ساخت و تولید

آموزش پیشرفته اصلاح رنگ و نور تصویر

تنظیم رنگ پوست
نویسنده: ویدیونگار

امروزه بیش از گذشته تدوین گران ، اصلاح رنگ را به جای نمایشگر های کالیبره شده روی کامپیوتر های شخصی یا لپ تاپ انجام می دهند. در ادامه با چند ترفند آموزش پیشرفته اصلاح رنگ و نور تصویر آشنا می شوید. 

نرم افزار های حرفه ای تنظیم رنگ که قیمت های بالا داشته اند حالا مجانی هستند. در عین حال نمایش گر های دقیق و با کیفیت همچنان پر هزینه و دست نیافتنی باقی مانده اند. این امر باعث به وجود آمدن نسلی از تدوین گران شده که تنظیم رنگ را انجام می دهند ولی امکان ارزیابی مناسب نتیجه کارشان روی یک نمایش گر، که به طرز صحیحی کالیبره شده باشد را ندارند.

باید همیشه به یاد داشت تنظیم رنگ روی نمایش گرهایی که رنگ آن ها کالیبره شده بسیار بهتر است زیرا تنظیم رنگ بسیار سخت و خراب کردن آن آسان است.

اگر در کارتان از یک متخصص رنگ در اتاق رنگ آمیزی استفاده می کنید نیازی به خواندن این مقاله ندارید. اما اگر از جمله افراد بیشماری هستید که تخصصی در این زمینه ندارید اما به هر حال کار تنظیم رنگ در ویدیورا انجام می دهید، ترفند هایی که در این مقاله به آن ها اشاره شده به بهبود کار شما کمک خواهد کرد.

امروزه بیشتر از همیشه کار تنظیم رنگ توسط تدوین گران روی کامپیتر های شخصی و لپ تاپ ها انجام شده و توسط مخاطبین در تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی مشاهده می شود. در اکثر اوقات نیازی نیست رنگ محتوا ایده آل باشد و همین که کیفیت قابل قبولی داشته باشد کافیست.

شما یک ویرایش گر حرفه ای رنگ نیستید؟ مهم نیست!
تنظیم رنگ

شما یک ویرایش گر حرفه ای رنگ نیستید اما با توجه به شرایط پروژه مجبور به انجام این کار شده اید. این اتفاق مخصوصا برای محتوایی می افتد که توسط شرکت ها،صنایع و فیلم سازان مستقل تولید می شود و در شبکه های اجتماعی انتشار می یابد.

در دهه های گذشته  تنظیم  رنگ محتوا بعد از ضبط و تدوین آن امری ثانویه تلقی می شد، البته اگر در کل توجهی به آن نبود. در اوایل دهه نود (من) از یک ویرایش گر بر پایه زمان برای اصلاح نسبی مقادیر رنگ استفاده کردم ، و کل کار در حد همین خلاصه می شد.

تنظیم رنگ،دمای منابع نور و تنظیم بودن سیاه و سفید دوربین به عهده مدیر فیلم برداری و عوامل بود. همه محتوا با استاندارد  REC 709  و روی فیلم به من تحویل داده می شد و از دستم کاری فراتر از تنظیم سیگنال بر نمی آمد.

امروزه تدوین گرها با اطلاعات جزئی ویدئوهای خام یا Raw  سر و کار دارند و احتمال خراب شدن رنگ در این شرایط بسیار زیاد است. البته در پروژه های بزرگ چنین مشکلی وجود ندارد چون یک تکنسین تصویر برداری دیجیتال سر صحنه فیلم برداری و یک ویرایش گر رنگ بعد از اتمام پروژه روی کیفیت رنگ ویدیوکار می کنند. چیزی که مرا آزار می دهد این است که در پروژه های کوچک نیز این روال کار وجود دارد و دوربین های سونی روی حالت s-log  تنظیم می شوند تا تنظیم رنگ بعد از فیلم برداری انجام شود.

همانطور که گفتم شما یک ویرایش گر رنگ نیستید اما بالاسری های شما تصمیم گرفته اند که باشید. شما تعدادی ویدیو دارید که نباید شخصیت های آن خراب و بنفش به نظر برسند و بودجه پروژه نیز اجازه داشتن نمایش گر مناسب را به شما نمی دهد. در نتیجه مجبورید که کار اصلاح رنگ و نور تصویر را خودتان انجام دهید.

کدام یک از برنامه های تدوین غیر خطی یا نرم افزار های مخصوص تنظیم رنگ مناسب تر است؟
تنظیم رنگ

اولین انتخابی که باید بکنید نوع نرم افزاریست که به کار خواهید برد. تنظیم رنگ را می توان در نرم افزارهای تدوین غیر خطی ( مثل پریمیر یا  فاینال کات ) یا نرم افزار های مخصوص تنظیم رنگ مثل داوینچی ریزالو ( که  آن هم نرم افزاری است که همه ی کار های تدوین خود را می توانید در آن انجام دهید) انجام داد.

در عین حالی که داوینچی ریزالْوْ ابزار های فوق العاده ای دارد اما احتمالا شما بخشی از گروه تدوین بوده و تمایل دارید با نرم افزاری کار کنید که با آن از قبل آشنایی دارید. پس فعلا به کار کاردن با نرم افزار های تدوین غیر خطی ادامه دهید. من این راهنما را به استفاده از نرم افزار های تدوین غیر خطی و تعدادی از پلاگین های آن ها محدود می کنم.

 

نمایش گر یا اتاق تدوین را تغییر ندهید

شاید ساده و احمقانه به نظر برسد ولی تدوین گر ها در یک اتاق تدوین کوچک دائما در حال جا به جایی از دستگاهی به دستگاه دیگر بر اساس نیاز یا خالی بودن آن ها هستند. شاید وسوسه شوید که با آی مک محل کار، یک ویرایش سریع روی رنگ کار انجام دهید و بعد در منزل با مک بوک خود کار را تمام کنید.

درشرایطی که منابع لازم برای تهیه یک نمایش گر دقیق را ندارید با کار کردن روی نمایش گر های مختلف که هیچ کدام دقت لازم را ندارند کار خود را پیچیده تر نکنید. تفاوت های نمایشگر های آی مک و مک بوک کافیست تا شما را ساعت ها سردرگم کند.

در مورد محیط نیز همینطور است. اتاق و استودیو های مخصوص تنظیم  رنگ کاملا پوشیده بوده و هیچ نوری به داخل آن ها نفوذ نمی کند به طوری که باعث کمبود ویتامین دی در ویرایش گران نگون بخت می شود. ویرایش گرانی را می شناسم که از شدت کمبود ویتامین دی مثل گالوم در ارباب حلقه ها شده بودند ، و این هزینه ایست که باید برای مهارت شان بپردازند.

همه کسان دیگری که در مراحل تدوین کار می کنند پنجره ، هوای تازه و نور آفتاب دارند. نیازی نیست که پرده ها را بکشید یا دیوارها را رنگ خسته کننده خاکستری بزنید فقط کار اصلاح رنگ و نور را در یک جا انجام دهید. وقتی شرایط نور تغییر می کند مغز و چشمان شما بر اساس ادراک شما از رنگ و روشنایی، مدام در حال تطبیق خود خواهند بود و شما نباید با تغییر مکان این فرایند را پیچیده تر کنید.

اسکوپ ها و ابزارها

بیاید نگاهی داشته باشیم بر چگونگی تنظیم رنگ در تصاویر با اسکوپ ها و ابزارهای موجود در نرم افزار تدوین غیر خطی شما. روش کار به این صورت است که ابتدا باید بدانید که به چه چیزی نگاه می کنید  تا در جهت مناسب در آن تغییرات لازم را ایجاد کنید و سپس با توجه به تغییراتی که در اسکوپ ها و ابزار های برنامه ایجاد شده بازخورد کار را بسنجید. همه نرم افزار های تدوین غیر خطی ، نرم افزار های تنظیم رنگ و پلاگین ها ، شامل ابزار های مختلفی هستند که به شما در اطمینان یافتن از تنظیم صحیح رنگ کمک می کنند.

فرض کنید این ابزار ها دکمه های داخل کابین خلبان هستند و شیشه هواپیما یک نمایش گر دقیق است. خلبان با استفاده از هر دو ابزار دکمه ها و شیشه ی جلوی هواپیما، آن را هدایت می کند اما او این توانایی را دارد که در شرایط خاص فقط با استفاده از دکمه های کابین و بدون نگاه کردن به شیشه ی جلوهواپیما، آن را هدایت کند.  شما خلبانی هستید که باید در مه غلیظ هواپیما را روی باند بنشانید. البته خوشبختانه این فقط یک تشبیه بوده و کار شما فقط تنظیمات رنگ است ، نگران نباشید.

حال که می توانید و احتمالا مجبورید بدون نمایشگیر کالیبره شده، بر روی رنگ پروژه خود کار کنید، با جزئیات به چند روش برای نشاندن هواپیما ی تان فقط با استفاده از ابزار های داخل کابین اشاره خواهیم کرد.

چه محتوایی؟

شما احتمالا با سه نوع محتوا سر و کار خواهید داشت:  Raw،  log-encoded و ویدیو( با یا بدون مشخصات ). همه این ها روش هایی هستند که توسط دوربین و عوامل فیلم برداری برای حفظ حداکثر جزئیات رنگ و جغرافیای تصویر به کار گرفته می شوند.

تاریخ کوتاه دوربین های فیلم برداری و فرمت ها ،داستان کنار گذاشتن کیفیت برای کاهش حجم اطلاعات است. ویدیو راهی ارزان برای ثبت تصاویر بود ولی مضراتی مثل خرابی جزئیات سایه، ازبین بردن نکات برجسته و نادیده گرفتن اکثر رنگ ها را داشت. متخصصان ویدیواز ایراداتی مثل ازمیان رفتن جزئیات در نقاط روشن تصویر و سایه های نویز دار رنج می برند. تصویربرداری در حالت لاگ انکود شده یا خام یا فلت پروفایل به شما اجازه ثبت جزئیاتی را می دهد که در حالت Rec 709  از بین می رفتند به ویژه جزیئات روشنی ها و سایه ها.

با LUT  (تنظیم رنگ از پیش تنظیم شده) شروع کنید

اگر با ویدیوخام یا لاگ انکود شده شروع به کار می کنید اولین قدم استفاده از LUT ست. این آسان ترین قدم این پروسه است اما  خیلی راحت می تواند کار شما را پیچیده تر کند.

در LUT هیچ نکته جادویی وجود ندارد. فقط راهی برای تنظیم رنگ ساده تر در اختیار ما می گذارد که به جای تنظیم دهها متغیر ( رنگ، گاما، حد سیاه و سفید، … ) با چند گزینه مشخص کار کنیم.LUT تصاویر را از یک فضای رنگ ( مثل S-Log ) به فضای رنگ دیگر ( مثلا Rec 709 ) می برد.

تنظیم رنگ

این پروسه، ظاهر تصویر شما را بدون تغییر در اصل آن عوض می کند. شما به عنوان تدوین گر تصویر ساده و بی رنگ و رویی را با LUT  به نزدیک چیزی که باید باشد، تبدیل می کنید. محتوای بی رنگ و رو البته سر جای خودش می ماند و در واقع شامل اطلاعات مفیدیست که در صورت نیاز برای تنظیم رنگ نهایی به کارتان می آید.

تصویر بالا تصویری است که از دوربین خارج شده است. تصویر پایین پس از اعمال LUT  است.

بعضی وقت ها همه عوامل تولید، کار خود را درست انجام داده اند و تنها کاری که باید بکنید اعمال تبدیل به Rec 709 است و تمام. همه به شما به عنوان یک نابغه نگاه می کنند در حالی که تنها کاری که انجام دادید چیزی بود که دوربین ها سال ها به طور خودکار انجام می دادند و اخیرا دیگر اینکار را نمی کنند. البته همانطور که گفتم این اتفاق ( درست بودن همه کار ها ) به ندرت می افتد پس فقط روی LUT برای انجام همه کارها حساب نکنید.

با یک پروفایل شروع کنید

ویدیوفلت پروفایل ویدئوییست که فقط با گامای فلت ضبط شده نه گاما استاندارد Rec 709. اگر گروه فیلم برداری با یک دوربین فایو دی کنون یا هر دوربین دیجیتال آینه دار دیگری فیلم برداری کرده باشند چنین تصویری خواهید داشت.

دوربین این کار را برای ثبت جزئیاتی انجام می دهد که با گاما Rec 709 از بین می روند. این روش راهیست برای حفظ جزئیات بیشتر در تصویر. استخراج حداکثر جزئیات از این تصویر خام و بی رنگ و رو وظیفه شماست و باید برای تبدیل به تصویری جذاب باید روی آن یک پروفایل مناسب اعمال کنید

تنظیم اتوماتیک رنگ : از آن استفاده کنید.

ابزار های تنظیم یا بالانس اتوماتیک در نرم افزار های تنظیم رنگ خیلی به کار می آیند. وقتی درست کار کنند نتیجه عالی خواهد بود.

برنامه مجیک بولت کالریستا (Magic Bullet Colorista) برنامه ای فوق العاده برای تنظیم اتوماتیک رنگ است. من همیشه از آن استفاده می کنم. و البته این برنامه در همان لحظه نتیجه ی اصلاح رنگ را به شما نشان می دهد. یک پروسه ی افزایشی است  به این معنی که مثلا برای افزایش رنگ سبز تصویر، رنگ سبز را به تصویر اضافه می کند نه اینکه رنگ قرمز آن را کم کند. یا مثلا اگر قسمت های روشن تصویر، خیلی آبی است برای کم کردن آبی نیز رنگ زرد به آن اضافه می کند. حتی اگر تنظیم اتوماتیک، کاری که توقع دارید را انجام ندهد حداقل روش خوبیست که شما را در مسیر صحیح قرار دهد.

من قطره چکان مربوط به Auto balance را برمی دارم و روی یک قسمت سفید در تصویر کلیک می کنم.

من روی سقف ماشین سفید که میان زن و مرد در تصویر است کلیک کردم. توجه کنید که ولوم تنظیم رنگ های روشن سمت راست روی زرد قرار گرفته است. تنظیمات اتوماتیک ، با بررسی مقادیر رنگ روی سقف ماشین تشخیص داد که تصویر به گرمای بیشتری نیاز دارد. نتیجه کار نزدیک به  تقریبا همان چیزی است که می خواهیم اما نه به صورت کامل. در اینجا برای تکمیل این کار شما باید به اسکوپ ها بنگرید و تصویری که در حال اصلاح آن هستید را بررسی کنید.

نمایش گر آر جی بی

(اسکوپ) مورد علاقه من نمایش گر آر جی بی است که نوعی نمایش گر موجی می باشد  و انواع مختلفی نیز دارد.با نگاه به آن می توانید اطلاعات زیادی از تصویر تان کسب می کنید. به زبان ساده این اسکوپ مقادیر قرمز ،سبز و آبی تصویر شما را با موج های جداگانه کنار هم نشان می دهد. اگر تصویری دارید که مقادیر زیادی قرمز دارد موج قرمز بسیار شلوغ خواهد بود و سبز و آبی ضعیف.

البته فقط با نگاه کردن به تصویر نیز می توان این را فهمید اما زمانی که تصویری با قسمت های محو شده یا سوخته دارید این روش راه خوبیست برای یافتن آن ها و در نتیجه اصلاح تصویر. اما با توجه به اینکه تصاویر اکثرا در حالت لاگ یا با پروفایل ضبط می شوند محصول کار شما احتمالا موجی خلوت و یکنواخت خواهد داشت.

در ادامه سه موج را می بینید که رنگ های تصویر بالا که در حالت S-log و با دوربین  Sony FS7ضبط شده اند را نشان می دهد. رنگ های روشن تر از ۶۰  و یا تیره تر از ۹ یا ۱۰ ندارد و  موج آبی از بقیه بالاتر آمده پس تصویر دارای ظاهری سرد است.

بیبینید وقتی یک لاگ ساده به REC709 اضافه می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

واقعا کانال آبی را بالا می برد و در نتیجه تصویر سرد تر می شود، چرا؟ اینجا شما باید از طریق آنالیز تصویر یا ارتباط با عوامل فیلم برداری، مقداری اطلاعات کسب کنید.

به تصویر نگاه کنید، چه ساعتی ضبط شده است؟ چه اتفاقی در آن می افتد؟ در پس زمینه نور وجود دارد ولی همه ساختمان ها روشن نیستند پس احتمالا ابتدا یا پایان روز است، به هر حال تصویری دارید بدون نور مستقیم آفتاب.

این تصویری سردتر ( یعنی آبی تر ) از تصاویریست که وسط روز ثبت می شوند یا حتی هنگام طلوع یا غروب آفتاب. اگر از عوامل بپرسید احتمالا تایید خواهند کرد که تصویر در چنین زمان هایی ضبط شده است. پس باید در های لایت ها سرد به نظر بیاید. اگر چه تنظیم اتوماتیک متوجه این نمی شود و فقط رنگ سفیدی که به آن معرفی کردید را می بیند و بر اساس آن تصویر را اصلاح می کند.

می بینید موج ها چه قدر مرتب و آرام هستند ؟ وقتی بالای موج ها به این صورت ردیف می شوند شما تصویری با رنگ بالانس شده دارید ولی محصول کار مناسب نخواهد بود. مخاطب از تصویر سر نخی برای دانستن اینکه زمان آن” عصر سرد بعد از غروب آفتاب ” است نخواهد داشت تا آن را در خط داستان متوجه شود.

اگر چه من احساس کردم که تصویر زیادی سرد است و از میزانی که تنظیم اتوماتیک انتخاب کرده بود آن را کمتر کردم. میان انتخابی که تنظیمات اتوماتیک در نظر می گیرد و نقشی که رنگ در تصویرتان دارد تعادل را در نظر بگیرید تا تصویر بتواند داستان لازم را روایت کند.

سوال های دیگری که باید در مورد تصویر بپرسید : هوا چطور بود؟ تمیز،آلوده،یا  ابری ؟ این کار برای تعیین نقطه سیاه ( تیره ترین نقطه تصویر ) و نقطه سفید ( روشن ترین نقطه تصویر ) به شما کمک می کند.

تصویری که در روشنایی روز ثبت شود حداکثر مقادیر RGB  نزدیک به  ۱۰۰ خواهد داشت در حالی که سایه های آن به صفر نزدیک هستند.تصاویر ابری یا مثل تصویر ما “آلوده” ، در اسکوپها مقادیر سایه ها را بالاتر و روشنایی ها را پایین تر می آورد.

 رنگ پوست

پیچیده ترین قسمت تنظیم رنگ بدون نمایش گر مناسب، تنظیم رنگ پوست است زیرا باید از درست بودن آن اطمینان داشته باشید.

ویرایش گران رنگ، وقت زیادی را صرف فکر کردن روی رنگ پوست می کنند. البته مجبور به این کار هستند زیرا مخاطب به درست بودن رنگ پوست توجه نمی کند ولی خراب بودن آن را خیلی زود تشخیص می دهد. رنگ پوست همه انسان ها با اندکی تفاوت شبیه به هم بوده و روی وکتوراسکوپ در باندی باریک روی خط مشخصی از رنگ قرار می گیرد. این خط اف تی ال یا خط رنگ پوست  نامیده می شود. تفاوت در کم رنگی و پر رنگی است که به عنوان رنگ های مختلف پوست تلقی می شود.

همه رنگ های پوست یک رنگ هستند

از آن جا که جنس پوست (رنگ دانه ملانین ، خون و رگ ) همه انسان ها یکی است از لحاظ رنگ تفاوت اندکی دارند.

ما در تشخیص نادرست بودن رنگ پوست تخصص داریم! حتی اگر دلیل آن را ندانیم به همین دلیل است که تنظیم صحیح رنگ پوست قسمت بسیار مهمی از فرآیند تنظیم رنگ است. ویرایش گران رنگ سعی می کنند در تنظیم رنگ افراد به طور طبیعی به نظر برسد و در عین حال از اشیاء و محیط پیرامون تمییز داده شوند.

وکتوراسکوپ

هنگام تعیین رنگ پوست هیچ چیز مثل وکتوراسکوپ به کار نمی آید. شاید در ابتدا عجیب به نظر بیاید. به این وسیله به عنوان ابزاری نگاه کنید که اطلاعات رنگ تصویر شما را در دایره رنگی که در ابتدای کتاب های تئوری رنگ و آموزش هنر می بینید مشخص می کند و نقاط مشخصی برای تطابق با رنگ هایی که در خطوط رنگ می بینید دارد. ( نکته فرعی : خطوط رنگ امروزه نسبت به گذشته کمتر مورد توجه هستند ولی هنگام تنظیم رنگ خیلی به کار شما می آیند)

همچنین خط کوچک بسیار مفیدی در گوشه چپ آن  بین زرد و قرمز روی مربع به صورت مورب قرار دارد که محدوده رنگ پوست نامیده می شود.

از آنجایی که همه مردم رنگ پوست یکسانی دارند و فقط درصد  آن فرق می کند رنگ پوست همه کسانی که در تصویر شما وجود دارند کنار این محدوده قرار می گیرد.

صفحه را با رنگ پوست پر کنید

روشی که خیلی مفید خواهد بود جدا کردن رنگ پوست یک سوژه و نمایش آن در وکترواسکوپ است. برای انجام این کار در برنامه ریزالو روش هایی وجود دارد. سیستم های ویرایش دیگر مثل نوکودا فیلم مستر این کار را به آسانی انجام می دهند. ولی در برنامه های تدوین غیر خطی اینطور نیست. بهترین راه زوم کردن روی تصویر به صورتی ست که فقط در آن پوست ببینید.

تصویر دو دستی که در بالا مشاهده کردید تا ۱۳۰۰ درصد بزرگ نمایی شده و جابه جا شده تا یکی از دست ها کل صفحه را بپوشاند.

خواهید دید که همه اطلاعات غیر عادی از وکترواسکوپ حذف شده و رنگ و تون پوست در آن نمایان می شود.

تصویر را ۱۳۰۰ برابر کرده و در سمت چپ جایگزین می کنیم که کل قاب را می پوشاند.

ببینید اگر تصویر را به گونه ای تغییر دهم که پوست روشن تر در آن قرار گیرد چه می شود؟

رنگ دقیقا روی خط رنگ پوست و نزدیک تر به مرکز مربع قرار می گیرد. همان رنگ قبلی با تون روشن تر و نزدیک تر به مرکز مربع

کازمو و ابزار پوشش پوست

کازمو، نرم افزار Red Giant  ابزاریست که برای اصلاح و لطیف کردن پوست  ( از بین بردن لکه ها )  طراحی شده است. این ابزار به صورت اتوماتیک همان کاری را می کند که شما در نرم افزار های اصلاح رنگ و نور و افزونه های مرتبط انجام می دهید.

Cosmo Skin در نرم افزار RedGiant

نگاه کنید که موهای قرمز زن در محدوده پوست تن ظاهر می شود.

من گاهی از آن استفاده می کنم مخصوصا به خاطر ابزاری که قسمتهایی از  تصویر را که رنگ پوست انسان است در یک صفحه مشبک نارنجی  نشان می دهد و نام آن ” Show Skin Overlay ” است. البته شاید این رنگ همیشه رنگ پوست انسان نباشد و در واقع پوست افراد همیشه به رنگ طبیعی پوست نیست. ( در ادامه متوجه می شوید)

موارد استثناء

بعضی وقت ها رنگ پوست به رنگ واقعی پوست نیست و ایزوله کردن بخش های دیگر تصویر برای اصلاح آن کار غلطی است. به عنوان مثال به تصویر پائین نگاه کنید. با توجه به فضای داستان مخاطب متوجه می شود که این زوج در حال راه رفتن در پیاده رو هستند و نور نئون و چراغ های زرد خیابان به آن ها تابیده است.

رنگ پوست آن ها در خط رنگ پوست نمی گنجد و نباید هم اینطور باشد. می توانید تصویر را طوری تنظیم کنید که اینطور باشد ولی اینکار غلط است. در این موارد شما به عنوان ویرایش گر رنگ وظیفه دارید رنگ را با توجه به تصویر و صحنه تنظیم کنید. در مورد مثال ما ، باید طوری باشد که بیننده متوجه شود که صورت افراد با چراغ نئون روشن شده است.

نتیجه گیری

زمان هایی هستند که ابزار های مدیریت و مشاهده رنگ انتظارات شما را برآورده نمی کنند. زمانی که تفاوت رنگ سوژه از دید مخاطب با معیار های مقادیر رنگ آن تناقض دارد. (مخصوصا در هماهنگ کردن رنگ و نور تصاویر یک سکانس که در زمانهای مختلفی ضبط شده اند.)

شما تدوین گر بی امکانات ، بدون نمایش گر مخصوص ویرایش ، گویی که با چشمان بسته پرواز می کنید، امیدواریم این آموزش پیشرفته اصلاح رنگ و نور تصویر به شما کرده باشد. از این ابزارها برای نزدیک شدن به نتیجه مطلوب استفاده کنید و سپس نتیجه کار را روی نمایش گر های مختلف مثل تلفن همراه ، تبلت و تلویزیون مشاهده کنید. تصور کنید که رنگ مورد نظر شما در محیط های مختلف چه ظاهری خواهد داشت. رنگ ، یک دانش و هنر است. بدون نمایش گر تنظیم رنگ مناسب باید تلاش کنید تا در حدس زدن محصول نهایی کارتان مهارت پیدا کنید. این کار ایده آل نیست ولی عملیست، مانند خیلی از مراحل پس از پست- تولید.

۴ نظر

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.