ساخت و تولید

هنگام فیلم‌برداری حرفه‌ای در تنظیم مثلث نوردهی دقت کنید

نویسنده: ویدیونگار

زمانی که آن‌قدر مهارت پیداکرده‌اید که از فیلم گرفتن با تلفن همراه سراغ دوربین‌های دیجیتال تک لنز یا بدون آینه بروید باید با مثلث نوردهی آشنا شوید. مثلث نوردهی قدمتی به‌اندازه تاریخ عکاسی دارد. برای عکس گرفتن این مثلث شامل بالانس کردن دیافراگم، حساسیت لنز (ISO) و سرعت شاتر برای نوردهی مناسب است؛ اما برای ضبط فیلم نمی‌توان از این مثلث برای تنظیم نوردهی استفاده کرد و متأسفانه اکثر آموزش‌ها آن را اشتباه ارائه می‌دهند. هنگام ضبط ویدئو شما سرعت شاتر را یک‌بار تنظیم می‌کنید و دیگر آن را تغییر نمی‌دهید. این قضیه باعث می‌شود کسانی که با دوربین‌های دیجیتال تک لنز و بدون آینه کار می‌کنند فقط دو متغیر برای تنظیم نوردهی داشته باشند.

البته تصویربرداران همیشه با این مشکل مواجه نبوده‌اند. در گذشته قبل از اینکه دوربین‌های فیلم‌برداری و عکاسی ثابت، یکی باشند دوربین‌های حرفه‌ای سه ابزار مختلف برای تنظیم نوردهی داشتند: iris (همان دیافراگم) توان (حساسیت حسگر به نور) و فیلترهای خنثی‌کننده. البته سرعت شاتر قابل تغییر بود اما دسترسی به آن در دوربین معمولاً ساده نبود.
دوربین‌های ثبت تصاویر متحرک نیز همین شرایط را داشتند. کلاً شما فیلم با حساسیت مدنظرتان را در دوربین می‌گذاشتید، دیافراگم را تنظیم می‌کردید و فیلتر خنثی‌کننده نیز نصب می‌نمودید تا به نوردهی مطلوب برسید. شاتر یک صفحه چرخان بود که جلوی آن یک پوشش باز و بسته می‌شد و پس از برداشتن لنز تنظیم آن با ابزار مخصوص ممکن بود اما اکثر اوقات شاتر در صد و هشتاد درجه و یا دو برابر فریم ریت تنظیم می‌شد.

اما امروزه فیلم‌برداران و فیلم‌سازان حرفه‌ای معمولاً از دوربین‌های دیجیتال تک لنز و بدون آینه استفاده می‌کنند که فیلتر خنثی‌کننده ندارد و قادر به تغییر سرعت شاتر نیستند. اکثر فیلم‌سازان حرفه‌ای سرعت شاتر را دو برابر فریم ریت یا حداقل سرعتی متعادل برای همه نماها قرارمی دهند؛ زیرا فیلم تدوین‌شده‌ای که سرعت شاتر مختلف دارد برای مخاطب مخدوش به نظر می‌رسد.
به دلیل تنظیم شاتر برای یک‌بار و عدم امکان تغییر آن، برای تنظیم نوردهی باید از یک فیلتر خنثی‌کننده استفاده کنید؛ مخصوصاً وقتی با نور شدید مثل نور میانه روز فیلم‌برداری می‌کنید؛ زیرا بدون استفاده از این فیلترها حساسیت را فقط تا حدی می‌توان کم کرد و دیگر امکان ثبت نماهای کم‌عمق را ندارید؛ امکانی که نمی‌توان به‌راحتی بی‌خیال آن شد.
پیشنهاد ما به شما تهیه یک فیلتر خنثی‌کننده مخصوص فیلم‌برداری است که برای شما یک مثلث کامل از متغیرها برای تنظیم نوردهی فراهم می‌کند: دیافراگم، حساسیت و فیلترهای خنثی‌کننده.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.