ساخت و تولید

چگونه کیفیت صدای بهتری هنگام فیلم‌برداری با گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های موبایل داشته باشیم؟

نویسنده: ویدیونگار

امروزه همه می‌توانند به‌سادگی با استفاده از تلفن‌های هوشمند، دوربین‌های موبایل، آی پد و انواع تبلت فیلم‌برداری کنند اما اغلب فراموش می‌کنند که کیفیت صدا به‌اندازه تصویر با اهمیت است؛ مشکل صدا در ویدئو در هر نوع ابزار موبایلی چالش بزرگی است.
در حال حاضر بیشتر تجهیزات موبایل همچون گوشی‌های هوشمند، آی پدها و انواع تبلت دوربین فیلم‌برداری فوق‌العاده‌ای دارند که با آن می‌توان فیلم‌هایی با کیفیت عالی (حداقل رزولوشن ۷۲۰p HD) ضبط کرد. این ویژگی‌ باعث شده که عموم مردم به صورت روزمره به فیلم‌برداری از صحنه‌های مختلف بپردازند و ویدیو ضبط شده با استفاده از تکنیک‌های ساده فیلم‌سازی ظاهری حرفه‌ای داشته باشد.
بااین‌حال بزرگ‌ترین نقص در فیلم‌برداری با تلفن همراه کیفیت صدا است. بیشتر میکروفن‌های تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های موبایل چند سویه، بسیار حساس و با پوشش بسیار محدود هستند، به‌عبارت‌دیگر این میکروفن‌ها به‌هیچ‌وجه برای تولید ویدیوهای باکیفیت طراحی نشده‌اند. به همین دلیل بیشتر افراد پس‌ازاینکه با تلفن هوشمندشان تصویری با کیفیت عالی ضبط کردند تازه متوجه کیفیت صدای وحشتناک آن می‌شوند.

پس چگونه می‌توان مشکل صدا در ویدئو را در فیلم‌برداری با تلفن همراه حل کرد؟

در اینجا ۵ روش برای بهتر شدن کیفیت صدا در فیلم‌برداری با تلفن همراه مطرح می‌شود:

۱- محل فیلم‌برداری را با دقت انتخاب کنید

اولین عامل برای بهبود کیفیت صدا در ویدیوهای تولید شده با گوشی‌های هوشمند، آی پد، تبلت و دوربین سایر تجهیزات موبایل، انتخاب دقیق و صحیح محل فیلم‌برداری است. محل فیلم‌برداری بسیار مهم است زیرا ماهیت میکروفن گوشی همراه شما به‌گونه‌ای است که تمامی نویزهای محیط را دریافت می‌کند. بنابراین برای مثال اگر در محیط باز درحالی‌که باد در حال وزش است، فیلم‌برداری می‌کند احتمال افت شدید کیفیت صدا وجود دارد. اما اگر در مکانی با سروصدای کم و یا داخل ساختمان فیلم‌برداری کنید می‌توانید کیفیت صدا را بسیار بالا ببرید زیرا نویزهای دریافتی میکروفن کمتر هستند.

۲گوشی

۲-  تدوین صدا با یک صوت جدید

اگر ویدیو خوبی ضبط کرده‌اید اما کیفیت آن مناسب نیست، بهتر است که صدای ویدیو با فایل صوتی بهتری جایگزین کنید. برای ضبط صدای جداگانه از دستگاه ضبط صدای با کیفیتی استفاده کنید که مطمئن هستید نتیجه خوبی برای شما دارد. اگر نمی‌توانید گفتگو را جایگزین کنید، موسیقی متن به آن اضافه کنید، موسیقی و افکت‌های صوتی می‌تواند جاگزین خوبی باشند. سپس می‌توانید از ابزارهای تدوین ویدیو برای حذف صدای ضبط شده توسط دوربین و جایگزینی آن با صدای بهتر استفاده کنید. این اقدامات مشکل صدا در ویدئو را سریعاً حل می‌کنند.

۳- از یک دستگاه ضبط صدای خارجی (اکسترنال) استفاده کنید

انواع بسیاری میکروفن خارجی برای تجهیزات موبایل وجود دارد. شما می‌توانید از این میکروفن خارجی به‌عنوان جایگزین میکروفن داخلی دستگاه خود در زمان فیلم‌برداری با تلفن هوشمند استفاده کنید. اگر از میکروفن خارجی یا ضبط صوت دیجیتال دستی در زمان فیلم‌برداری استفاده کنید، کیفیت صدای بهتری برای ویدیو شما به دست خواهد آمد مشروط بر آنکه به ادامه نکاتی که می‌آید توجه کنید. بسیاری از این میکروفن‌های خارجی جهت‌دار هستند و می‌توانند صدای ناخواسته و نویزهای محیطی را حذف کنند.

۴-  گوشی همراه یا دوربین موبایل را به منبع صدا نزدیک کنید

میکروفنی را که برای ضبط صدا استفاده می‌کنید تا جای ممکن به منبع صدا نزدیک کنید، مهم‌ترین ترفند برای ضبط صدای باکیفیت برای ویدیو همین است. فاصله مشکلاتی را هم برای صدا و هم تصویر ایجاد می‌کند. وقتی‌که از منبع صدا دور باشید، صداهای ناخواسته زیادی ضبط می‌شوند و اندازه صدایی که شما می‌خواهید شدیداً افت پیدا خواهد کرد. صدای کسی که به شما نزدیک‌تر است را بهتر می‌شنوید؛ در مورد ضبط صدا نیز همین‌طور است. پس اگر در حال فیلم‌برداری از یک گفتگو هستید، تا جای ممکن دستگاه ضبط صدا را به آن محل نزدیک کنید تا صدایی متمرکز، مشخص و واضح داشته باشید و مشکل صدا در ویدئو را حل کنید.

۵- در زمان فیلم‌برداری، گوشی هوشمند یا دوربین موبایلتان را ثابت نگه دارید

وقتی‌که در حال ضبط ویدیو با گوشی هوشمند، آی پد، تبلت یا سایر دوربین‌ها هستید، دستگاه را تکان ندهید، این کار باعث می‌شود که کیفیت صوتی و تصویری ویدیو افت پیدا کند. تکان دادن بی‌دلیل دستگاه در زمان فیلم‌برداری باعث ایجاد صدای ناخواسته زیادی خواهد شد. برای اینکه کیفیت صدا بهتر شود از یک سه‌پایه استفاده کنید تا گوشی هوشمند یا میکروفن خارجی را از تکان‌ها و لرزش‌های احتمالی حفظ کند.

این ترفندها به شما کمک می‌کند که در هنگام ضبط ویدیو، صدای باکیفیت‌تری داشته باشد، همچنین از یک ویدیو حرفه‌ای اما ضبط‌ شده با گوشی هوشمند، آی پد، تبلت و … لذت ببرید.

۶۳ نظر

  • سلام. یک مشکل برای من پیش آمده. من یک ویدیوی آموزشی رو با برنامه اسنگیت ضبط کردم. ویدیو در کامپیوتر که باز میکنم مشکلی نداره ولی در گوشی صداش به شدت ضعیفه و وقتی هندزفری میزارم صداش خوبه ولی بدون هندزفری تقریبا صدایی نداره. میشه راهنمایی کنید؟

    • سلام. ممکنه مشکل با بردن کلیپ در یک برنامه تدوین (مثلا پریمیر) و تنظیم کانالهای چپ و راست صدا درست بشه. گاهی اوقات هم مربوط به سمپل ریت هست که با اکسپورت مجدد از داخل برنامه تدوین ، درست میشه.

  • سلام،وقت بخیر ویدئو نگار عزیز ،در زمینه ی تولید محتوای غذایی میخوام شروع به کار کنم،این کلیپ هایی که صدای خرد شدن مواد غذایی رو‌به صورت سه بعدی با وضوح بالا فیلمبرداری میکنه،از نرم افزار خاصی استفاده میکنن یا میکروفن؟

    • سلام و ممنون از سوالتون. البته باید ببینم کلیپ رو ، ولی در کل این جور صداها رو با میکروفن های قوی تر و جهت دار ضبط می کنند. مثلا با گان که به سمت مواد غذایی جهت دهی شده باشه، یا ممکنه میکروفن کوچکی پشت ظرف طوری که دیده نشه قرار بدهند. بهتره یه نمونه برام بفرستین که دقیق تر بتونم بگم. روی شماره خودم واتس اپ کنید. ۰۹۱۲۱۹۳۵۲۳۸
      ضمنا امکان ضبط جدای صداها و صداگذاری ویدیو هم هست.

  • سلام خسته نباشید
    چرا هندزفری های بلوتوثی به دوربین گوشی وقل نمیشن موقع فیلم گرفتن!؟
    ینی موقع فیلم گرفتن صدا از میکروفون گوشی ضبط میشه بجای هندزفری بلوتوثی!
    اما توی ویس ریکوردر و اینها همچین مشکلی نیست!

    • سلام و ممنون از پیغامتون
      انقدر مدل گوشی ها متفاوته که دیگه جواب این سوال رو ندارم. اما جواب کلی اینه که ستینگ دوربین رو چک کنید، نرم افزار فیلمبرداری رو عوض کنید.

  • من گوشیم redmi note 8 pro هست و هنگامی که دوربین موبایلم روشن باشه (چه ضبط فیلم چه مکالمه تصویری) نه میکروفن بویا و نه هندزفری بلوتوثم کار نمیکنه،چطور میتونم مشکل رو حل کنم.

    • سلام و ممنون از پیامتون
      کار نکردم با این گوشی … ولی به صورت کلی ، تو ستینگ دوربین ببینید گزینه ای داره برای تنظیم این مورد ، اگر چیزی نبود، یه نرم افزار دوربین دیگه نصب کنین و با اون امتحان کنین. نرم افزار اصلی به احتمال زیاد به صورت دیفالت از میکروفن خود گوشی استفاده میکنه.

  • سلام من تبلتم سامسونگه . در ابتدا خوب اما مدتیه که وقتی بدون هندزفری در واتساپ صدا ضبط میکنم یا فیلم میگیرم صدا ندارن . برای انجام این کارها باید از هندفری استفاده کنم اما نمیتونم از هندزفری استفاده کنم .

    • سلام.
      دستگاه باید قاعدتا تشخیص بده که وقتی هندزفری بهش وصل نیست از میکروفن اصلیش استفاده کنه. احتمالا جایی تو تنظیماتش باید روی external microphone مونده باشه. من تنظیمات همه دستگاهها رو نمیشناسم.

      • سلام من در بازی گارنا فری فایر از صفحه فیلم ضبط میکنم با این برنامه های ریکوردینگ بعد وقتی دوستم میکروفنش رو روشن میکنه که حرف بزنیم ازونجا به بعد صدا ضبط نمیشه باید چیکار کنم دقیقا چون میخوام فیلم رو تو یوتوب اپلود کنم اگه صدا نباشه هم نمیشه

        • سلام و تشکر از سوالتون،
          معمولا نرم افزار های رکوردر از یک سورس برای ضبط صدا استفاده میکنن و وقتی میکروفن روشن میشه چون یک سورس صدا به گوشی اضافه میشه درنتیجه نرم افزار رکوردر قاطی میکنه که از کدوم سورس باید ضبط کنه و معمولا هیچ کدوم و ضبط نمیکنه. پیشنهادم اینه که یه نرم افزار رکوردر دیگه امتحان کنین و اگر باز نشد، صدا رو با یه نرم افزار جدا همزمان ضبط کنین و بعدا روی تصویر سینک کنین.

  • سلام چه نرم افزاری رو در اندروید برای دریافت صدا موقع فیلم برداری از هندزفری بلوتوثی میشناسید؟
    cinema FV5 خوبه؟

  • سلام خسته نباشید
    من برای یوتیوب فیلم رکورد میکنم اما همیشه دورو برم شلوغه و پر سر و صدا و صدای همه توی فیلم میفته
    یه راه حلی ندارین که توی فیلم فقط صدای خودم رکورد شه؟
    راستی جای مشخصی هم برای کار ندارم که ساکت باشه
    لطفاً یکم راهنماییم کنید

    • سلام و ممنون بابت پیامتون
      اصولا چاره ای جز ساکت کردن محیط اطراف یا صحبت با صدای خیلی بلند تر از محیط ندارید…
      مگر اینکه میکروفن های gun استفاده کنید که فکوسش روی سورس صدا خیلی بهتر از میکروفن های دیگه هست. در اون صورت هم باز صدای محیط ضبط میشه ولی صدای اصلی از همه واضح تر و بلند تر هست.

  • دوست عزیز من برای یوتیوب محتوا میسازم.میکروفون هم خیلی خوبه.یقه ای هستش.من خیلی راحت نویز رو با برنامه حذف میکنم ولی یه جاهایی مثل نفس کشیدن یا بعد یه وقفه ای صحبت کردن انگار یه سوتی میکشه.خواهش میکنم کمکم کنید

    • مربوط به نرم افزار نویز گیر هست. دینویزرهای اتوماتیک معمولا هیمنطوری اند. جاهایی که سکوت داره ، نرم افزار نمیتونه تشخیص بده که سکوت هست و فکر میکنه 🙂 که صدا خیلی کم هست. در نتیجه خود نویز رو به جای صدای اصلی در نظر میگیره و حذف نمیکنه. پیشنهاد میکنم نویز ها رو با اکولایزر یا فیلتر های highpass حذف کنید. درواقع باید فرکانس های بالا رو که معمولا نویز در اون فرکانس ها هست ، به صورت دستی کم کنید.

  • سلام
    من دفترم کنار اتوبانه و برای کارم فیلم های اموزشیمو با موبایل تهیه میکنم ، اما متاسفانه توی فیلم صدای محیط هم ضبط میشه ، صدای ماشین و بوق … راهی هست که فقط صدای من تو فیلم ضبط بشه و اینقدر صدای محیط گرفته نشه ؟ مثلا تنظیم خاصی رو موبایلم انجام بدم یا رو هندزفری بلوتوث ؟

    • سلام و ممنون از پیامتون.
      دو پیشنهاد دارم. یکی اینکه اگر نور مصنوعی مناسب دارین، پنجره رو با یه ورق یونولیت ضخیم بپوشونید. فوم های اکوستیک ضخیم هم میتونید استفاده کنید. هم تاحدودی صدای بیرون رو کم میکنه و هم جلوی انعکاس صدا در محیط خودتون رو میگیره.
      دوم اینکه به جای هندزفری از یک میکروفن بهتر مثل مثلا boya m1 استفاده کنید . به موبایل میخوره. این میکروفن ها صدای نزدیک رو بهتر از صداهای دور ضبط میکنند.
      یک کار دیگه هم که ممکنه کمک کنه این که کمی بلند تر صحبت کنید. معمولا وقتی گوشی صدای بلند رو دریافت میکنه برای اینکه صدا وز وز نکنه مجبوره ولوم رکورد رو پایین بیاره و در نتیجه صدای محیط کمتر ضبط میشه.

  • سلام خسته نباشید کلیپ هایی در اینستاگرام تولید شده که منبع ظبط کننده صدا یک گوشی تلفن همراه هست می خواستم بدونم چجوری با یک گوشی فیلم بگیریم و با یک گوشی دیگه صدای فیلم رو ظبط کنیم

    • سلام میثم جان
      این کار رو با نرم افزارهای ادیت فیلم میشه انجام داد. مثلا تو پریمیر تصویر و صدا رو توی پروژه اضافه میکنید و با انتخاب هردو ، گزینه sync رو میتونید بزنید. به شرط اینکه یه صدای قابل تشخیص هم روی گوشی که باهاش تصویر ضبط کردین، وجود داشته باشه میتونه اتوماتیک از روی صدا ، این کار رو انجام بده.
      اگر هم موبایلی که باهاش تصویر میگیرین، خیلی دور از سوژه هست، بعد از شروع رکورد و قبل از اینکه سوژه شروع به صحبت بکنه ، یک بار جلوی دوربین دست بزنید ( شبیه کلاکت تو فیلم ها دستتون رو محکم به هم بزنید) . طوری که صداش توی موبایل صدا و تصویرش توی موبایل تصویر ضبط بشه. بعد در نرم افزار تدوین، لحظه برخورد دست توی تصویر رو با صدای ضبط شده روی هم بندازین.
      بازهم اگر سوالی بود در خدمتم.

  • سلام من در حال ساخت یک فیلم کوتاه هستم فیلمبرداری رو با دوربین انجام میدم اما صدای مطلوبی ضبط نمیشه خرید میکروفون های مخصوص صدابرداری هم هزینه بر هستند میتونید مقداری راهنماییم کنید که صدای هوا حداقل کمتر در ویدیو بیفتد و صدای بازیگر ها وضوح بهتری داشته باشه

    • سلام و ممنون بابت پیامتون
      پیشنهادم اینه که اگر شخصی به عنوان صدابردار سر صحنه دارید یا میتونید داشته باشید، گان با بوم اجاره کنید، این میکروفن ها به خاطر فرم لوله ای که دارند، صدای محیط رو کمتر دریافت میکنند. اگر این امکان نیست، چند موبایل رو همزمان برای ضبط صدا استفاده کیند که میشه در جیب بازیگران بگذارید یا بهتر اینکه با استفاده از هندزفری بیسیم که روی گوش یا لباس بازیگر نصب هست، صداها رو ضبط کنید.

  • سلام من میخوام با استفاده از میکروفن هندزفری صدام رو ضبط کنم و فاصله ام‌با دوربین جوری نیست که بتونم‌ مستقیم هندزفری رو به خود اون گوشی وصل کنم و باید با یه گوشی دیگه صدا رو ضبط کنم و میخواستم بدونم میشه یه جوری طول سیم هندزفری رو زیادتر کنم؟یا اگر نمیشه میشه یه برنامه خوب برای میکس صدا و فیلم توی اندروید معرفی کنید
    ممنون

    • سلام سروش جان و ممنون از پیامتون
      کابلهای اکستنشن یا افزایش طول رو میتونید راحت پیدا کنید. فقط بهتره مثل هندزفری خودتون اتصال ۴ قسمتی داشته باشه . مثل این لینک. اونایی که سَری سه قسمتی دارند به احتمال زیاد با هندزفری کار نمیکنند.

  • سلام من نوازنده پیانو هستم پیانو آکوستیک هستش میخوام صدای پیانو رو به همراه صدای خودم با موبایل ضبط کنم میشه یه میکروفن قیمت مناسب معرفی کنید
    ممنون

    • سلام و ممنون از پیامتون
      متاسفانه میکروفن های موسیقی رو من نمیشناسم. این میکروفنهای ساده برای مصاحبه و کارهای آموزشی و… مناسب هستند ولی برای رکورد صدای ساز و آواز زیاد خوب نیست. . از متخصصین موسیقی سوال بفرمایید بهتر هست.

  • سلام. من برای کارم حتما باید از میکروفون هنگام تصویربرداری استفاده کنم
    یه سوالی هست که هنوز جوابشو نگرفتم
    من نمیخوام هزینه زیادی بکنم و میخوام یه ریکوردر سونی معمولی همراه با یه میکروفون معمولی تهیه کنم
    میخوام بدونم آیا استفاده از ریکوردر جز راحتی ضبط صدا از نظر کیفی هم تاثیر مثبتی نسبت به ریکوردر گوشی داره یا خیر؟

    • سلام دوست عزیز و ممنون از پیامتون.
      اگر ستینگ ضبط صدا روی گوشی شما قابل تنظیم است یا از نرم افزار رکوردری استفاده میکنید که امکان تنظیم کیفیت دارد، تفاوت خاصی بین رکورد سونی و گوشی شما نیست. به خصوص وقتی قرار هست از میکروفن روی رکورد استفاده نکنید. اصولا قدرت رکوردهای سیار بیشتر روی میکروفن ها هست تا خود رکوردر. حتی برنامه هایی هستند که روی گوشی صدا رو بصورت wav بدون فشرده سازی ذخیره میکنند. مگر اینکه دامنه فرکانس بسیار گسترده تری لازم داشته باشید (کاربرد برای موسیقی یا گویندگی بسیار حرفه ای) که به میکروفن خاص تر و رکوردر قوی تری نیاز دارید. برای ضبط صدای معمولی نیازی به تجهیزات خاص و گران قیمت نیست.
      اگر هنوز پاسخ برای شما کاملا واضح نیست، بفرمایید که بیشتر توضیح بدم.

  • هنگام ضبط دسکتاپ و آنچه پخش میشود، درصورتیکه از هندزفری استفاده کنم ، صدای درون فیلم،قطع میشه و فقط صدای محیط ضبط میشه. چطور مشکل رو حل کنم؟ البته با وصل بودن هندزفری

    • سلام و ممنون از پیامتون
      با چه نرم‌افزاری روی دسکتاپ ضبط میکنید؟ برای مثال camtasia به راحتی میتونه همه سورسهای صدا رو فعال یا غیر فعال کنه. اگر بیشتر توضیح بدین ممنون میشم.
      ارادت

  • سلام خسته نباشید.من یک هندزفری بلوتوث دارم که موقع ضبط ویدیو اصلا صدارو رکود نمیکنه و میکرفون گوشی صدارو ضبط میکنه.دلیلش چیه؟! و چجور میتونم مشکلو حل کنم ؟! ممنون

    • سلام و ممنون از پیغامتون. در سوالات قبل هم مطرح شده بود. اگر گوشیتون آپشنی داده که ضبط صدا از طریق بلوتوث رو فعال میکنه ، میشه. معمولا در بخش ستینگ، قسمت recording و بعد قسمت source باید آپشن فعال کردن بلوتوث باشه.
      اگر نیست، برنامه cinema fv-5 رو امتحان کنید. آپشن ورودی صدا از بلوتوث رو میده بهتون.

  • سلام ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ….من در حال تصمیم گیری برای خرید گوشی خوب هستم . لایو اینیستا گرام برام خیلی مهمه که تصویر و صدای با کیفیت بالا بتونم لایو بذارم ،در منزل با گوشی خانوده که از میان رده های سامسونگ هستن a50,a30 امتحان کردم و بیننده لایود از کیفیت پایین صدا خبر دادن، با آیفون ۵s هم صدای خوب ولی تصویر بد حاصل شد .حالا سوالم اینه که اگر بخام از میان رده ها بخرم میشه کیفیت صدا را با یک میکروفن اتصالی بالا برد ؟ اگر پیشنهادی از بین مدلها برای هدف من دارین میتونین معرفی کنید لطفا؟

    • سلام. ممنون از پیامتون
      اصولا صدا رو با گوشی حتما باید با میکروفن ضبط کنید. چون نمیشه گوشی رو زیاد به سوژه نزدیک کرد، باید از میکروفن استفاده بشه. برای ویدیوهای ضبط شده (غیر لایو) میتونین از دو گوشی استفاده کنین. یکی برای ضبط صدا ( که میشه تو جیب گوینده قرار بگیره) و یکی برای تصویر. بعدا هم تو نرم افزار منتاژ، میکس بشه.
      بنابراین روی انتخاب گوشی بیشتر به کیفیت تصویر توجه کنید. صدا به هر حال باید با میکروفن گرفته بشه.
      ضمنا برای کیفیت صدا، روی محیطی که دارین لایو میگیرین دقت کنید. خیلی خلوت و نزدیک به دیوار کیفیت صدا رو بد میکنه. مبلمان خودش باعث کنترل و کم کردن ریفلکس صدا از دیوار ها میشه.
      اصولا سعی کنید گوشی رو موقع لایو، روی پایه نگه دارنده نصب کنید و در اطراف گوشی اجسام صاف که میتونه صدا رو برگردونه (مثل سطح میز، دیوار، شیشه …) نباشه.
      برای دوربین گوشی هم در مشخصاتش دنبال دیافراگم بازتر (عدد کوچکتر – مثلا f2 یا ۱٫۸) باشین که با نور کم داخل منزل، بتونید تصویر بهتری داشته باشید.
      امیدوارم جواب سوالتون رو گرفته باشد. 🙂

  • سلام من با دوربین کنون مخصوص فیلم و عکس فیلمبرداری کردم حالا ریختم روی لپ تاپ و به گوشیم منتقل کردم حالا روی گوشی صدا نداره اصلن ولی روی خود دوربین و لپ تاپ داره مشکل چی هست؟

    • سلام و ممنون از پیامتون
      قبلا دیدم این مشکل رو . مربوط به کانالهای صدا هست.
      لاین صدای چپ و راست رو جفتش رو بندازین روی هم درست میشه. معمولا اگر تو منتاژ موسیقی هم اضافه کنید فقط صدای موسیقی در موبایل پخش میشه و صدای دوربین نیست. تجربتون رو با ما هم به اشتراک بگذارین.

  • سلام من میخوام یه سری فیلم با گوشیم از خودم بگیرم و به اشتراک بزارم اما نمیدونم چطوری کلیپ خوبی بسازم که معقول و عالی باشه ممنون میشم راهنمایی کنید اینکه با کمک چه چیزایی میتونم به تنهایی این کارو انجام بدم

    • سلام. ممنون از پیامتون
      خیلی سوال کلی هست. برای شروع یک سری ویدیو در مورد فیلمبرداری با موبایل در صفحه اینستاگرام ویدیونگار @videonegar24 هست که می تونین ببینین.

  • سلام ممنون بابت پیگیریهاتون
    تماماً پاسخهارو خواندم
    قصد فیلمبرداری با کیفیت صدای بالا دارم
    در اتاق یک محیط استودیو معمولی و ساده درست کردم
    زمین سرامیکه
    هندزفری بلوتوث نوکیا دارم
    گوشی a7 2016 سامسونگ
    با بلوتوث میشه تلفن صحبت کرد
    و با یه برنامه به اسم
    میتونم موزیک هم گوش بدم
    اما موقع فیلم برداری کار نمیکنه و چند برنامه سعی کردم میدا کنم که بی‌فایده بود
    میکروفون خوانندگی دارم
    ۱. آیا راهی هست از هندزفری استفاده کنم؟
    ۲. نهایتاً راهی هست با میکروفن بزرگ متصل کنم

    البته تویکی از پاسخهاتون دیدم گفتید باید فیش چهاتایی داشته باشه
    ممنون از اطلاعات و سایت مفیدتون

    • سلام. ممنون بابت پیامتون
      در بعضی موبایلها رو میشه در قسمت تنظیمات ورودی صدا از بلوتوث رو فعال کرد.
      لطفا ببینید در قسمت تنظیمات گوشی، قسمت recording داره ؟ اگر داره قسمت Source رو چک کنید که آپشنی برای رکورد صدا از Bluetooth داره یا نه. اگر داشت فعالش کنید 🙂 بعضی موبایلها اینطوری مساله شون حل میشه.
      در مورد میکروفن بزرگ هم باید تبدیل به فیش موبایل تهیه کنید. متاسفانه تو سایتها ندیدم. اگر تهران هستین جمهوری رو چک کنین.
      و لطفا تجربتون رو با ما هم به اشتراک بگذارین.
      تشکر

  • سلام من میخواستم یه میکروفون irig mic lav بخرم میخواستم بپرسم ایا کیفیتش برای ضبت صدای خواننده خوبه و میشه به گوشی های اندرویدی متوسط وصلش کرد مثلا samsung a5 اگه نمیشه لطفا یه میکروفون مناسب بهم پیشنهاد کنید خیلی ممنون

    • سلام. با این میکروفن کار کردم و برای مصاحبه های یک و دو نفره مناسبه. اما برای صدای خواننده خیر. مگر اینکه صرفا برای منظور خاصی استفاده بشه ( مثلا وسط مصاحبه یه بیت هم بخوانند… ) باید سطح استاندارد کاری رو که میخواین انجام بدین مشخص کنید. اگر میخواید برای کار موسیقی ازش استفاده کنید و ترک ضبط شده رو ببرید تو پروسه میکس و مسترینگ، اصلا میکروفن مناسبی نیست. خیلی از طیف صدا برای کار حرفه ای باید ضبط بشه که تو این میکروفن ها این اتفاق نمی افته. و هیچ موبایلی هم برای ریکورد صدای خواننده به صورت حرفه ای مناسب نیست چون معمولا کمی نویز مدار وارد موج صدای ضبط شده میشه که ممکنه اولش با اسپیکر موبایل شنیده نشه ولی کیفیت درستی برای میکس نداره. شرایط محیطی ضبط هم خیلی مهمه. برای انتخاب میکروفن و رکوردر صدا از دوستانی که کار حرفه ای در استودیو های ضبط موسیقی انجام می دهند راهنمایی بگیرید. تخصص بنده نیست.
      تشکر از پیامتون

  • سلام

    ببخشید من یک هدست دارم که میکروفن هم داره، زمان صحبت و رکورد صوت کار میکنه ولی فیلم که میگیرم صوت رو از میکروفن ظبط نمیکنه دلیاس چیه، گوشیم هم هوآوی نوآ ۳ آی هست

    • سلام. اگر موقع ضبط صدا می فرمایید که به خوبی این کار انجام می شود و فقط موقع فیلمبرداری مشکل دارین، پس هم هدست و هم گوشی سالم هستند. جستجو کردم و ظاهرا افراد زیادی با گوشی های هوآوی همین مشکل را دارند و راه حلی خاصی هم پیشنهاد نشده بود. پیشنهاد بنده این است که از چند نرم افزار دوربین به غیر از نرم افزار خود گوشی استفاده کنید و تست بگیرید. ضمنا همه دسترسی های لازم برای استفاده از میکروفن و دوربین را به آنها بدهید. ترجیحا حتی قبل از اجرای اولین بار نرم افزارها، هدست شما متصل باشد که اگر دسترسی خاصی رو طلب می کرد، پیغام بده… ما را هم از نتیجه تست با خبر کنید ممنون میشیم 🙂

  • سلام وقت بخیر … یک فیلم با گوشی گرفته شده که کیفیت صدا بسیار پایینه… با چه نرم افزاری میتونم صدا رو بلندتر کنم؟ برام خیلی مهمه ممنون میشم جواب بدین.

    • سلام دوست گرامی،
      اکثر نرم افزارهای تدوین به این ابزارها مجهز هستند. البته کیفیت پایین رو باید بهتر توضیح بدین، مثلا اینکه صدای محیط خیلی زیاده یا صدا در داخل محیطی ضبط شده که صدا میپیچه و گنگ و نامفهوم شده … با توجه به هر موردی یابد از فیلترها و ابزارهای مختلفی برای اصلاح صدا کمک گرفت. این نکته رو هم عرض کنم که شرایط بد صدا رو نمیشه کلا اصلاح کرد بلکه میشه وضوح صدا رو تا جایی که میشه بهتر کرد. اگر مایل بودین قسمتی از فیلم یا صدا رو برای بنده بفرستین شاید بتونم بهتر راهنمایی کنم.
      ارادتمند
      قیاسی

    • از نرم افزار کیوبیس استفاده کن. و پلاگین های ریستوریشن که برای این کار ساخته شدن. denoise

    • سلام من دوربین مخفی ضبط میکنم و باید صدا رو توسط یه گوشی دیگه ضبط کنم این کار چجوری ممکنه؟
      همزمان با فیلم گرفتن

      • سلام و ممنون از پیغامتون
        اگر بعد از فیلمبرداری، با نرم افزارهای تدوین روی کامپیوتر کار میکنید ، به راحتی قابل انجامه.

        گوشی که فیلم میگیره ، یه صدای بی کیفیتی هم داره ضبط میکنه. صدا رو از گوشی که صدا میگیره توی نرم افزار منتاژ به صدای روی خود فیلم میتونین سینک کنید. در پریمیر این کار رو خودش هم اتوماتیک انجام میده.

        اگر گوشی که فیلم میگیره هیچ صدایی از صحنه رو ضبط نمیکنه ، یه حرکت مشخص با صدای مقطعی ( مثل یک بار دست زدن ) ایجاد کنید. تصویرش رو گوشی درحال فیلمبرداری میگیره و صداش رو گوشی ضبط صدا. بعد در نرم افزار منتاژ لحظه ایجاد صدا رو در لاین صدا و تصویر به صورت دستی باهم سینک میکنید. ( قدیما که فیلمهای سینمایی با نگاتیو ضبط میشد، اون ضربه ای که با کلاکت جلوی دوربین میزدند برای همین کار بود)

        ارادت

    • سلام من یه میکروفن یقه ای گرفتم موقعی یه ضبط صدا خیلی خوبه فقط موقع ی فیلمبرداری گوشی صدا رو ضبط میکنه و انگار میکروفن وصل نیست ول توی گوشی مینویسه ضبط صدا از هدست خارجی ولی گوشی صدا رو ضبط میکنه با تشکر

      • سلام و ارادت. این موضوع رو من تجربه نکرده بودم. اگر مینویسه با external microphone قاعدتا باید درست کار کنه. ولی پیشنهادم اینه که از یک نرم افزار فیلمبرداری قوی تر استفاده کنید. مثل open camera

  • سلام بنده کلی فیلم ضبط کردم چطور میتوانم صدای فیلم ها رو بهتر کنم ایا نرم افزار خاصی وجود داره که بتوانم اکولایزر صدای فیلم هامو بهتر کنم؟؟؟؟؟؟؟ لطفا کمکم کنید

    • سلام. با بسیاری از برنامه های تدوین فیلم و ادیت صدا میتونید این کار رو انجام بدین. فیلمهای ضبط شده رو با چه نرم افزار ادیت می کنید؟

    • سلام. بنده فیلمی را باگوشی همراهم ضبط کرده ام اما هندزفری بلوتوثی گوشیم در هنگام فیلمبرداری روشن بوده . اکنون فیلم ضبط شده صدا ندارد . برای برگرداندن صدا چه کاری را باید انجام بدهم. سپاس

      • با سلام و ارادت
        اگر لاین صدا کلا ضبط نشده باشد، متاسفانه کاری نمی شود کرد. فایل صدا را در یک نرم افزار تدوین یا ادیت صدا باز کنید که waveform نمایش بدهد. ببینید موج صدا وجود دارد یا خیر.

  • سلام. برای اینکه صدای فیلم برداری مون با کیفیت باشه از چه میکروفن خارجی استفاده کنیم؟ اسمش با برندش چیه؟ خیلی گشتم. هیچ جا ندارن همچین چیزی
    ممنونم

    • سلام دوست عزیز. پیشنهاد بنده میکروفن سیم دار Boya M1 هست. کیفیت بسیار خوبی داره و قیمتش هم به نسبت منطقیه. مزیت دیگرش علاوه بر کیفیت، اینه که هم به دوربین و هم به موبایل وصل میشه. برای رنج قیمت بالاتر و کمی کیفیت بهتر میکروفن لاوالیر Rode رو پیشنهاد می کنم. البته میکروفن های بیسیم هم میتونین اگر بودجه کافی در اختیار دارید استفاده کنید که برند Rode رو تو قیمت متوسط پیشنهاد میکنم. برند boya هم بیسیم داره و قیمتش مناسبه ولی معمولا زود خراب میشه … خیلی بدنه و متریال ضعیفی داره ولی کیفیت صداش خیلی خوبه. اگر سوال دیگری هست بفرمایید که در حد توان پاسخگو باشم.

  • سلام . من قرار شده ب عنوان تدوین گر یک کلیپ کار کنم . دیروز تصویر بردار به من زنگ زد و گفت که نمیتونه میکرفون خارجی رو به گوشی‌ خودش متصل کنه و صدا از همان میکرروفون گوشی ضبط میشه . چه با هندزفری یا میکرفون ویا هدفون بلوتوثی امتحان کردم دیدم راست میگه . میشه راهنمایی کنید

    • سلام.
      در اتصال میکروفن خارجی به گوشی موبایل باید عرض کنم که اکثر گوشی ها برای ورودی میکروفن به فیش چهار قسمتی که مخصوص گوشی موبایل هست نیاز دارند. همان فیشی که در هندزفری های سیم دار استفاده شده. میکروفن هایی که فیش معمولی (دو یا سه قسمتی) دارند به تعدادی از موبایلها متصل نمی شوند.
      اما اینکه با خود هندزفری گوشی هم مشکل وجود دارد باید بررسی کنید که آیا اتصال هندزفری به گوشی سالم هست و باهاش راحت صحبت می کنید یا خیر. اگر در صحبت تلفنی مشکلی ندارد باید به تنظیمات نرم افزاری که برای ضبط صدا روی گوشی استفاده می کنید مراجعه کنید. در برخی گوشی ها اگر نرم افزار ضبط صدا باز باشد و سپس هندزفری را متصل کنید پیغامی مبنی بر استفاده گوشی از میکروفن خارجی یا هندزفری ضاهر می شود. اگر این اتفاق نمی افتد به تنظیمات برنامه مراجعه کنید یا نرم افزار دیگری برای ضبط صدا روی گوشی نصب فرمایید.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.