طراحی و تدوین استراتژی

اهمیت ویدئو مارکتینگ ؛ بهترین استراتژی بازاریابی چیست؟

آموزش ویدیو مارکتینگ

 اهمیت ویدئو مارکتینگ

امروزه اهمیت ویدئو مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال بر کسی پوشیده نیست و در این سالها بصورت قابل توجهی تکامل یافته است.

از انیمیشن‌های ساده و تبلیغاتی که با کمترین خلاقیت فقط درباره محصول حرف می‌زنند تا پخش زنده و فرمتهای جدید شبکه‌های اجتماعی.  در حال حاضر روش‌های زیادی برای افزودن ویدیو به بازاریابی دیجیتال شما وجود دارد.

ما در این مقاله دو هدف را دنبال می‌کنیم اول اینکه اهمیت ویدئو مارکتینگ را در بازاریابی دیجیتال بررسی می‌کنیم و بعد به روشهای ساخت استراتژی در حوزه ویدیو مارکتینگ می‌پردازیم.

نخست برای اینکه متوجه بشید ویدیو مارکتینگ در سال ۲۰۱۸ چه جایگاهی دارد شما را به خواندن اطلاعات زیر دعوت می‌کنم.

آموزش ویدیو مارکتینگ

چند آمار از جایگاه ویدیو در سال ۲۰۱۸

اطلاعاتی که در اینجا گفته میشه از آخرین آمار سایت wyzowl است که هر ساله بررسی‌ها و نظرسنجی‌های دقیقی را انجام می‌دهد.

  • ۸۱% شرکت‌ها از ویدیو برای اهداف بازاریابی استفاده می‌کنند که این آمار در سال ۲۰۱۷ ،۶۳% بوده است.
  • به طور میانگین هر شخص روزانه یک ساعت و نیم ویدیو تماشا می‌کند.
  • ۸۱%  از افراد، بعد از دیدن ویدیو محصول یا خدمت را خریداری می‌کنند.
  • ۷۶% از بازاریاب‌ها ادعا می‌کنند که ویدیو کمک زیادی به فروششان می‌کند.
  • درآمد تبلیغاتی اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۷ میلیارد دلار بوده است.
آموزش ویدیو مارکتینگ

حالا که متوجه شدید ویدیو برای فروش بهتر محصول و خدمت چه کمکی می‌تواند به شما کند چند روش جالب برای استفاده از ویدیو در بازاریابی را به شما معرفی می‌کنم.

پخش زنده (ویدیو لایو)

ویدیوهای لایو، امروزه محبوبیت خاصی پیدا کرده‌اند و همه کارشناسان پیش بینی می‌کنند که این روند همچنان ادامه خواهد داشت. در اینجا چند مزیت پخش زنده را بررسی می‌کنیم:

    برای مخاطبان جذاب است و اعتبار شما را افزایش می‌دهد. اقتصادی است، احتیاجی به سرمایه گذاری در تولید ندارد و احتیاج به ویرایش ندارد و بعد از اتمام نیز می‌توانید آن را برای اهداف دیگر ذخیره کنید.

بازدیدها و کیفیت بازدیدها را افزایش می‌دهد، زیرا ویدیوی زنده در شبکه‌های اجتماعی محبوب است و مخاطبان را کنجکاو می‌کند

قاب‌های عمودی و مربع

فرمت‌های ویدیو در حال تغییر است، و بر تمام جنبه‌های تولید و طراحی تأثیر گذاشته است. در حالی که ویدیوها را در قاب افقی می‌گرفتند گوشی‌ها و تبلت ها همه چیز را عوض کردند و امروزه حتی برندهای معتبر نیز ویدیوهای خود را در قاب‌های جدید می‌سازند چون بر این عقیده هستند که مخاطب در این روزها همه چیز را اول روی گوشی خود می‌بیند و راه کار محبوب این روزها برای نزدیک شدن به مخاطب از طریق ویدیو، قاب مربع شکل است زیرا مخاطب در هر حالتی (افقی یا عمودی) که گوشی خود را به دست گرفته باشد می‌تواند ویدیو را به راحتی ببیند.آمار نشان می‌دهد ۶۷% مردم تمایل بیشتری به دیدن کامل ویدیوهای مربع شکل دارند.

 آموزش الکترونیکی

ویدیوهای محصول و خدمات می‌توانند ابزار قدرتمندی باشند، اما انعطاف پذیری ویدیو باعث می‌شود تا استفاده کنندگان زیادی داشته باشد، مثل آموزش الکترونیکی.  چنین آموزش‌هایی می‌تواند برای کسب درآمد از فیلم‌ها و کمک به انتقال اطلاعات به مشتریان مناسب باشد. شما از چنین روشی می‌توانید حتی برای آموزش کارمندان و کارآموزان داخلی شرکت خودتون استفاده کنید یا آموزش و بازاریابی را با ایجاد یک ویدیو ارزشمند برای کاربران و مشتریان خود ارائه دهید.

آموزش ویدیو مارکتینگ

ویدیوهای پشتیبانی شده

ویدیوهای پشتیبانی شده(Sponsored videos) در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام می‌توانند بسیار پربازده باشند، شما می‌توانید با اسپانسر شدن یک یا چند شخص تأثیر گذار در شبکه‌های اجتماعی بازدید محتوای خود را بیشتر کنید و بازگشت مالی بهتری داشته باشید. اما حتماً نتایج خود را به دقت بررسی کنید و اگر احتیاج به تغییر داشت اعمال کنید.

ویدیوهای ۳۶۰ درجه

این روزها ویدیوهای ۳۶۰ درجه به شکل قابل توجهی محبوب شده‌اند، این نوع ویدیوها برای نشان دادن محصول و تجربه استفاده از خدمات شما بسیار جالب و جذاب است. به طور مثال سایت‌های مشاور املاکی که از این قابلیت استفاده می‌کنند قطعاً بازدید بیشتری دارند. نمونه دیگر استفاده از این تکنیک google 360 street view  است.

 قیف فروش ویدیو

به همان شیوه‌هایی که از انواع محتوا مثل کمپین‌های تبلیغات ایمیلی برای هدایت کردن مخاطب خود استفاده می‌کنید، از طریق ویدیو مارکتینگ هم می‌توان مخاطب را در سه مرحله قیف که شامل آگاه سازی، حفظ توجه و تصمیم گیری است قرار داد. اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها به شما این قابلیت را می‌دهد که دسته بندی دلخواه از مخاطبانتان را داشته باشید و بر اساس همان دسته بندی بازاریابی خود را انجام دهید. برای درک بهتر قیف فروش اینجا را کلیک کنید.

حالا که متوجه شدید ویدیو مارکتینگ در این سالها چه جایگاهی پیدا کرده می‌خواهیم چند راه کار برای ساخت استراتژی ویدیو مارکتینگ رو به شما نشان بدیم:

چگونه یک استراتژی ویدیو مارکتینگ بسازیم

۱) پرسونا و مشتریان خود را تعریف کنید

برای اینکه مطمئن بشید ویدیوی شما به درستی با مشتریانتان در ارتباط است، باید اطمینان حاصل کنید که پیام درست را به مخاطب هدفتان می‌رسانید.  برای انجام هرچه بهتر این کار، باید وقت زیادی را در راستای به دست آوردن شناخت کامل از مخاطبانتان بگذارید و از آنجایی که ویرایش متن بسیار راحتتر و کم خرج تر از ویدیو است، بهتر است که قبل از تولید محتوای ویدیویی خود مطمئن باشید تا مخاطب هدف خود را به درستی درک کرده‌اید تا پیام‌هایتان، در جای درست و به اشخاص مورد نظرتان هدایت شود.

۲) شاخص کلیدی عملکرد(KPI) و هدفتان را بسازید

بعد از تعریف مخاطبانتان شما نیاز به تعریف شاخص‌های کلیدی عملکرد و در عین حال قابل اندازه گیری برای کمپین ویدویی خودتان دارید.  بدون هدف، شما نمی‌توانید برگشت سرمایه خود را محاسبه کنید و متوجه بشید که استراتژی شما به درستی کار می‌کند یا خیر. برای فهم بهتر اینکه چه چیزی برای مخاطبتان مفید است یکی از روش‌ها استفاده از تست A/B است.

تست A/B چطور کار می‌کند؟

شما با ساخت و یا تدوین دو مدل ویدیو و پخش آن برای دو دسته از مخاطبتان –  مثلاً فیلم A را برای دسته اول و فیلم B را برای دسته دوم فرستاده‌اید-  و با تحلیل نتایج آنها به درک بهتری از ساخته خود می‌رسید و با تکرار این کار به نتایج دقیق‌تری خواهید رسید.

۳)  نوع ویدیو و پلتفرم خود را مشخص کنید

این روزها انواع مختلفی از پلتفرم‌ها وجود دارد که می‌تواند میزبان ویدیو شما باشد مثل اینستاگرام، نشریات الکترونیک، تبلیغات تلویزیونی، سایت‌هایی که بانک ویدیویی هستند و … شما باید تحقیق کنید تا متوجه بشید مخاطب هدف شما در کدام یک از این پلتفرم‌ها وقت بیشتری صرف می‌کند و برای انتقال پیامتان بستر مناسب‌تری هستند . بعضی از این پلتفرم‌ها برای ویدیوهای کوتاه مناسب هستند، در حالی که بعضی از اینها برای پخش زنده بهترند.  هنوز هم بعضی از سایت‌ها برای فیلم‌های بلند مدت مناسب هستند تا بتوانید در مراحل مختلف قیف فروش مخاطبتان را هدایت کنید.

۴)  ویدیوهای مقرون به صرفه و ارزشمند بسازید

مطمئن بشید که ویدیو شما با داشتن هویت بصری از بقیه برندها متمایز و قابل تشخیص است، سپس داستانی را بنویسید که با اهداف و نام تجاری شما منطبق باشد. شما می‌توانید خودتان ویدیو را بسازید یا از یک تیم حرفه‌ای خارج از شرکت خود بخواهید که آن را بسازد.  ویدیوهایی که خودتان می‌سازید کم خرج و تولید آن سریعتر است در حالی که اگر از یک تیم حرفه‌ای بخواهید که محتوای شما را بسازد باعث می‌شود تا پیام شما به درستی و با کیفیت مناسب به مخاطب شما برسد.

آموزش ویدیو مارکتینگ

روش های ویدئو مارکتینگ

تا حالا متوجه شدید چطور ویدیو تولید کنید، در اینجا می‌خواهیم بعضی از محتواهایی را معرفی کنیم که اگر از طریق ویدیو انتقال داده شوند، مخاطبان را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد:

  • درباره شرکت : نگاه سریع به شرکت شما، خدمات و محصولاتی که دارید
  • اطلاعیه مهم : برای خبر دادن رویدادهای مهم و یا معرفی محصول جدید
  • نسخه نمایشی محصول یا خدمت: مشخصات محصول، قبل و بعد ، آموزش استفاده
  • ویدیوهای گواه
  • ویدیوهای فصلی : برای شفاف سازی و دادن آمار به مشتریان
  • پرسش و پاسخ : پاسخ به سوالهای مشتریان و توضیح محصولات جدید

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع محتوا اینجا را کلیک کنید.

حالا که متوجه شدید در عصر جدید، بازاریابی دیجیتال و مخصوصاً ویدیو مارکتینگ چه جایگاهی پیدا کرده است با مطالعه و شناخت استراتژی‌های مختلف و بخصوص استراتژی‌های ویدیو مارکتینگ، برای انتقال هرچه بهتر پیام، معرفی محصول و خدمات خود از طریق ویدیو به مخاطب تلاش کنید و یا اگر از یک تیم حرفه‌ای برای انتقال پیامتان استفاده می‌کنید با خواندن این مقاله از فرایند تولید و تحلیل کمپین تبلیغاتی ویدیویی اطلاعات کافی به دست آورده‌اید.

ویدیونگار

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.