دیدنی ها

نقد و بررسی تیزر تبلیغاتی؛ اسرار اثربخشی یک ویدیو

نقد و بررسی تیزر تبلیغاتی
نویسنده: محسن غلامی

در ساخت تیزرها یا ویدیوهای تبلیغاتی یک چیز خیلی اهمیت دارد. یا شاید من اینطور فکر می‌کنم. فکر میکنم اگر در چند ثانیه اول، توجه مخاطب مان را جلب کنیم کار بزرگی کرده‌ایم. اما یک چیز مهم تر هم وجود دارد. باید کاری کنیم که بیننده پای ویدیویی که ساعت‌ها برای تولیدش وقت صرف کرده‌ایم بنشیند. کاری کنیم که تا آخر ویدیومان را ببینید و با میل و اشتیاق به حرف مان گوش بدهد. یک ویدیو تبلیغاتی خوب علاوه بر اینکه باید یک فیلم نامه ( سناریوی خوب) داشته باشد، باید از کیفیت ساخت قابل قبولی نیز برخوردار باشد. این بار با همدیگر به تجزیه و تحلیل تیزرهای تبلیغاتی از شرکت ها و کمپانی های مختلف می پردازیم. در نقد و بررسی تیزر تبلیغاتی با ویدیونگار همراه باشید.

در تولید محتوای ویدیویی:
باید کاری کنیم که بیننده پای ویدیویی که ساعت‌ها برای تولیدش وقت صرف کرده‌ایم بنشیند.
باید کاری کنیم که تا آخر ویدیومان را ببینید و با میل و اشتیاق به حرف مان گوش بدهد.
باید کاری کنیم که در نهایت، خریدار محصول یا خدمت ما شود.

اما این تمام ماجرا نیست. ما باید بیننده را به یک خریدار تبدیل کنیم. کسی که بعد از دیدن تبلیغ شما در شبکه‌های اجتماعی یا تلویزیون دوان دوان دنبال لنگه‌ی دیگر جورابش می‌گردد، سریع شلوارش را پایش می‌کند و آخرین دکمه پیراهنش را هم می‌بندد. همان کسی که برای رسیدن به مغازه شما پایش را از روی پدال گاز ماشینش بر ‌نمی‌دارد. و در نهایت محصول شما را به هر بهایی خریداری می‌کند.

ویدیونگار

ویدیونگار در ویدیومارکتینگ تخصص دارد؛ نه ساخت تیزرها و ویدیوهای تبلیغاتی. ما برای مارکتینگ احترام زیادی قائل هستیم، پیش از آنکه دست به کار شویم و با ساخت و انتشار چند ویدیو ناقابل، پیام تان را به گش و چشم مشتریان تان برسانیم. ما فروشنده محصولات یا خدمات شما هستیم. فروشنده‌ای که مشتری را با  ویدیو مارکتینگ قانع می‌کند.

ویدیو به دلیل ترکیب گفتار ، موسیقی و تصویر بسیار قدرتمندتر از سایر شیوه های تبلیغات عمل می‌کند؛ اما هر ویدیویی به فروش کالا یا خدمات شما کمک نمی کند.

از آنجایی که تماشای ویدیوهای جذاب و موفق می‌تواند الهام بخش‌ باشد، تصمیم گرفتم چند نمونه را با شما به اشتراک بگذارم. تحلیل خودم را هم به آن اضافه کردم. تحلیل این نمونه ها، ذهن‌های مان را به هم نزدیک ‌می‌کند.

در تحلیل تیزرهای تبلیغاتی تلاش می‌کنیم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • چه محصول یا خدمتی به فروش می‌رسد؟
  • مشتریان آن محصول یا خدمت چه کسانی هستند؟
  • چه پیامی را چگونه به آن‌ها منتقل می‌کنیم؟
  • و در نهایت، آیا این تبلیغ اثربخش است؟

این تبلیغ تاید است!

video
play-sharp-fill

محصول چیست و مشتریانش چه کسانی هستند؟

این تبلیغ دیدنی و خوش ساخت به سفارش شرکت تاید ساخته شده است. همان کمپانی تولیده کننده مواد شوینده در سراسر جهان. در این ویدیو، تاید به عنوان یک پودر لباسشویی خوشنام، شما را تا آخرین لحظه پای حرفش می‌نشاند و بدون آنکه شما را خسته کند، پیامش را با ظرافتی مثال زدنی بارها و بارها به مصرف کنندگان و خریدارانش گوشزد می‌کند. آنچه به خوبی در این ویدیو دیده می‌شود هدف قرار دادن تمام مشتریان این محصول است. از پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تا زوج‌های جوان که همگی می‌توانند در فرآیند تصمیم گیری و خرید این ‌شوینده، در مقایسه با محصول رقبا موثر باشند. بدون آنکه ذره‌ای به رسالت اصلی تبلیغات، رساندن پیام به مخاطبان و فروش لطمه‌ای وارد شود.

پیام این تبلیغ چیست و چگونه به مخاطب هدفش انتقال پیدا می‌کند؟

از همان لحظه اول که دیوید هاربر، بازیگر سریال پر بیننده چیزهای عجیب و غریب را در میان تبلیغات پر تعداد تلویزیون می‌بینید، تعجب می‌کنید. با خودتان می‌گویید این تبلیغات مزخرف تلویزیون تمامی ندارند. حالا نوبت دیوید هاربر است. اما او برای تبلیغ یک سوپر کار این همه شال و کلاه نکرده است. دو سه ثانیه که از تماشای این ویدیو می‌گذرد، خودش این مضوع را به زبان می‌آورد. با طنینی رسا می‌گوید: فکر می‌کنید این تبلیغ یک سوپرکار است؟ یا تبلیغ یک نوشیدنی؟ اما این تبلیغ تاید است!

این حرف را بارها و بارها در این ویدیو تکرار می‌کند. او مهمان ناخوانده‌ای است که تبلیغات محصولات مختلف را خراب می‌کند.  در هر تبلیغی که مردی یا زنی  با یک دست لباس تمیز و مرتب حضور دارد، یک دفعه سر و کله‌اش پیدا می‌شود و حرفش را می‌زند. این تبلیغ تاید است!

چرا از نظر من این تبلیغ اثربخش است؟

اثربخشی این تبلیغ در به کاربردن نشانه‌ها است. لباس های تمیز یک نشانه هستند. فرقی نمی‌کند شما این نشانه‌ها را کجا ببنید. مهم این است که این نشانه‌ها بارها و بارها در طول روز از جلوی چشم تان عبور می‌کنند و هربار که مردی یا زنی را با لباس تمیز و اتو کشیده می‌بینید، قطعا به یاد تاید می‌افتید.‌ چه چیزی از این بهتر؟! آیا این اثر بخش بودن یک تبلیغ را نشان نمی‌دهد؟ در نقد و بررسی تیزر تبلیغاتی حتما باید به اثر بخشی یک تبلیغ دفت کنید.

یک قلم و بی‌نهایت امکانات

video
play-sharp-fill

محصول چیست و مشتریانش چه کسانی هستند؟

سامسونگ و اپل دو رقیب جدی و قدرتمند در بازار گوشی‌های هوشمند برای یکدیگر هستند.  آن‌ها از هر فرصتی برای افزایش سهم بازارشان استفاده می‌کنند.  آنچه شواهد نشان می‌دهد، تسلط کمپانی اپل در بازار گوشی و دیوایس‌های هوشمند است. با این شرایط مدیران سامسونگ دست از تلاش برنداشته‌اند. آن‌ها از هر فرصتی برای تغییر در نگرش خریداران سایر برندها، مخصوصا آیفون استفاده می‌کنند.

هدفشان جایگاه سازی در ذهن وفاداران به اپل و گوشی‌های آیفون است. خریداران گوشی‌های هوشمند عموما جوانان و افراد میانسال جامعه هستند. در یکی از آخرین تلاش‌های سامسونگ، مدیران شرکت تمرکز ویژه‌ای برای ویژگی‌های کلیدی گلکسی نوت سامسونگ کرده‌اند. که به نظر می‌رسد موفق هم بوده اند.

پیام این تبلیغ چیست و چگونه به مخاطب هدفش انتقال پیدا می‌کند؟

تاکید بر مزیت کلیدی گلکسی نوت‌های سامسونگ، نقطه‌ قوت این تبلیغ است. در ثانیه ثانیه‌ی این ویدئو، تمام تمرکز بر قلم گوشی است و نمایش قابلیت‌های بی‌حد و اندازه‌اش. نه خود گوشی! که کار هوشمندانه‌ای است.

در پایان این ویدیو، به عنوان بخشی از کمپین ویدیو مارکتینگ گلکسی نوت سامسونگ، پیامی جلوی چشمتان ظاهر می‌شود که مکمل بازی بی‌عیب و نقص نقش اول این تیزر یعنی قلم نوری گلکسی نوت می‌شود. One Pen, Infinite Possibilities، یک قلم با بی‌نهایت امکانات. به نظرم انتخاب تحسین برانگیزی بوده است.

 

چرا از نظر من این تبلیغ اثربخش است؟

در اطرافیانم خیلی‌ها را می‌شناسم که به شدت طرفدار IOS و گوشی‌های آیفون هستند. همان‌هایی که تا اسم سامسونگ و سیستم عامل اندروید از زبانم بیرون ‌می‌آید چپ چپ نگاهم می‌کنند. اما همین افراد نسبت به گلکسی نوت‌های سامسونگ نظر متفاوتی دارند. تا حدی که بدشان نمی‌آید برای یک بار هم که شده، این گوشی خاص از شرکت رقیب را خریداری کنند. بدون شک تاکید بر ویژگی کلیدی گلکسی نوت‌ها بی تاثیر نبوده است. همان قلم جادویی‌شان را می‌گویم.

کمپین ویدئو مارکتینگ در خدمت حفظ تنوع زیستی کانادا

video
play-sharp-fill

محصول چیست و مشتریانش چه کسانی هستند؟

چند وقت پیش برای ایجاد انگیزه در کشاورزان کانادایی یک کمپین بامزه طراحی و اجرا شد. هدف این کمپین، ایجاد حس مسئولیت پذیری در کشاورزان و تشویق آن‌ها به حفظ  گونه‌های جانوری و گیاهی در مزارع‌شان بود. قرار نبود محصول یا خدمتی فروخته شود. ایجاد آگاهی و تغییر در نگرش کشاورزان نتیجه‌ی دلخواه مدیران پروژه بود.

پیام این تبلیغ چیست و چگونه به مخاطب هدفش انتقال پیدا می‌کند؟

مدیران پروژه حفظ تنوع زیستی برای اثرگذاری بیشتر بر کشاورزان کانادایی، از انیمیشن برای انتقال پیام استفاده کردند. داستان یک کشاورز خیالی که نگران زنده‌ماندن جانوران مزرعه‌اش است، برگ برنده آن‌ها شد. آن‌ها از این طریق تمام توصیه‌ها و پیشنهاداتشان را در نهایت سادگی و شفافیت با مزرعه داران کانادا در میان گذاشتند.

جمع‌بندی

در هفته‌ای که گذشت از میان ده‌ها ویدیوی تبلیغاتی جذاب، به نقد و بررسی تیزر تبلیغاتی از سه کمپانی مختلف و با سه هدف مختلف پرداختم. چند بار آن‌ها را با دقت دیدم و تحلیل خودم را برای شما نوشتم. که امیدوارم رضایت شما را جلب کرده باشم. من امتیاز بالایی به تیم ویدیو مارکتینگ‌شان می‌دهم. مثلا ۸ از ۱۰ شما چه امتیازی می‌دهید؟ در آینده نیز نقد و بررسی تیزر تبلیغاتی را ادامه خواهیم داد.

تهیه و انتشار محتوای ویدیویی تأثیرگذار تخصص تیم ویدیونگار است.

ما فروشنده محصولات و خدمات شما هستیم.

ما پیام شما را در کوتاه‌ترین و مؤثرترین شکل ممکن به گوش مشتریان شما می‌رسانیم.

در پایان، اگر تصمیم‌تان را گرفته‌‌اید و می‌خواهید از مؤثرترین ابزار بازاریابی اینترنتی، یعنی بازاریابی ویدیویی برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنید با ویدیونگار تماس بگیرید.

ویدیونگار به شما مشاوره می‌دهد. کمپین تبلیغاتی شما را طراحی می‌کند و محتوای ویدیویی کمپین را تولید و در مناسب‌ترین رسانه‌ها منتشر می‌کند.

۲ نظر

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.