بازاریابی و انتشار ویدیو

وایرال ویدیو چیست و چگونه می توانیم ویدیوهای وایرال بسازیم

وایرال سازی ویدیو
نویسنده: ویدیونگار

“اگر ویدئو شما برانگیزاننده هیجان مثبتی است و می‌تواند آن را با برند شما مرتبط سازد، در مسیر درستی گام برداشته‌اید”

آیا می‌توان ویدئویی ساخت که پیشاپیش از انتشار گسترده آن مطمئن بود؟ یا انتشار گسترده یک ویدئو خود به خود و مبتنی بر شانس است؟
پاسخ به هر دو سؤال مثبت است. زیرا در عمل، بسیاری از ویدئوهای ساخته شده توسط کاربران
در یوتیوب آپلود شده و در اثر قدرت رسانه‌های اجتماعی ظرف کوتاهترین زمان ممکن بیشترین بیننده را می‌یابد.

شما قبل از هر چیز باید وایرال ویدیو را بشناسید و پاسخی برای وایرال ویدیو چیست داشته باشید. برندها باید یک نکته اساسی را در نظر بگیرند. آن‌ها باید با درنظر گرفتن فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت برای انتشار وسیع ویدئو خود برنامه ریزی کنند.

به عقیده سایت هاب اسپات (HubSpot) افزودن جنبه شوخی، شگفتی یا کنایه به ویدئو به پتانسیل انتشار وسیع آن کمک می‌کند. همچنین اگر ویدئو حاوی اطلاعات مفید یا یک داستان جالب باشد، احساس بهتری را منتقل می‌کند و سریعتر نیز منتشر خواهد شد.

به منظور بررسی عناصر اصلی در انتشار وسیع ویدئو سه مورد از محبوبترین ویدئوهای تبلیغاتی ساخته شده را تحلیل می‌کنیم

۱- تبلیغ شرکت اورابراش (Orabrush): افزودن طنز، فروش را افزایش می‌دهد

برندهایی که از درون مایه طنز و شوخی استفاده می‌کنند، فروش بیشتری دارند. دلیلش این است که شوخی توجه را جلب می‌کند، احساس مثبتی را القا می‌کند و بینندگان این نکته را فراموش می‌کنند که هدف اصلی ما بازاریابی است.
با وجود اینکه ویدئوهای طنز پتانسیل انتشار وسیع بالایی دارند، وایرال شدن الزاماً برابر با فروش نیست.

اشاره به دو نمونه، تأثیر متفاوت ویدئوهای وایرال بر مخاطب را توضیح می‌دهد. نمونه موفق، تبلیغ شرکتی نوپا به نام اورابراش است. این شرکت محصول خود را در قالب ویدئو طنزی در مورد مبارزه با بوی بد دهان تولید کرد. نتیجه این بود که ۱۵ میلیون بازدیدکننده این ویدئو را تماشا کردند و بیش از ۱۰۰۰۰ محصول تنها در طی چند هفته اول انتشار ویدئو فروخته شد. در حال حاضر بازدید این ویدئو به ۲۶ میلیون رسیده است و اورابراش تبدیل به سرآمد تولیدکنندگان محصولات بهداشت دهان شده است.

play-sharp-fill
نمونه دیگر ویدئوی تبلیغاتی شرکتی به نام ایزگریل (EZ Grill) است که با درون مایه طنز توانست به سرعت به ۱ میلیون بازدید کننده دست یابد. در این ویدئو چند گوشی تلفن همراه از برندهای مختلف بر روی کباب پز روشن ساخت این شرکت قرار می‌گیرند. علیرغم بالا بودن تعداد بازدیدها، این ویدئو هیچ دستاوردی در میزان فروش محصول نداشت.

play-sharp-fill
چرا یک ویدئو طنز منجر به افزایش فروش در یک نمونه و شکست در نمونه دیگر است؟
ویدئو موفق اورابراش هرچند شوخ طبعانه بود اما بر روی فواید استفاده از محصول تاکید داشت. وقتی می‌خندید دائماً به این موضوع فکر می‌کنید که آیا نفستان دیگران را اذیت می‌کند یا خیر و به دنبال حل این مشکل هستید.
اما در ویدئو ایزگریل، هرچند ویدئو جذاب بود، اما هیچ یک از فواید کباب پز مطرح نشد. در عوض فقط نشان می‌داد که کدام گوشی بیشتر در مقابل گرمای کباب پز مقام است.

نکته: وقتی سعی دارید که ذهن مخاطب را با یک ویدئو طنز متوجه خود سازید، مطمئن شوید که محصول شما به خوبی در مرکز توجه است.

۲- تبلیغ شرکت آلویز (Always): برانگیختن احساسات سودآور است

شوخ طبعی تنها احساسی نیست که پتانسیل انتشار وسیع ویدئو را دارد. برند آلویز این حقیقت را با ویدئو تبلیغاتی خود به نام «به مانند یک دختر» ( Like a Girl)  اثبات کرد.
این ویدئو پیش داوری‌های طعنه آمیزی که درباره دختران در جامعه وجود دارد را به تصویر می‌کشد. به این صورت این سؤال در ذهن بیننده نقش می‌بندد که آیا دخترانه رفتار کردن شرم آور است یا خیر؟
آلویز بدون برنامه بر روی موضوع این ویدئو کار نکرده بود. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که دختران با رسیدن به سن بلوغ دچار کاهش اعتماد به نفس می‌شوند. در این دوره حساس، شنیدن حرف‌های ناامید کننده همچون: مثل دخترها رفتار کردن، باعث خواهد شد که آنها بیش از پیش به توانمندی خود شک کنند و برای تمام طول زندگی عزت نفس را از دست بدهند.
در این ویدئو برند آلویز تمرکز اصلی خود را بر روی اعتماد به نفس گذاشته، اما بر توانمندسازی تأکید نمی‌کند. آگهی‌های تبلیغاتی قبلی این شرکت بر این نکته توجه داشتند که زمانی یک زن اعتماد به نفس پیدا می‌کند که لباس‌های برند آلویز را بپوشد زیرا در این صورت عملکرد بهتری خواهد داشت. در ویدئو تبلیغاتی «به مانند یک دختر»، این برند تصمیم گرفت که بر خلاف ویدئوهای قبلی تمرکزش را بر روی افزایش اعتماد به نفس و تقویت روحیه زنان بگذارد و جنبه تبلیغ برای محصول خود را کاهش دهد. و اینگونه بود که موفق شد.

ویدئو «به مانند یک دختر» به موفقیت فوق العاده ای رسید و در یوتیوب ۷۶ میلیون بار دیده شد، ۴٫۵ میلیارد بار به اشتراک گذاشته شد و به تنهایی در آمریکا ۲۹۰ میلیون بار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. به علاوه تعداد فالورهای توییتر این برند ۱۹۵٫۳ درصد افزایش یافت.
هرچند آلویز هنوز هیچ آماری در مورد میزان فروش خود منتشر نکرده است، به راحتی می‌توان گفت که این ویدئو سود کلانی را برای شرکت به همراه داشته است. پس از این ویدئو، شرکت آلویز تصمیم گرفت که با صرف هزینه گزاف اسپانسر بازی‌های سوپر جام آمریکا شود و فضای تبلیغاتی آنها را به خود اختصاص دهد.

کن ویتان (Ken Wheaton) از موسسه تحقیقاتی عصر تبلیغات (Ad Age) اذعان دارد که این ویدئو، هوشمندانه دختران جوان را هدف گرفته است. آلویز به دنبال برقراری ارتباط با دختران جوانی است که تازه وارد سن بلوغ شده‌اند و همینطور تأثیر گذاری بر روی مادران آنها زیرا در این سن آنها هر برندی را که انتخاب کنند تا همیشه بدان وفادار خواهند ماند. پیامی این چنینی هم باید دختر، مادر و هم پدر را درگیر سازد.
توانایی انتقال پیام مستقیماً به برند بستگی دارد. در این ویدئو همه چیز مثل آینه شفاف است. این تبلیغ احساس بیننده را درگیر می‌سازد و زمینه را برای وایرال کردن ویدئو به بهترین شکل فراهم می‌آورد، اینجاست که فروش تا حد زیادی افزایش خواهد یافت و مأموریت به آخر می‌رسد.

نکته: زمانیکه در حال ساخت ویدئو وایرال خود هستید، مطمئن شود که بر روی گروه مخاطب هدف متمرکز شده‌اید و تلاش کنید تا احساسات مثبت آنها را نسبت به خود برانگیزید.

۳- تبلیغ شرکت GoPro: محتوای تولید شده توسط مشتری می‌تواند معجزه کند

شرکت گوپرو (GoPro) نشان داد که الزاماً بهترین محتوای ویدئویی توسط کارشناسان آژانس‌های تبلیغاتی تولید نمی‌شود. نمونه آن ویدئویی تبلیغاتی این شرکت است با عنوان «آتش نشان، بچه گربه را نجات می‌دهد (Fireman Saves Kitten)».
در سال ۲۰۱۳ آتش نشانی به نام کوری کالانیک (Cory Kalanick) درحالیکه داشت یک بچه گربه را نجات می‌داد، بر روی کلاه ایمنی‌اش ابزار تصویربرداری GoPro نصب بود. کالانیک این ویدئو را در یوتیوب منتشر کرد و پس از مدتی با کسب اجازه از او این ویدئو تدوین شد و لوگوی این برند بر آن افزوده شد. سپس در کانال یوتیوب گوپرو منتشر گردید، اینجا بود که تنها در طول یک هفته این ویدئو پنج میلیون بار دیده شد.

مشخص است که نمی‌توان بر تولید محتوا توسط کاربران و مصرف کنندگان تکیه کرد زیرا هیچ کس نمی‌داند که چه زمان چنین فرصتی بدست خواهد آمد. با این حال آگاهی از شیوه مصرف محصولاتتان ضروری است و آماده یافتن چنین فرصت‌هایی باشید.
نکته: اطلاع رسان گوگل (Google Alerts) را در کنار سایر برنامه‌های اطلاع رسان مربوط به شبکه‌های اجتماعی برای خود نصب کنید. همچنین هشتگ های مربوط به برند خود را بسازید تا در صورت قرار دادن پستی توسط مردم در مورد محصولات و شرکتتان از آن اطلاع یابید. همیشه و همه جا به دنبال ویدئوهایی مانند نمونه فوق و فرصت‌های فوق العاده آن باشید.

شروع کنید!
نباید در گوشه‌ای نشست و منتظر تولیدات کاربران بود، کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد تا بتوان به واسطه آنها به ویدئوهایی با پتانسیل بالای وایرال شدن دست یافت.
هدف شما باید ساخت ویدئویی فوق العاده باشد، ویدئویی که بیننده را وادار به توقف، تماشا و درگیری با محتوا کند. مخاطب ممکن است بخندد یا اشک بریزد. به هر حال اگر ویدئو شما بتواند احساس مثبتی را نسبت به برندتان ایجاد کند، شما در مسیر درستی گام برداشته‌اید. حالا شما درک بهتری ازسوال وایرال ویدیو چیست دارید.

سوال خود را درباره این مقاله بپرسید.