خانه » طراحی استراتژی ویدیو » استراتژی محتوا برای ویدیو

استراتژی محتوا برای ویدیو

آیا می‌خواهید یک محتوای ویدیویی خوب تولید کنید؟ پس نیاز به یک استراتژی محتوای ویدیوی مناسب دارید.

اینترنت پر از ویدیو است، بنابراین اگر حرف کاربردی و جالبی نداشته باشید، نادیده گرفته می‌شوید بدون آنکه ردی از خود به‌جای بگذارید.

برای ایجاد هرگونه تأثیری، نیاز است با مخاطب هدف خود به شیوه‌ای درست ارتباط برقرار سازید؛ محتوایی را تولید کنید که آن‌قدر جذاب باشد که نتواند به‌سادگی از کنار آن بگذرد. اینجاست که طراحی استراتژی محتوا اهمیت می‌یابد!
نوشتن سناریو برای ویدیوهای تبلیغاتی ترکیبی از علم و هنر است. قواعد و مراحلی باید رعایت شود تا مخاطب جذب ویدیو شده و آن را تا آخر تماشا کند همین‌طور خلاقیت منجر به تمایز و ماندگاری ویدیو شماست.
یک تکنیک جالب استفاده از نقشه پیام (message map) است که در طراحی پیام تبلیغاتی بسیار به کار می‌آید. اگر هدف شما برایتان کاملاً مشخص نباشد بدون شک محتوای ویدیو شما به‌درستی طراحی نخواهد شد.

ما چطور یک استراتژی محتوای ویدیویی مناسب را شکل می‌دهیم؟

تحقیق، تحقیق و تحقیق، ما زمان قابل توجهی را با افراد کلیدی شما می‌گذرانیم و همین‌طور با مشتریان شما تا فرایندهای جاری، چالش‌ها و نیازهای بازار را درک کنیم. ما باید خصوصیت‌های محصول یا خدمات شما را شناسایی کرده و آن را در قالب یک مزیت به مشتری عرضه کنیم به این معنی که شما چگونه یک نیاز مشتری را برآورده کرده و برای او خلق ارزش می‌کنید. به‌ویژه اینکه در بازار رقابتی امروز، ویژگی منحصربه‌فرد شما چیست.
نتیجه تحقیقات ما کمک می‌کند طراحی محتوا به‌گونه‌ای صورت گیرد که با مخاطب هدف به خوبی ارتباط برقرار شود و او را در مسیر خلق ارزش با شما همراه سازد.
یک شیوه مرسوم که مورد توصیه سایت یوتیوب نیز هست استفاده از سه نوع ویدیو برای معرفی برند و استمرار کمپین ویدیویی است که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم.

۱- تعریف هسته مرکزی استراتژی ویدیو شما

 

اول از همه یافتن مزیت کانونی برند یا محصول شماست. مخاطب شما به چه دلیل باید جذب شما شود؟ چه محتوایی انحصاری می‌توانید عرضه کنید تا او به شما وفادار بماند؟ تجربه ما می‌گوید به سه شیوه می‌توان توجه مخاطب را جلب کرد: داستانی الهام‌بخش برای او تعریف کنید، داستانی که بتواند با آن ارتباط برقرار کند؛ محتوای مفید که بار آموزشی دارد ارائه دهید؛ با محتوای هیجان‌انگیز زمینه سرگرمی ایجاد کنید.

۲- تعریف استراتژی ایجاد محتوای شما (سه نوع محتوای آموزشی، سرگرمی، انگیزشی)

 

ابتدا چگونگی شکل‌دهی و سپس ساختار چینش محتوای باید تعیین شود. در موضوع اول شما سه گزینه پیش رو دارید: خودتان محتوا را بسازید، محتوا را در تعامل با یک گروه حرفه‌ای تولید کنید، یا محتوای موجود را از فعالیت‌های تبلیغاتی قبلی خود چینش و صورت‌بندی جدید کنید. به هر صورتی که اقدام می‌کنید ما به‌مانند بسیاری از تولیدکنندگان ویدیو به‌ویژه در یوتیوب به شما استفاده از مدل سه‌گانه (the hygiene, hub and hero model) را پیشنهاد می‌کنیم این مدل می‌گوید کمپین‌های تبلیغات به‌ویژه برندهایی که اهداف بلندمدت در بازار دارند برای جلب توجه، حفظ توجه و تبدیل مخاطب به مشتری باید سه نوع ویدیو تولید کنند:
Hygiene: کمپین‌ها باید در طول سال ویدیوهایی تولید کنند که هدف آن کشاندن مخاطب به داخل کمپین و آشنا کردن او با حوزه فعالیت برند است. این ویدیوها به لحاظ تعداد زیاد و در مقایسه با دو نوع دیگر با هزینه به مراتب کمتری تولید و منتشر می‌شود. محتوای این نوع ویدیو ارائه مطالب مفید و آموزشی است.
Hub: هدف از این نوع ویدیو، حفظ مخاطب به‌وسیله تولید محتوای سرگرم کننده است. وجود این نوع ویدیو سبب می‌شود مخاطب به کمپین تعلق خاطر داشته باشد و به‌صورت منظم به شما سر بزند. این نوع ویدیو نیز باید به‌صورت منظم و البته با فاصله زمانی بیشتری در کانال‌های رسانه‌ای کمپین بارگذاری شود.
Hero: هدف از تولید این نوع ویدیو، جلب توجه در سطح گسترده است. محتوای این ویدیو نیز سرگرم کننده و انگیزشی است و معمولاً با یک روایت و داستان خلاقانه همراه است. این نوع ویدیوهای خوش ساخت و گران برای افزایش جامعه مخاطبان کمپین ضروری است.

۳- تعریف استراتژی توزیع محتوا

 

موضوع پایانی در طراحی استراتژی محتوا، توجه به مسئله توزیع است. واقعیت این است که محتوای تولید شدهٔ عالی اگر دیده نشود برای شما فقط ضرر است. استراتژی توزیع باید مبتنی بر دربرگیری حداکثر مخاطبان هدف باشد.
توجه به سه نکته در این زمینه ضروری است:
اول: شما باید ذخیره‌ای از محتوا داشته باشید پیش از آنکه خود را در معرض دید قرار دهید.
دوم: باید یک تقویم و زمان‌بندی از تولید محتوا آماده کنید و از تحقق آن نیز اطمینان یابید.
سوم: توجه داشته باشید مخاطب شما در معرض بمباران محتوا و اطلاعات است بنابراین محتوای کم کیفیت و فکر نشده را به‌راحتی پس می‌زند. برای اینکه مطمئن شوید مخاطب می‌تواند شما را در این هیاهو پیدا کند لازم است حتماً یک استراتژی بازاریابی درست‌وحسابی داشته باشید. اینکه اقدام به ایجاد کانال رسانه‌ای در چه پلتفرمی بکنید بستگی به نوع فعالیت و محتوای شما دارد اما باید از روش‌های بازاریابی و تبلیغاتی هوشمند همچون استفاده از افراد تأثیرگذار، شبکه‌های اجتماعی و … غافل نشوید به‌ویژه زمانی که ویدیوی گران تولید می‌کنید از همه بسترهای توزیع استفاده کنید.