طراحی و تدوین استراتژی

راهنمای کاربردی بازاریابی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی ویدیویی در شبکه های اجتماعی

ویدیو این روزها پادشاه حوزه‌ی محتواست و بازاریابی ویدیویی مهمترین ابزار رونق این حکمرانی است. آمارهای techcrunch نشان می‌دهد مردم روزانه حدود یک میلیارد ساعت ویدیو در فضای یوتیوب تماشا می‌کنند و شرکت سیسکو اعلام کرده است ۸۰ درصد از ترافیک اینترنت در ۲۰۲۱، ویدیو خواهد بود. پس دیگر مهم نیست شما چه مدل کسب و کاری دارید، توجه به بازاریابی ویدیویی نقشی کلیدی در استراتژی شما ایفا می‌کند.

خوشبختانه امروزه منابع و گزینه های زیادی برای شروع وجود دارد. در اینجا قصد داریم اصول اولیه را به شما بگوییم.

بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی – جذابیت ویدیو برای مخاطبان

چه چیزی ویدیو را شگفت‌انگیز کرده است؟

در دنیای بمباران‌شده با پیام‌های دیجیتالیِ بدون محتوای مناسب، تماشای چهره‌ی شخصی که درباره‌ی موضوعی در حال صحبت است و او را می‍بیند، برای مخاطب قوت قلب است. چرا که این کار باعث می‌شود که اطمینان بیشتری به آن پیام پیدا کند. دیدن چهره و حرکات بدن، به کمک صدا آمده و مانند یک ملاقات حضوری که تاثیر بیشتری از گفتگوی تلفنی دارد، بیننده را جذب می‌نماید.

ویدیو قابلیت‌های ویژه‌ای دارد؛ ما می‌توانیم گاهی فقط با ساخت یک یا چند ویدیوی کوچک که در طول زمان و در پلتفرم‌های مختلف به اشتراک می‌گذاریم، در راه برندسازی برای کسب و کارمان گام برداریم. این ویدیوهای کوچک در عین این‌که سرگرم‌کننده هستند و می‌توان آن‌ها را هرچه ساده‌تر ساخت، گاه می‌توانند بسیار قدرتمندتر از یک وبلاگ تخصصی و پرزحمت در فضای رقابتی عمل کنند.

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی

قبل از شروع بازاریابی ویدیویی چه کار کنیم؟

یک استراتژی اصولی ویدیو مارکتینگ در مرحله‌ی اول نیاز به برنامه‌ریزی دارد و این برنامه ریزی، بستگی به سطح و کیفیتی دارد که می‌خواهید با آن در بین مخاطبان شناخته شوید. بنابراین لازم است تا از کل فرایند و ایده‌ای که دارید و همچنین اهدافی که می‌خواهید به آنها دست پیدا کنید، تصویر روشنی داشته باشید.

مثل هر نوع بازاریابی محتوای دیگر، ویدیوی شما باید در نهایت، مخاطب را نسبت به محصول یا خدمت‌تان دعوت به عمل (Call To Action) کند، بنابراین لازم است برای این سوال‌ها پاسخ روشنی داشته باشید:

  • استفاده از ویدیو درکجای استراتژی شما قرار می‌گیرد؟
  • دعوت به عمل شما چیست؟
  • ویدیوی شما قرار است چه نوع احساساتی را درگیر کند؟
  • کی و در کدام رسانه‌ی اجتماعی قرار است محتوای خود را منتشر کنید؟
  • مشتری در کجای قیف فروش شما قرار دارد؟
  • چه مخاطبی را هدف گرفته‌اید؟
بازاریابی ویدیویی - سیر مشتری

بازاریابی ویدیویی – سیر مشتری

بررسی اجمالی سیر مشتری

به یاد داشته باشید که قرار است برای مشتری تجربه‌ای دلپذیر و مستقیم ایجاد کنید تا نیازش را در مرحله‌ای از این مسیر برطرف کنید. برای مثال اگر شما در حال آگاه‌سازی کلی مخاطبان نسبت به برندتان هستید، با ساخت ویدیویی از نوع داستانی از شرکت می‌توانید به هدف خود برسید، و اگر یک دوره آموزشی را عرضه می‌کنید، با ساخت ویدیوی معرف ارزش دوره را به صراحت روشن کنید.

چند نکته برای ساخت ویدیو در مراحل مختلف سیر مشتری:

۱- آگاه‌سازی

در این مرحله ار بازاریابی ویدیویی، داستانی از خود و ارزش پیشنهادی محصول یا خدمت‌تان ارائه کنید. در مرحله‌ی آگاه‌سازی، ویدیو باید کوتاه، مفید، الهام‌بخش و سرگرم‌کننده باشد. دعوت به عمل باید به یک صفحه فرود یا محتواهای مفید دیگری برای مخاطب ختم شود تا مخاطب با استفاده از محتواهای کامل‌تر بعدی شما را بهتر بشناسد.

۲- حفظ توجه

در این مرحله مشتری متوجه وجود محصول یا خدمتی که شما ارائه می‌کنید شده است، اما باز هم به دنبال نوع دیگری از آن محصول یا خدمت می‌گردد. شما در این مرحله باید تفاوت‌ها و ارزش‌های پیشنهادی را به مخاطب یا مشتریان نشان دهید.

بنابراین به ویدیوهایی کامل‌تر و با مدت زمانی طولانی‌تر از ویدیوهای مرحله‌ی آگاه‌سازی نیاز داریم، که شامل کار با نسخه‌ی نمایشی و نحوه‌ی استفاده کردن از محصول است. لازم است حتما محصول را نشان دهیم و به همین منوال ویدیوهای معرف هم در این مرحله ساخته می‌شوند که کاملا هم کاربردی هستند. ویدیوهای آموزشی هم در بازاریابی خدمات همین نقش را ایفا می کنند.

۳- تصمیم‌گیری

حالا مشتری می‌خواهد محصول یا خدمت را خریداری کند، و وظیفه‌ی ما هموار کردن این فرایند برای اوست. مهمترین مرحله بازاریابی ویدیویی همین است. همچنین باید این احساس را در مشتری ایجاد کنیم که کنترل همه چیز در دست اوست. نیز مطمئن شویم که مشتری کارکرد درست محصول یا خدمت شما را به خوبی متوجه شده است. ساخت و استفاده از ویدیوهای گواه در این مرحله بسیار کارساز است.

۴- حفظ مشتری / وفادارسازی

اینکه کسانی محصول یا خدمت شما را خریداری کرده‌اند پایان کار نیست، با یادآوری اینکه برند شما چه امکانات دیگری دارد یا اینکه همان محصولی که دست مشتری است چه قابلیت‌های دیگری دارد، می‌توانید مشتریان خود را حفظ کنید تا در آینده بازگشت سرمایه‌ی بهتری داشته باشید.

شما می‌توانید با غافلگیر کردن مشتری‌های قبلی به صورت ارائه اطلاعات بیشتر و نحوه استفاده از کالا یا خدمات، یا نمایش ویدیوی تشکر از مشتری کاری کنید که در آینده هم به شما اطمینان کنند و به همین نسبت پیشرفت چشم‌گیرتری هم داشته باشید. در این مرحله باید شرایطی را فراهم کنید که باعث شوید مشتری خود را باارزش ببیند و هرچه بیشتر سرگرم‌کننده باشید.

انواع ویدیو در بازاریابی ویدیویی

انواع ویدیو در بازاریابی ویدیویی

انواع ویدیوهای قابل استفاده در بازاریابی ویدیویی

برای بازاریابی محصول یا خدمت چند نوع ویدیو وجود دارد:

  • ویدیوی معرف (Explainer)
  • ولاگ یا پخش زنده
  • مصاحبه
  • پرزنتیشن
  • بررسی محصول
  • نسخه‌ی نمایشی
  • ویدیوی تبلیغاتی

به نظر شما کدام یک از این انواع مناسب شما است؟ همه چیز بستگی به بودجه، اهداف بازاریابی، مرحله قیف فروش و اولویت‌های شما دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کاربرد مدل های مختلف ویدیو می توانید به صفحه تولید ویدیو در سایت ویدیونگار مراجعه کنید.
اگر یک ویدیوی خیره‌کننده و حرفه‌ای می‌خواهید که به لحاظ فنی و داستانی مخاطبان زیادی را جذب کند، باید با یک شرکت متخصص همکاری کنید.

مدت زمان ویدیوی شما چقدر باید باشد؟

سایت HubSpot این جدول زمانی را پیشنهاد می‌کند:

  • اینستاگرام: ۳۰ ثانیه
  • توییتر: ۴۵ ثانیه
  • فیسبوک: ۱ دقیقه
  • یوتیوب: حداقل ۲ دقیقه
زمان مناسب ویدیو

زمان مناسب ویدیو

هرچند این زمان بندی ممکن است با توجه به نوع محتوا هم متفاوت باشد اما نشان می‌دهد که مدت زمان ویدیوی شما به کانال انتشارتان بستگی دارد؛ مدت زمان ویدیو در هرکدام از این پلتفرم‌ها رابطه‌ی مستقیم با مدت زمان توجه افرادی دارد که از آن پلتفرم استفاده می‌کنند.

به هر حال به دلیل اینکه هر ساله مدت زمان توجه و تمرکز افراد کمتر می‌شود، هرچه پیام کوتاه‌تر باشد، احتمال اینکه مخاطبان بیشتری حوصله کنند آن را تا انتها دنبال کنند، بیشتر می شود. برای اینکه مطمئن باشید مخاطبان شما به خوبی با پیام شما درگیر می‌شوند از تصاویر استفاده کنید؛ یک اسلایدشو یا تصاویر گرافیکی ساده می‌تواند خیلی اثرگذارتر از یک نوشته باشد.

البته که ویدیوهای مفصل‌تر هم مزایای خودش را دارد، از جمله ارائه‌ی مفاهیم با ارزش‌تر و توضیحات دقیق‌تر نسبت به محصول یا خدمت‌تان. مثلا بهتر است برای مجموعه‌های پیچیده، از ویدیوهای بلندمدت‌تر و با تکنیک‌های پیشرفته که جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند استفاده کنید. در اینجا دقت کنید که شروع ویدیو اهمیت بالایی در ادامه توجه مخاطب دارد یعنی با توجه به کوتاه شدن بازه توجه مخاطب، آنچه او را تشویق به دیدن ادامه ویدیو می کند، شروع مناسب است.

نکته: هیچ وقت بی‌دلیل از ویدیوهای مفصل و بلندمدت استفاده نکنید.

انتشار ویدیو در شبکه های اجتماعی

انتشار ویدیو در شبکه های اجتماعی

انتشار ویدیو

شما در وب سایت یا بلاگ شخصی‌تان هم می‌توانید و باید ویدیوهایی آپلود کنید. اما این به تنهایی کافی نیست و  هیچ چیز به اندازه‌ی ویدیو مارکتینگ در رسانه‌های اجتماعی نمی‌تواند برای شما استراتژیک و موثر باشد.

چند نکته‌ی کلیدی برای درک بهتر کاربرد بازاریابی ویدیویی

  • ویدیوی خود را به صورت بی‌صدا (طوری که بیننده خودش صدا را کنترل کند) و با توضیح متنی در صفحه اصلی سایت‌تان قرار دهید. قرار نیست تجربه‌ی مخاطب شما از بازدید سایت‌تان با یک صدای ناگهانی بلند خدشه‌دار شود، باید تا می‌توانید مخاطب را در صفحه‌ی خود نگه دارید.
  • مطمئن شوید ساختار سایت شما، به‌ویژه ویدیوهای آن با صفحه و پخش‌کننده‌های تلفن‌های همراه سازگاری دارد (این روزها گوشی‌های هوشمند پادشاهی می‌کنند) و هر محتوایی که قرار می‌دهید باید به‌راحتی در انواع گوشی‌ها قابل مشاهده باشد.
  • ویدیوهای خود را برای انواع پلتفرم‌ها از نظر سئو بهینه‌سازی کنید و طوری آنها را قرار دهید که باعث بهتر شدن سئو سایت‌تان شود.
  • از تست A/B استفاده کنید تا هرچه بیشتر به ایده‌آل محتوای ویدیویی خودتان برسید.
  • ویدیوی خود را با انواع مختلف محتواهای‌تان ترکیب کنید.
  • تصاویر خاص و شگفت‌انگیز کاور یا فریم ثابت (که قبل از شروع ویدیو نمایش داده می‌شود) می‌تواند بسیار موثر باشد، به‌ویژه در پلتفرم‌های تصویرمدار مانند اینستاگرام.
بازاریابی ویدیویی انتخاب کانال مناسب

بازاریابی ویدیویی – انتخاب کانال مناسب

از مهمترین نکاتی که شما در استراتژی خود باید به آن توجه کنید انتخاب کانال درست و مناسب با برند شما است.

به عنوان مثال، LinkedIn در حال حاضر این قابلیت را به شما می‌دهد که انواع بسیاری از محتوا را به اشتراک بگذارید (متن، اسلاید شو، ویدیو و وبلاگ‌های شخصی). این شبکه‌ی اجتماعی مکان بسیار خوبی برای ارتباط با سایر افراد حرفه‌ای در زمینه‌ی فعالیت خودتان است.

همچنین توییتر هم این قابلیت را به شما می‌دهد که مطالب کوتاه و مهم را هرچه سریع‌تر با هشتگ‌ها به اشتراک بگذارید.

استفاده از پخش زنده در بازایابی ویدیویی

آمارها نشان می‌دهد ۱۰ درصد از ترافیک اینترنت در سال ۲۰۲۱، ویدیوهای زنده خواهد بود. به عنوان مثال امروزه پخش زنده‌ی اینستاگرام جایگاه مهمی را پیدا کرده است به ویژه که فقط ۲۴ ساعت قابل دیدن است.

در اینستاگرام استفاده از آن هم بسیار ساده است، کافی است صفحه را به راست بکشید و از قابلیت‌های استوری، پخش زنده را انتخاب کنید.

پلتفرم‌های دیگر هم این قابلیت را دارند یا به‌زودی اضافه خواهند کرد.

استفاده از ویدیوی زنده در بازایاربی

استفاده از ویدیوی زنده در بازایاربی

چند نکته برای استفاده از پخش زنده:

  • در نظر داشته باشید کامنت‌ها با اینکه در زمان حال ارسال می‌شوند، ممکن است تاخیر داشته باشند.
  • پخش زنده برای تعامل با بینندگان پرشمار ایده‌آل نیست، اما قطعا تاثیرگذار خواهد بود و این تعامل رو در رو باعث می‌شود مخاطب شما احساس کند برای شما ارزشمندتر است.
  • برای پخش اخبار و اطلاعات روزانه عالی است.
  • مخاطبان خود را قبل از شروع پخش زنده در جریان قرار دهید (حتی می‌توان یک برنامه‌ی بلندمدت و ثابت داشت).
  • چند کانال یا رسانه‌ی اجتماعی مناسب پیدا کنید و از آن‌ها برای پخش زنده استفاده کنید.
  • پخش زنده‌ی باکیفیتی تولید کنید که بیننده را خسته نکند.
  • از نظرات مردم استفاده کنید تا پخش زنده‌ی بهتری را در آینده داشته باشید.
  • ویدیوی زنده‌ی ضبط‌شده را در آینده به انواع محتواهای دیگرتان اضافه کنید.

بهینه‌سازی برای جست‌وجو و ردیابی

عنوان ویدیوی شما باید دارای معنی مشخص و ارزشمند باشد؛ به یاد داشته باشید که عنوان ویدیو فقط برای اطلاع مخاطب از مقالات یا ویدیوهای داخل کانال، صفحه اینستاگرام یا سایت شما نیست، بلکه برای نمایش برند شما در موتورهای جستجو بسیار موثر است. بنابراین بسیار مهم است که اگر ویدیویی از کاربرد محصول یا خدمت‌تان را منتشر می‌کنید، حتما اسم برند شما به نوعی در آن ذکر شود. به این ترتیب عنوانی که مناسب باشد می‌تواند مخاطبان را به برند شما برساند. پس تا می‌توانید عنوان را کوتاه و دقیق انتخاب کنید.

بهینه سازی ویدیو

بهینه سازی ویدیو

همچنین توضیحات زیر عکس (کپشن) هم جایگاه مهمی دارد و هرچه از کلید واژه‌های مناسب‌تری استفاده کنید، در بهتر دیده شدن‌تان در موتورهای جستجو کارآمدتر خواهد بود.

نکته: پیدا کردن کلید واژه‌ی مناسب حوزه فعالیت‌تان شما را به ایده‌های جدیدی برای ساخت ویدیو می‌رساند.

برای درک هرچه بهتر درباره نحوه‌ی عملکرد ویدیوهای‌تان می‌توانید از Google Analytics برای وب سایت، و اطلاعات insight اینستاگرام و لینکدین و سایر ابزارهای تحلیلی در شبکه های اجتماعی استفاده کنید، مثلا چه کسانی بیشتر ویدیوی شما را تماشا می‌کنند. این تحلیل‌ها به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید ویدیوهای‌تان در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی عملکرد بهتری دارند یا چه جاهایی بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند. همه چیز را یادداشت کنید و نگه دارید تا از آن‌ها برای اصلاح استراتژی‌تان استفاده کنید.

امیدواریم با خواندن این مقاله به قدرت بازاریابی ویدیویی در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی پی برده باشید و هرچه سریع‌تر تولید انواع محتواهای ویدیویی را به استراتژی بازاریابی خود اضافه کنید.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.