ساخت و تولید

پنج ترفند فیلم برداری در فضاهای کوچک

نویسنده: ویدیونگار

آیا شده کوچک بودن فضا برای ساخت ویدیو شما را نگران سازد؟ در اینجا با پنج روش مفید زمانی که تجهیزاتتان در محل فیلم‌برداری جا نمی‌شوند آشنا خواهید شد و پاسخ سوال چگونه فیلم برداری کنیم را می یابید.
شاید این‌طور به نظر برسد که میان کار کردن در پروژه‌های عظیم و پروژه‌های شخصی و مستقل تفاوت زیادی نیست اما دشواری‌های به‌ظاهر کوچکی در کارهای مستقل وجود دارد که شاید به مشکلات جدی در تولید منجر شود. یکی از این دشواری‌ها که فیلم‌سازان مستقل معمولاً آن را نادیده می‌گیرند فضای فیلم‌برداری است. زمانی که فضای کافی برای فیلم‌برداری تدبیر نشده است چه باید کرد؟
قاعدتاً اینکه تولیدکنندگان فیلم‌های حرفه‌ای، بیشتر لوکشین خود و حتی فضاهای ساده‌ای مانند خانه و اتاق را در استودیو می‌سازند دلیل دارد. این کار باعث ایجاد تسلط بر همه مراحل فیلم‌برداری می‌شود علاوه بر اینکه به فیلم‌سازان امکانات دیگری مانند فضای کافی برای قرار دادن دوربین‌ها، ریل‌گذاری و جابه‌جایی تجهیزات نورپردازی می‌دهد. وقتی‌که آخر هفته را صرف فیلم‌برداری در یک اتاق با دوربین‌های دیجیتال کراپ سنسور و نورپردازی سه نقطه ای می کنید، نمی توانید دیوارها را جابجا کنید تا فضای مناسب برای لوازم نورپردازی و دوربین و بوم میکروفن و بازیگران ایجاد نمایید.
پس وقتی‌که در یک فضای بسته قرار می‌گیرید از این ترفندها که آزمایش خود را پس داده‌اند برای استفاده حداکثری از فضا بهره ببرید.

۵

۱- استفاده از دوربین‌های فول فریم

اولین ترفندی که می‌توانید از آن استفاده کنید تا از حداکثر فضای محدود بهره‌گیری کنید، نوع دوربین است. اگر در محیط کوچک با دوربین کراپ سنسور (crop sensor) فیلم‌برداری کنید، از لحاظ فضای تصویر خود را در شرایط بدی قرار می‌دهید. در عوض با استفاده از دوربین‌های فول فریم (و لنز مناسب) می‌توانید به‌وسیله کاهش فضای موردنیاز بین دوربین و سوژه، پوشش تصویری مناسب تری از محیط داشته باشید. امروزه دوربین‌های فول فریم با کیفیت زیادی در بازار موجود هستند. این اولین نکته در پاسخ به سوال چگونه فیلم برداری کنیم، است.

۲- با نمای باز تصویربرداری کنید

اگر با دوربین فول فریم تصویربرداری کنید امکان این را دارید که برای هر تصویر لنز مناسب را انتخاب نمایید. بااین‌حال در نظر داشته باشید که در محیط کوچک علاوه بر نمای بسته، گاهی نیاز به گرفتن نمای باز دارید. انتخاب یک لنز بسته به  تأثیری که می‌خواهید القا کنید انجام می‌شود. بنابراین گاهی نیاز به فیلم‌برداری با نمای بسیار باز (مثلاً لنز ۱۲ میلی‌متری فیش-آی) به وجود می‌آید. البته این کار در خطوط تصویری که معمولاً صاف هستند حاشیه و انحنا ایجاد می‌کند.

۵ترفند۴

۳- مشکلات نورپردازی

بزرگ‌ترین مشکل فیلم‌برداری در محیط‌های کوچک نداشتن تسلط در نورپردازی است. عمده نورپردازی‌ها نیازمند چراغ‌های بزرگ روی پایه‌های عریض نورپردازی و فیش و منبع تغذیه‌های دست و پاگیر است. البته لازم نیست همیشه این‌طور باشد.
امروزه چراغ‌های آل ای دی زیادی هستند که می‌توانند برای شما نورپردازی سینمایی را در فضاهای کوچک فراهم کنند. علاوه بر این، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید خودتان آن‌ها را اجرا کرده و فضای کمتری از محیط را اشغال کنید. همچنین می‌توانید از نور محیط به همراه صفحه‌های انعکاس نور (یا نور سایه پر کن) برای داشتن نور طبیعی‌تر و سبُک استفاده کنید

۵ترفند

۴- تقلب کنید (درها / پنجره‌ها)

یکی از ترفندهایی که اکثر دانشجویان فیلم‌سازی با آن آشنا هستند راه‌های مختلف تصویربرداری تقلبی در فضاهای کوچک به‌وسیله قرار دادن دوربین بیرون از اتاق یا صحنه است. این روش میان دانشجویان فیلم‌سازی معمول است زیرا زمانی که تازه شروع به کار می‌کنید معمولاً دوربین‌های شما قدیمی و کراپ سنسور بوده و دارای لنزهای تنگ و مشخصات غیرحرفه‌ای است که شمارا مجبور به استفاده از روش‌ها و ترفندهای خلاقانه می‌کند.
یکی از این ترفندها که به خاطر فضای محدود به کار گرفته می‌شود قرار دادن صحنه درون خانه، بیرون آوردن دوربین و زوم کردن از پنجره یا درب به داخل اتاق است. البته مدیریت تنظیمات دوربین برای این کار در فضاهای مختلف قدری دشوار خواهد بود ولی این کار روشی ساده برای ایجاد حداکثر فضای لازم جهت ایجاد نمای موردنظر شماست.

۵-جعل کنید (نمای نزدیک در مکان‌های مختلف)

یک‌راه دیگر القای وجود فضای کوچک به‌صورت جعلی است. نیازی نیست برای همه صحنه‌ها این کار را انجام دهید ولی اگر یکی از نماها در فضای کوچک برای شما مشکل‌ساز شده است، ترفندهای خلاقانه‌ای هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به بیننده القا کنید که تصویر در فضای دیگری ضبط شده است.
به این مثال توجه کنید: اگر در حال ضبط تصویری از سرویس بهداشتی هستید و نیاز به گرفتن عکس‌العمل بازیگر زیر دوش دارید، اگر قاب خود را درست ببندید تنها چیزی که نیاز است یک دیوار کاشی و مقداری آب می‌باشد. برای داشتن فضای بیشتر و گرفتن نماهای خیلی نزدیک می‌توانید از محیط ساختگی، تصویر چاپ‌شده از دیوار حمام و شلنگ آبیاری استفاده کنید. به همین راحتی تصاویر را جعل کنید.

رعایت نکات بالا بخشی از پاسخ به سوال چگونه فیلم برداری کنیم می باشد. اگر نیاز به مشاوره ای در حوزه ی فیلم بردای دارید روی ویدیونگار حساب کنید.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.