ساخت و تولید

وسایل لازم برای فیلمبرداری؛ پس از خرید دوربین به چه وسایلی نیاز داریم

نویسنده: ویدیونگار

آیا بالاخره موفق شدید دوربینی را که مدت‌ها در انتظار داشتنش بودید، بخرید؟ وسایل لازم برای فیلمبرداری که در مرحله بعد به آن‌ها نیاز دارید چیست؟

حالا که دوربین موردعلاقه‌تان را خریداری کرده‌اید می‌دانید که به مواردی مانند باتری، لنز و کارت حافظه نیاز دارید. بااین‌حال اگر بدنه اصلی و قابلیت های مد نظر خود را در نظر نگیرید، گام بعدی نیازمند دقت ویژه است. اول از همه باید نوع فیلمی که قرار است با دوربین خود ضبط کنید را مشخص نمایید. فقط به مهارت یا بودجه خود فکر نکنید. در ادامه وسایل لازم برای فیلمبرداری را به شما معرفی می کنیم.

لنز کاربردی و مناسب

از جمله تجهیزات آزموده و تأیید شده برای فیلم‌سازی با بودجه کم، لنزهای ۵۰ میلی‌متری یا اصطلاحا لنز نرمال(در دوربینهای فول فریم) هستند. این لنزها ارزان و سبُک بوده و در فیلم‌برداری با کیفیت بدون اتلاف وقت عمل می‌کنند. مزیت استفاده از لنز ارزان ۱٫۸ ۵۰mm عمق میدان کمی است که دوربین شما می‌تواند بگیرد. این عمق کم حس سینمایی و منحصربه‌فردی به فیلم می‌دهد و باعث می‌شود که بتوانید در محیط‌های محدودتر فیلم‌برداری کنید.

سه‌پایه

به لحاظ منطقی گام بعدی برای تولید ویدئو، داشتن یک سه‌پایه چرخان است که با ویژگی‌های دوربین هماهنگ باشد. اگر دوربین دی اس آل آر (DSLR ) یا دوربین بدون آینه (Mirrorless ) دارید، بهتر است که سه پایه‌ای متناسب با آن خریداری کنید. کمی ولخرجی کنید و سه‌پایه‌ای محکم بخرید این‌گونه می‌توانید با تغییر دوربین کماکان از همان سه پایه استفاده کنید.

اسلایدر (Slider)

پس‌ازاینکه در چرخاندن و متمایل ساختن سه‌پایه مهارت کافی پیدا کردید گام بعدی جابه‌جایی دوربین در جهت افقی و عمقی است. خریدن اسلایدر برای فیلم سازان یک دغدغه ذهنی است. فرقی نمی‌کند می‌توانید خودتان یکی از آن‌ها را بسازید یا اینکه با صرف زمان کافی به دنبال برندی بروید که آن را می‌شناسید، به‌هرحال اگر به دنبال ارتقای احساس و نگرش مخاطب نسبت به اثرتان هستید خرید اسلایدر ضروری است. داشتن اسلایدر می‌تواند امکان برداشت‌های عرضی و عمقی با سرعت ثابت برای شما فراهم کند که خود در ادامه ارزش کلی اثر تولیدی شما را بالا خواهد برد.

میکروفون

هر کسی که حتی یک‌بار با هر نوع دوربینی کار کرده است می‌داند که میکروفون داخل دوربین‌ها کاملاً بدردنخور است. اما اشکالی ندارد زیرا یافتن راهکارهای صدابرداری ارزان و با کیفیت مناسب آسان‌ است. شرکت تجهیزات صدای رود (RODE) اخیراً در یک ویدئو تبلیغی محصولی را معرفی کرده که مستقیماً بر روی دوربین نصب می‌شود. چنین تجهیزاتی می‌تواند شما را از نگه‌داشتن بوم صدا بر فراز سوژه و یا استفاده از نیروی همکار برای این کار بی‌نیاز سازد. بااین‌حال برای صدابرداری اگر سوژه شما بدون تحرک است، می‌توانید از یک میکروفون یقه‌ای استفاده کنید. همچون سه‌پایه و لنز، بر اساس نوع ویدئویی که قصد کار بر روی آن را دارید، تجهیزات صدا خرید کنید.

نورپردازی

نورپردازی صحیح می‌تواند یک چالش جدی باشد. شناخت دمای رنگ‌ها و نوع نورها و شرایط ویژه آن‌ها می‌تواند زمان‌بر باشد. اما به‌عنوان نقطه شروع می‌توان از لامپ‌های ارزان‌قیمت ال ای دی و پایه‌های ایستاده استفاده کرد. اگر قرار است از یک مصاحبه فیلم‌برداری کنید یا در مکان ثابت قرار دارید، خرید و استفاده از یک رفلکتور ارزان قیمت توصیه می‌شود.

وسایل دست دو بخرید

سخت نگیرید؛خریدن وسایل دست‌دوم هیچ مشکلی ندارد. دوربین‌ها و وسایل دست‌دومی که خریداری کرده‌ام عمدتاً مشکلی به‌غیراز چند شکاف و صدای دینگ نداشته‌اند (که البته چنین مشکلاتی بر روی عملکرد دوربین تأثیر نمی‌گذارد). خرید وسایل لازم برای فیلمبرداری حتی از نوع دست‌دوم اش روشی مناسب برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تسریع در روند رسیدن به نتیجه دلخواه است.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.