ساخت و تولید

فیلمنامه تیزر تبلیغاتی

فیلمنامه تیزر تبلیغاتی
نویسنده: ویدیونگار

فیلمنامه تیزر تبلیغاتی یکی از انواع فیلم نامه های تبلیغاتی است و تبلیغات ویدیویی صرفا به تیزر تبلیغاتی محدود نمی شود. ویدیو بدون فیلمنامه مثل آدم بدون ستون فقرات است، شل و ول ، گیج و به هم ریخته.

به زبان دیگر اگر برای سازمان یا شرکتی ویدیو می سازید حتما به فیلمنامه نیاز دارید. فرقی نمی کند یک آگهی می سازید یا یک ویدیو جهت مصرف داخلی یک شرکت تولید می کنید ، با یک فیلمنامه خوب می توانید مطمئن باشید پیام تان به دست مخاطب رسیده و توجه وی را جلب می کند. برای انجام این کار باید مراحل نوشتن یک فیلمنامه تیزر تبلیغاتی را گام به گام انجام دهید.

با انجام دادن مراحل نوشتن یک فیلمنامه تیزر تبلیغاتی که به  آن ها اشاره خواهم کرد می توانید یک فیلمنامه خوب و موثر بنویسید.

۱– ابتدا یک خلاصه فیلمنامه بنویسید.

صبر کن ببینیم ، چطور شد ؟

بله ، قبل از اینکه شروع به نگارش فیلمنامه تیزر تبلیغاتی کنید باید خلاصه ای از آن چه در نظر دارید تهیه نمایید. این کار به شما در جهت هدف گذاری ، تعیین مخاطب و انتخاب پیام مورد نظر تان بسیار کمک می کند. در واقع این کار برنامه ریزی ای است که قبل از شروع به نگارش فیلمنامه انجام می دهید. خلاصه فیلمنامه تان زیر بنایی برای نگارش کار اصلی تان خواهد بود و در زمینه های زیر شفافیت ایجاد خواهد کرد :

خلاصه-نویسی

چرا ویدیو می سازید ؟

چه نتیجه ای می خواهید بگیرید؟

مخاطب تان کیست ؟

بعد از تماشای ویدیو توقع دارید مخاطبان چه کاری انجام دهند ؟

و پیام ویدیو تان چیست ؟

پس شروع کنید ، قصد و هدف ویدیو تان را مشخص کنید و سپس به نگارش فیلمنامه تیزر تبلیغاتی اقدام نمایید.

۲- پیام تان را به یک داستان تبدیل کنید.

به ازای هر ویدیویی که قصد ساخت آن را دارید احتمالا یک یا چند پیام مهم را می خواهید منتقل کنید ( خلاصه فیلمنامه به تعیین این پیام ها کمک می کند)

کلید موفقیت در این زمینه تبدیل این پیام ها به یک داستان در فیلمنامه تان است. هر تصمیمی که می خواهید بگیرید به هدفی که ویدیوتان باید به آن دست یابد و چیزی که توجه مخاطب را جلب می کند بستگی دارد. مساله فقط رساندن پیام نیست بلکه نحوه انتقال آن به طوری که در نظر مخاطب جذاب جلوه کند نیز بسیار اهمیت دارد.

پیامتان-را-به-یک-داستان-تبدیل-کنید

نیازی نیست داستان شما پیچیده یا فوق العاده باشد و فقط لازم است از نقطه ای شروع و در نقطه ای دیگر ختم شود. شروع داستان شرایط فعلی مخاطب و پایان آن شرایطی است که شما برای ایشان متصور هستید. یک داستان خوب باید توجه مخاطب را جلب کرده و به گونه ای روایت شود که به فراخوان شما پاسخ دهند.

۳– به گونه ای سخن بگویید که برای مخاطب قابل درک باشد.

زمانی که فیلمنامه تان را نگارش می کنید به زبان مخاطب و نه زبان خودتان سخن بگویید.

سعی کنید از فضای ذهنی خود خارج شوید و به یاد داشته باشید که فیلمنامه تان باید توجه مخاطب خود را جلب کند نه شما ، رئیس تان یا سهام داران شرکت تان. در کل باید لحن کار ساده و محاوره ای باشد. تنها مواردی که از این قائده مستثناء هستند بانک ها و بیمارستان ها می باشند ( البته در این موارد نیز لحن محاوره ای می تواند موثر باشد). فرقی نمی کند شرکتی هستید که فقط با شرکت های دیگر در ارتباط است یا اینکه مستقیما با مشتریان ارتباط دارید یا اینکه داخلی یا خارجی هستید ، مخاطب می خواهد که از شما گویشی انسانی و نه مانند یک روبات بشنود. این بدین معنیست که آرایه های ادبی ، شعار و سخنان بی معنی را از متن خود حذف کنید و در سطحی و با کلمات و در فضایی صحبت کنید که برای مخاطب قابل درک است.

مخاطب

فیلمنامه تیزر تبلیغاتی شما باید با فضای کاری شرکت تان هماهنگ باشد اما هیچ وقت در مقابل مخاطب قرار نگیرید. اگر بتوانید کلمات و عبارات واقعی که مخاطب نیز از آن ها استفاده می کند را به کار گیرید نتیجه کارتان فوق العاده خواهد شد.

۴– کار خود را کوتاه و جذاب نگه دارید.

در فیلمنامه نویسی هر چه حجم کار کمتر باشد بهتر است. حرف تان را بزنید و تا می توانید آن را کوتاه و مختصر نگه دارید. ما معمولا سعی می کنیم ویدیو ها را بین ۲ تا ۳ دقیقه طراحی کنیم.

البته همه ویدیو ها نیازی نیست کوتاه باشند. یک ویدیو آموزشی خوب می تواند تا ۳۰ دقیقه نیز به طول انجامد. اما هیچ بخشی از این زمان نباید هدر رود و تمام بخش های ان باید دقیق و ضروری باشد. در یک فیلمنامه خوب تک تک کلمات جایگاه خود را دارند. هر چه ویدیو شما کوتاه تر باشد هر جمله ، عبارت و یا کلمه باید تاثیر گذاری بیشتری را دارا باشد.

در ادامه با ترفند هایی جهت کوتاه نگه داشتن فیلمنامه تا حد ممکن آشنا خواهید شد :

حرفی خاص و بی همتا بزنید نه چیزی که همه می گویند.

از زبان ساده و روزمره و نه کلمات و عبارات پیچیده استفاده کنید.

بخش های مبهم ، زائد و غیر ضروری را حذف کنید.

هرگز حرف خود را تکرار نکنید مگر اینکه از انجام آن منظوری دارید.

۵– فقط از کلمات استفاده نکنید.

شما در حال ساخت ویدیو هستید نه نوشتن رمان پس غیر از کلمات از آیتم های دیگری نیز می توانید استفاده کنید. داستان سرایی در ویدیو از طریق تدوین ، تصاویر متحرک ، موسیقی ، جلوه های صوتی و دوبله انجام می شود پس تصور نکنید همه پیام تان باید از طریق کلمات منتقل شود.

استفاد-ه-از-جلوه-های-صوتی

جلوه های صوتی و بصری باید در کنار هم برای به تصویر کشیدن داستان شما به کار گرفته شوند و این به معنی به کار گرفتن همه المان های ممکن برای انجام این کار است. اتفاقاتی که باید در ویدیو تان بیافتد ، صداهایی که باید شنیده شود و سخنانی که گوینده باید بگوید را ثبت کنید.

اگر عادت به انجام این کار نداشته باشید برایتان سخت خواهد بود. یک شرکت حرفه ای ساخت ویدیو ( مثل ما ! ) می تواند در انجام آن به شما کمک کرده و حین مراحل نگارش فیلمنامه تیزر تبلیغاتی شما را راهنمایی و حمایت نماید.

۶– چند بار فیلمنامه خوانی داشته باشید.

زمانی که نسخه ای قابل استفاده از فیلمنامه تیزر تبلیغاتی را تهیه نمودید باید شروع به خواندن آن کنید. تا اینکار انجام نشود تصور دقیقی از اینکه کارتان در نظر دیگران چگونه به نظر می رسد نخواهید داشت.

فیلمنامه خوانی

باید فیلمنامه تان به صورتی روان نگارش شود و تقطیع نداشته باشد. اگر بشود آن را راحت و بدون دشواری خواند نشانه خوبیست.

به این موارد توجه کنید :

خواندن آن چقدر زمان می برد ؟

روی چه قسمت هایی تاکید وجود دارد ؟

خواندن چه قسمت هایی دشوار به نظر می رسد ؟

خواندن فیلمنامه باید قسمت هایی که نیاز به اصلاح دارند را مشخص کند. به اصلاح کارتان تا زمانی که همه مشکلات برطرف شده و بتوان کار را بدون وقفه خواند ادامه دهید.

۷– خلاصه فیلمنامه تان را بار ها و بار ها اصلاح کنید.

بدون شک قبل از استفاده از یک فیلمنامه احتمالا چندین بار در آن تجدید نظر خواهید کرد ، در ویدیو های ساخته شده برای شرکت ها که اکثر افراد ذینفع خواستار نقش داشتن در آن هستند چنین اتفاقی طبیعی است.

قبل از اتمام کار دوباره محصول نهایی را با خلاصه ای که در ابتدا نوشته بودید مقایسه کنید و این سوالات را پاسخ دهید :

آیا این فیلمنامه به اهدافش می رسد ؟

آیا با مخاطب ارتباط برقرار می کند ؟

آیا پیام اصلی را منتقل می کند ؟

آیا داستانی جذاب و با روندی منطقی را روایت می کند ؟

آیا از ترکیبی موثر از صدا و تصویر استفاده کرده است ؟

آیا فراخوانی متقاعد کنند دارد ؟

آیا بیش از حد نیاز پیچیده یا طولانی نیست ؟

ویرایش-فیلمنامه

اگر پاسخ هر کدام از این سوالات خیر بود باید به عقب برگشته و ویدیو خود را برای اینکه همه شرایط را داشته باشد دوباره اصلاح کنید. تا جایی که می توانید از میزان زمان کار بکاهید ، تعجب خواهید کرد تا چه حد می تواند ویدیو را کوتاه و جذاب تر ساخت در عین حالی که داستان و پیام خود را به درستی القا کند.

جمع بندی : داستان درست را روایت کنید.

حالا شما می دانید چگونه یک فیلمنامه خوب بنویسیم ؟  مراحل نوشتن یک فیلمنامه که به آن اشاره کردیم شما را در جهت نگارش آن هدایت می کنند.

کیفیت فیلمنامه شما به توانایی تان در ساخت خلاصه ی آن ، خلق داستانی جذاب و انتقال صحیح پیام آن برمی گردد. اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید یا در نوشتن یک فیلمنامه تیزر تبلیغاتی و تولید آن کمک می خواهید، می توانید روی ویدیونگار حساب کنید.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.