ساخت و تولید

بازگشت به اصول اولیه: قانون یک سوم و نقاط طلایی در فیلم سازی

نویسنده: ویدیونگار

استفاده از قانون یک سوم می‌تواند تا حد زیادی تعداد بینندگان ویدئو شما را افزایش دهد. در اینجا روش‌هایی برای بهره‌گیری از این تکنیک در ویدئوهای بعدی شما مطرح می‌شود.

اولین مرحله در فراگیری حرفه‌ای نحوه کار با دوربین و تنظیم نما، آشنایی با مفهوم یک سوم است.
اگر تابه‌حال در مورد این قانون چیزی نشنیده‌اید، بهتر است به تعریف گریس فاسل (GraceFussell) در این مورد دقت کنید:
“فرض کنید که بر روی هر عکسی یک چارچوب ۳ در ۳ وجود دارد. شما باید عناصر اصلی در عکس را بر این چارچوب هماهنگ سازید- محل تلاقی خط‌های عمودی و افقی، نقاط طلایی تصویر است. شما می‌توانید این ترتیب‌ها را برای تصاویر پیچیده و چندلایه هم در نظر بگیرید”

نقاط طلایی بر روی چارچوب ۳ در ۳ محل‌هایی هستند که چشم شما به‌صورت خودکار به آن‌ها نگاه می‌کند تا اطلاعات کسب کند. وقتی تمرکز اصلی تصویر را در طول این چارچوب قرار می‌دهید، در نتیجه تصویری زیباتر و هنری‌تر برای بیننده خواهد بود.
درباره آموزش رعایت قانون یک سوم در عکس‌های ثابت مطالب و مقالات متعددی در اینترنت وجود دارد. در اینجا چند نکته درباره چگونگی استفاده از قانون یک سوم در تصاویر متحرک مطرح می‌شود.

جای‌گیری

معمولاً در یک برداشت، موضوع تصویر باید منطبق بر تقاطع‌های خطوط افقی و عمودی باشد، برای نمونه در تصویر بالا این جای‌گیری را می‌بینید. موضوع می‌تواند یک شخصیت یا یک شیء باشد، این دو معمولاً با یکدیگر در یک صحنه حضور دارند. اغلب هر یک از آن‌ها در طرف مقابل چارچوب قرار می‌گیرد تا توجه یکسانی به سمت خود جلب کند. پیرامون اشیا باید اندکی فضا وجود داشته باشد تا بیننده آن شیء را دقیق و واضح ببیند. اگر شخصیت در وسط قاب قرار بگیرد، تمام توجه به سمت او خواهد بود و شی‌ء دیگر محل توجه نخواهد بود.

نکته دیگر در قانون یک سوم هدایت کردن است. به این معنی که شما شخص را به‌گونه‌ای در قاب قرار می‌دهید که مخاطبش در نقطه مقابل توجه سوژه قرار گیرد. این تکنیک ماهیت روان‌شناختی دارد زیرا وقتی چشم به اطلاعات ناکافی (مانند بازیگری که به خارج تصویر می‌نگرد) نگاه می‌کند، به دنبال تکمیل این نگاه است. در تصویر بالا بازیگر در حال نشان دادن چیزی به فردی خارج از تصویر است. حتی با وجودا ینکه چیزی در سمت چپ قاب وجود ندارد، ذهن ما به‌صورت خودکار نتیجه‌گیری می‌کند که شخصی در آن‌سوی تصویر قرار گرفته است. اگر در کادر بالا قسمت یک س.م سمت چپ خالی نبود، هدایت ذهنی اتفاق نمی افتاد و تصویر ضبط‌ شده بی‌معنی بود.

قانون یک سوم - خطوط نگاه

خطوط نگاه

استفاده از قانون یک سوم روشی عالی برای قرار گیری خط نگاه است. تصویر بالا را ببینید. کاملاً طبیعی و خوش حس دیده می‌شود، این‌طور نیست؟ در ادامه مطالبی که در اول مقاله گفته شد، از آنجا که چشم بیننده به‌صورت خودکار به دنبال کسب اطلاعات از تلاقی این خطوط یک سوم است، می‌تواند به‌سادگی متوجه عمق و احساسی بودن صحنه از نحوه نگاه بازیگر شود. چون اولین چیزی که در کادر می بیند چشمان بازیگر است. انسان‌ها اطلاعت زیادی را از روی چشم‌های یکدیگر کسب می‌کنند بنابراین وقتیی که آن‌ها را در یک نقطه مناسب در ترکیب تصویر خود قرار دهید، بیننده به‌صورت طبیعی متوجه چیزی که شما قصد نمایشش را دارید، می‌شود.

قانون یک سوم - تغییر فکوس دوربین

تغییر فوکوس دوربین

وقتی‌که قصد استفاده از تکنیک تغییر فوکوس را دارید، محل قرار گرفتن شیء بسیار مهم است. استفاده از قانون یک سوم روشی مناسب برای یافتن محلی است که بایدشیء را در آن قرار دهید. در تصویر بالا، لیوان و بازیگر هر دو وزن بصری بالایی دارند. تغییر فوکوس از پس‌زمینه به پیش‌زمینه نشان می‌دهد که لیوان تأثیر بیشتری از بازیگر دارد.
ممکن است بگویید در این تصویر شی‌ء و سوژه از نظر مکانی بسیار به هم نزدیک هستند اما نزدیکی نوعی حس فوریت و اورژانس را به بیننده انتقال می‌دهد. فاصله آن‌ها دارای تعادل کامل است. اگر فاصله بیشتر شود این دو سوژه از هم جدا خواهند بود و اگر نزدیک شود صورت بازیگر با لیوان پوشیده می‌شود و تمام احساسات مهمی که قرار است از دیدن بازیگر دریافت کنیم از بین می‌رود.

درمجموع قانون یک سوم ممکن است مفهوم ابتدائی باشد اما تأثیرش بر روی ترکیب تصویر شگفت‌انگیز است. در دفعات بعدی که خواستید فیلم‌برداری کنید، قابلیت خطوط تقسیم‌بندی (grid feature) دوربینتان را فعال کنید تا نقاط طلایی و چارچوب تصویر برای شما مشخص باشد. باور کنید به نتایجی فوق‌العاده در فیلم خود خواهید رسید.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.