شده است ولی مجانی نیست و همچنین شما به گروهی از افراد با تجربه در زمینه فیلم سازی نیز نیاز دارید. اما همه این موانع رفع شدنی هستند.
در واقع بزرگترین موانع موجود بر سر راه ویدئو مارکتینگ در عصر ما موانع استراتژیک هستند. چگونه می توان یک استراتژی مطمئن و موثر در ویدئو مارکتینگ طرح کرد؟ چگونه می توان محتوایی که مورد پسند مردم است را تولید کرد؟ و چگونه ویدئو هایی جالب توجه بسازیم که توسط مخاطبین به اشتراک گذاشته شوند. علاوه بر موارد فوق کسانی که در زمینه ویدئو مارکتینگ فعالیت می کنند باید درک صحیحی از معیارها ی موثر بودن تبلیغات ، نشانه های حاکی از موفقیت آن و نقاطی که نیاز به بهبود دارند، داشته باشند.

بهترین روش های ویدئو مارکتینگ چیست ؟

از دل این چالش ها بهترین روش های ویدئو مارکتینگ بیرون می آیند و در واقع همه چیز به نوع استراتژی بستگی دارد. اگر می خواهید ویدئو مارکتینگ شما موثر باشد باید برنامه ریزی کنید ، آزمون و خطا کنید ، آنالیز کنید و دوباره برنامه ریزی کنید. بله ، هدف ویدئو شما این است که داستانی را روایت کرده و توجه مخاطب را جلب کند اما از دیدگاه بازاریابی ، ویدئویی که می سازید باید با مرحله ای از پروسه فروش که مد نظر شماست نیز مطابقت داشته باشد. به این معنی که در کجای قیف فروش (مراحل تبدیل بیننده به مشتری) از ویدئو استفاده می شود. منظور از ساخت هر ویدئو چیست؟ مخاطب آن کیست؟ و چگونه شما را برای رسیدن به اهداف فروش تان یاری می کند؟

نکته پایانی اینکه استراتژی تبلیغاتی خود را بر اساس اطلاعات و آمار طرح کنید. ابتدا برنامه ای تعیین کنید که بر اساس آن برای مراحل مختلف پروسه فروش محصول خود ویدئو بسازید. محتوا و هدف هر ویدئو را مشخص کنید. تعیین کنید چه معیار هایی نشان دهنده موفقیت ویدئو مارکتینگ هستند. سپس روش خود را امتحان کرده و آنالیز کنید. هر جا لازم است ویدئو خود یا روش ارائه آن را اصلاح کنید. تلاش کنید آن ها را طوری بسازید که موثرتر واقع شوند. و هر کاری که می کنید حتما حتما ویدئو بسازید. از سال ۲۰۱۷ به بعد پایه و اساس تبلیغاتی که برای برند خود می کنید ویدئو خواهد بود.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.